Marc Henshall,

Przed nadchodzącymi letnimi igrzyskami olimpijskimi w Rio spotkaliśmy się z kierownikiem technicznym i inżynierem częstotliwości radiowych w firmie Norwest, Stevem Cadwellem. Mieszkający w Sydney w Australii Steve odegrał fundamentalną rolę w pomyślnej koordynacji ambitnej konfiguracji bezprzewodowej dla Letnich Igrzysk Olimpijskich w Londynie w 2012 roku. Ponieważ stale zmienia się krajobraz widma, Steve opowiada nam o tym, jak Rio tworzy swój własny zestaw unikalnych wyzwań, a także podsumowuje, jak naprawdę wygląda życie współczesnych inżynierów częstotliwości radiowych (RF).

Wprowadzenie

Moja ogólna rola w firmie Norwest polega na zapewnieniu wsparcia i inżynierii we wszystkich aspektach jej funkcjonowania, ale moim głównym obszarem działania jest wsparcie częstotliwości radiowych (RF) dla radiotelefonów, mikrofonów radiowych i odsłuchu dousznego. Większość czasu spędzam na pracy z widmem i dostarczaniu rozwiązań częstotliwościowych dla projektów australijskich, jak również na całym świecie.

Zacząłem działać w tej branży około 1998 r. jako technik serwisowy dla Jands, który był australijskim dystrybutorem firmy Shure. Spędziłem dziesięć lat na naprawie i wsparciu produktów Shure, zanim zacząłem działać szerzej w branży, aby zdobyć doświadczenie w inżynierii RF.

steve-caldwell-rf-engineer

Jak trafiłeś do świata produkcji dźwięku?

Pracowałem dla dużego krajowego sprzedawcy elektroniki, projektując i budując pokoje demonstracyjne kina domowego. Inny pracownik poprosił mnie o napisanie dla niego listu polecającego do pracy, gdzie akurat szedł na rozmowę kwalifikacyjną i wspomniał, że poszukują również kogoś, kto by zajął wolną posadę technika naprawczego. Zadzwoniłem do nich, a przed zakończeniem rozmowy już zaoferowano mi pracę.

Jaki jest najtrudniejszy aspekt twojej pracy?

Najbardziej wymagającym aspektem jest nieprzewidywalność widma w różnych krajach, do których podróżujemy. Ze wszystkich zadań, które można wykonać podczas wydarzenia, opracowywanie i zarządzanie widmem nigdy nie jest takie samo. W istocie trzeba za każdym razem zaczynać od zera. Poznanie lokalnych zasad dotyczących korzystania z widma wymaga również wiele czasu i wysiłku. Jesteś gościem w ich kraju, więc musisz grać według ich zasad.

Co jest najlepsze w tym, co robisz?

Jedną ze wspaniałych rzeczy jest spotykanie się i interakcja z lokalnymi władzami zajmującymi się widmem, obserwowanie, jak wykonują swoje zadania i jak pracują w tym środowisku. Myślę, że poza tym najlepszą rzeczą jest obserwowanie tego, jak uwaga całego świata podczas transmitowanego globalnie wydarzenia zależy od tych wszystkich mikrofonów i pokładania wiary w swoją inżynierię radiową oraz planowanie widma. Pracując ciągle się uczysz – im więcej wiesz o częstotliwościach radiowych, tym bardziej zdajesz sobie sprawę, ilu rzeczy trzeba się jeszcze nauczyć.

Jak już powiedziałeś, Twoje główne doświadczenie związane jest z częstotliwościami radiowymi - często pracujesz nad wydarzeniami transmitowanymi na całym świecie (pierwszym z nich była olimpiada w Sydney) – opowiedz nam o tym...

Gdy pracowałem dla lokalnego dystrybutora Shure, poproszono mnie o rozwiązanie pewnych problemów związanych z zakłóceniami ze strony częstotliwości radiowych w pętli natężenia 20 mA komunikacji szeregowej (pamiętajcie je!?), przebiegającej przez wybiegi na stadionie, które Norwest Productions wykorzystywało podczas ceremonii otwarcia igrzysk olimpijskich w Sydney w 2000 roku. W czasie gdy tam byłem, rozwiązałem również problem, z jakim się zmagali, dotyczący uzyskania wymaganego zasięgu mikrofonów radiowych serii UHF. Po naprawieniu obu problemów z falami radiowymi poproszono mnie, abym został podczas tego wydarzenia, i od tamtej nocy byłem uzależniony! Odtąd zajmowałem się częstotliwościami radiowymi podczas wszystkich międzynarodowych i lokalnych wydarzeń Norwest. W końcu doszedłem do punktu, w którym używanie produktu wydawało się bardziej satysfakcjonujące niż jego naprawianie, dlatego w 2008 r. podjąłem pracę w Norwest Productions.

Od tamtej pory robiłeś więcej takich dużych wydarzeń, w tym oczywiście Igrzyska Olimpijskie w Londynie. Czy możesz powiedzieć nam trochę o tym doświadczeniu?

Doświadczenia z Londynu były niesamowite. Muszę powiedzieć, że głównie ze względu na ludzi, z którymi pracowałem. Ofcom, brytyjski organ nadzorujący widmo radiowe, był reprezentowany przez dużą liczbę personelu, ale mimo całego swojego doświadczenia i umiejętności w świecie zarządzania widmem, byli niezwykle skromni, gdy prosili o pomoc w próbie rozwiązania problemu liczby mikrofonów radiowych wymaganych w tym środowisku. Prace nad zarządzaniem widmem podczas ceremonii w Londynie w 2012 r. rozpoczęły się na dwa lata przed wydarzeniem. Podczas ceremonii otwarcia igrzysk korzystano jednocześnie z ponad 400 mikrofonów bezprzewodowych, systemów odsłuchu dousznego, systemów komunikacyjnych i radiotelefonów. Arkusz obliczeniowy był, delikatnie rzecz ujmując, ogromny. Inne osoby, o których warto wspomnieć, to ludzie z Shure UK. Tuomo i ekipa pracowali każdego dnia pomagając nam ze sprzętem. Korzystaliśmy z niedawno wypuszczonych na rynek systemów Axient.

Pracowałem nad koordynacją widma dla Rio od lutego zeszłego roku, a liczba częstotliwości radiowych bardzo szybko zaczęła przewyższać Londyn. Jeśliby policzyć wszystkich nadawców, ekipy dziennikarskie i innych użytkowników, którzy złożyli wniosek o korzystanie z częstotliwości, liczba częstotliwości wzrosłaby o 860 i powoli jeszcze rosła, a to tylko na czas ceremonii. Wiele z tych żądanych częstotliwości to „gromadzenie zasobów” przez przyszłych użytkowników, ale mimo wszystko muszą one być uwzględniane w jednakowy sposób.

london-2012-steve-caldwell

Jak to jest wiedzieć, że miliony (jeśli nie miliardy) ludzi oglądają te wydarzenia?

Staram się o tym nie myśleć, a zamiast tego skupić się na systemach. Prowadzenie imprez z wykorzystaniem częstotliwości radiowych zawsze wiąże się z pewnym ryzykiem. Zwariowałbym, gdybym zbyt dużo myślał o konsekwencjach złego planowania lub problemów z RF. Miło jest wiedzieć, że wszyscy, w tym międzynarodowi nadawcy, ufają, że dobrze wykonam tę pracę. Wszystkie newralgiczne częstotliwości są stale monitorowane podczas wydarzenia, a większość pasma częstotliwości mikrofonów radiowych jest rejestrowana w domenie RF w celu późniejszej analizy (w razie potrzeby).

Czy możesz nieco bardziej szczegółowo opisać rodzaj używanych konfiguracji bezprzewodowych?

Używamy wielu zestawów Shure. Systemy Shure posiadają wiele cech konstrukcyjnych zaprojektowanych specjalnie pod kątem dużych imprez, takich jak ceremonie olimpijskie, ale jest to temat na inną okazję. Jeśli chodzi o specyfikę systemów, to zostały wykorzystane standardowe nadajniki i odbiorniki Shure, które są dostępne w ogólnej sprzedaży. Wszystkie systemy dystrybucji sygnału antenowego, zarówno dla mikrofonów radiowych, jak i systemów odsłuchu dousznego, są jednak specjalnie zaprojektowane i przystosowane przeze mnie. Te wszystkie systemy, które powoli rozwijałem przez 16 lat mojej pracy, wymagają ogromnej ilości redundancji (nadmiarowości), która jest wymagana w przypadku tych wydarzeń. Nie doświadczyliśmy jeszcze żadnej awarii przy tysiącach kanałów bezprzewodowych używanych w czasie prawie 30 niezwykle ważnych wydarzeń.

rf-rig-steve-caldwell

Co robisz, żeby Twoja konfiguracja bezprzewodowa działała niezawodnie?

Działam bardzo ostrożnie. Mam obsesję na punkcie traktowania mojego kabla koncentrycznego i światłowodowego oraz ich złącz. LMR600 nie jest tanim kablem, a na pewno nie jest łatwy w obsłudze. Wszystkie linie transmisyjne i anteny są testowane pod kątem FDR i strat odbiciowych po ich zainstalowaniu na stadionie i jeszcze raz przed rozpoczęciem imprezy. Wszystkie złącza są czyszczone i uszczelniane podczas instalacji, a sporo wysiłku wkłada się w ochronę samych linii zasilających.

Używam niestandardowego systemu RF over Fibre (częstotliwości radiowych przesyłanych światłowodem), który sam stworzyłem w 2010 roku, a to wymaga trochę więcej ostrożności niż normalnie. Użyłem go w Londynie, gdzie pozwolił nam umieścić anteny na dachu stadionu. Z przyjemnością stwierdzam, że nie mieliśmy ani jednego problemu w ciągu czterech miesięcy - pomimo zależności od angielskiej pogody!

W jaki sposób trwające relokacje widma mają wpływ na Ciebie i Twoją pracę?

Ma to na nas wpływ głównie z punktu widzenia wymiany produktu. Muszę powiedzieć, że prywatyzacja pasma 700 MHz w Australii nie wpłynęła na nas zbytnio, jeśli chodzi o znalezienie użytecznej przepustowości. Prawdziwym problemem jest zastąpienie całego sprzętu, którego nie możemy już dłużej używać. Udało mi się zdobyć licencję na fragment widma o szerokości 10 MHz w luce w paśmie TELCO tutaj w Australii i przez ostatnie kilka lat mogliśmy zachować niewielką ilość sprzętu 700 MHz do wykorzystania w tym wąskim zakresie częstotliwości. Podczas wykonywania dużych imprez na świecie prawie zawsze otrzymywaliśmy specjalną dyspensę, aby nadal móc używać zabronionych częstotliwości, dlatego trudno jest ocenić sytuację w innych krajach. Większość podmiotów odpowiedzialnych za zarządzanie widmem jest dość pobłażliwa, ale może to być po prostu chęć uniknięcia wplątania się w nieudane wydarzenie, która zachęca ich do takiej hojności.

Jakie jest najbardziej wymagające środowisko RF, w którym musiałeś działać i dlaczego?

To albo Singapur, ze względu na bliskość tego kraju do jego sąsiadów i gęstość innych systemów, które wykorzystują te pasma, albo zbliżające się Igrzyska Olimpijskie w Rio. Rio okazuje się szczególnie trudnym wyzwaniem, ponieważ znajduje się w samym środku przejścia z telewizji analogowej na cyfrową. Dostępnych jest tylko kilka wolnych kanałów telewizyjnych, w których można pomieścić wszystkie radiotelefony, mikrofony radiowe i odsłuch douszny. Są zawsze rzeczy będące poza naszą kontrolą - takie jak stacje telewizyjne – gdzie trzeba być niezwykle ostrożnym. Na przykład, jeśli miałbyś dzisiaj przeprowadzić skan w Rio, nie zobaczyłbyś 5 lub 6 stacji telewizyjnych, które rozpoczną transmisję w ciągu najbliższych 6 miesięcy. Planowanie widma jest już od 12 miesięcy w toku, a i tak musimy pracować z pewnym zestawem niewiadomych.

olympics-control-rf

Jakie było twoje pierwsze doświadczenie z Shure?

Moje pierwsze doświadczenie z Shure było we wczesnych latach 80. z waszymi wkładkami gramofonowymi HiFi. Wtedy nawet nie wiedziałem, że Shure robi mikrofony, nie wspominając już o sprzęcie bezprzewodowym. Nadal mam moją V15. Pierwszym profesjonalnym doświadczeniem, jakie pamiętam, było zdejmowanie pokrywy z U4D i jego naprawa. W tym czasie miałem już konkretne doświadczenie w dziedzinie RF dzięki krótkofalarstwu i budowie wież radiowych Coast Guard, więc znałem podstawy. Spędziłem dwa lata, naprawiając produkty Shure, zanim dotknąłem jednego z nich na imprezie, którą prawdopodobnie było Sydney 2000.

O Stevie Caldwellu

Steve jest kierownikiem technicznym i inżynierem RF w Norwest Group. W 2000 r. zdobywał profesjonalne doświadczenie związane z częstotliwościami radiowymi podczas ceremonii olimpijskich w Sydney i od tamtego czasu był odpowiedzialny za RF podczas wielu ważnych wydarzeń na całym świecie, w tym (ale nie tylko):

  • Asystent kierownika projektu audio / technik – ceremonie podczas Letnich Igrzysk Olimpijskich 2004 w Atenach
  • Inżynier RF – ceremonie podczas Igrzysk Wspólnoty Narodów 2006 w Melbourne
  • Inżynier RF / Zarządzający widmem– ceremonie podczas Zimowych Igrzysk Olimpijskich i Paraolimpijskich 2010 w Vancouver
  • Inżynier RF / Zarządzający widmem – ceremonie podczas Igrzysk Wspólnoty Narodów 2010 w Nowym Delhi
  • Inżynier RF / Zarządzający widmem – ceremonie podczas Letnich Igrzysk Olimpijskich Młodzieży 2010 w Singapurze
  • Inżynier RF / Zarządzający widmem – ceremonie podczas Igrzysk Panarabskich 2011 w Dosze (stolicy Kataru)
  • Inżynier RF / Zarządzający widmem – Puchar świata w rugby 2011 w Auckland
  • Inżynier RF / Zarządzający widmem – ceremonie podczas Letnich Igrzysk Olimpijskich i Paraolimpijskich 2012 w Londynie
  • Inżynier RF / Zarządzający widmem – ceremonie podczas Igrzysk Wspólnoty Narodów 2014 w Glasgow
  • Konsultant RF – ceremonie podczas Igrzysk Ameryki Środkowej i Karaibów 2014 w Veracruz
  • Konsultant RF/Koordynacja widma – ceremonie podczas Igrzysk Europejskich 2015 w Baku
  • Inżynier RF / Zarządzający widmem – ceremonie podczas Igrzysk Pacyfiku 2015 w Port Moresby

Steve obecnie pracuje jako konsultant RF i koordynator widma podczas tegorocznych ceremonii olimpijskich i paraolimpijskich w Rio, co może okazać się jego najtrudniejszym projektem do tej pory. O Stevie i Norwest możesz dowiedzieć się więcej na norwestproductions.com oraz nwgroup.com.au

Marc Henshall

Marc forms part of our Pro Audio team at Shure UK and specialises in Digital Marketing. He also holds a BSc First Class Hons Degree in Music Technology. When not at work he enjoys playing the guitar, producing music, and dabbling in DIY (preferably with a good craft beer or two).