Marc Henshall,

Niedawno w Shure Sound Hub spotkaliśmy się z inżynierem nagłośnienia FOH, Bryony October, która podzieliła się z nami swoimi doświadczeniami z życia w drodze, a także cennymi radami dla nowych inżynierów rozpoczynających pracę z dźwiękiem na żywo.

Bryony wyraziła również swoją pasję do miksowania na festiwalach i do przypływu adrenaliny, która towarzyszy nieznanym miejscom i sprzętowi. Dla niektórych ten dreszcz emocji jest częścią przyjemności związanej z pracą FOH, dla innych jest raczej oznaką stresu. Niezależnie od tego jasne jest, że festiwale stanowią wyjątkowy zestaw wyzwań dla inżynierów i aby zmniejszyć ryzyko pojawienia się dźwięku tak ponurego, jak typowa pogoda w Glasto, Bryony powraca ze swoimi pięcioma najlepszymi wskazówkami dotyczącymi nagłośnienia FOH na festiwalach.

marika-bryony-october

Rada numer 1: Zawsze utrzymuj porządek i bądź skrupulatny podczas zarządzania plikiem ustawień konsolety cyfrowej

Jeśli korzystasz z konsolety cyfrowej, dla której masz plik z jej ustawieniami, upewnij się, że zachowujesz wszelkie środki ostrożności podczas wczytywania pliku z pamięci. O ile to możliwe, zawsze należy wysłać plik z wyprzedzeniem, ponieważ pozwoli to zaoszczędzić cenny czas, jeśli ewentualne problemy z plikiem zostaną usunięte przed twoją koleją. Najważniejsze jest również sprawdzenie routingu wyjść, ponieważ jest ono specyficzne dla każdego systemu i prawie zawsze trzeba je zmieniać, aby pasowało do systemu festiwalowego. Wyślij szum różowy do systemu przetwarzania sygnału i potwierdź u techników systemu, że widzą oni lewy i prawy kanał i że wszystko jest we właściwym porządku.

Zawsze pamiętaj o tym, aby regularnie sprawdzać każdy kanał wejściowy pod kątem anomalii routingu, a także wzmocnienia, fazy, zasilania phantom, filtrów górnoprzepustowych (HPF), wysyłek FX, kompresorów, bramek, plug-inów i insertów. Sprawdź miejsca, w których mógłbyś się potknąć np. przez inną wersję oprogramowania konsolety.

Jeśli nie masz gotowego pliku z ustawieniami przed koncertem lub jeśli konsola jest analogowa, upewnij się, że jesteś konserwatywny we wszystkim (z wyjątkiem filtrów górnoprzepustowych, z którymi zawsze jestem niezwykle ostrożna, zwłaszcza w przypadku instrumentów akustycznych). Rozpoczynając od zera, ważne jest, aby wszystko było proste! Nie martw się o wiele wtyczek – najpierw zajmij się podstawowym korektorem barwy i strukturą wzmocnienia, z delikatnym zastosowaniem bramek i kompresorów, ale tylko tam, gdzie naprawdę ich potrzebujesz. Zostań przy sprawdzonych ustawieniach efektów, które można doszlifować, gdy miks będzie gotowy. Obniżam poziom wszystkiego oprócz wokalu o 5 dB – wokale to pierwsza rzecz, której słucha widownia. W ten sposób będziesz mieć też pewność, że wokale nie będą na starcie utopione w miksie. Oczywiście, jeśli istnieje szczególny riff lub melodia, która rozpoczyna pierwszą piosenkę z innego źródła sygnału, powinieneś również nadać temu priorytet.

Rada numer 2: Nadawanie zadaniom priorytetów w ograniczonym czasie

W większości przypadków będziesz mieć maksymalnie 30 minut, aby przeprowadzić całą zmianę na swoim stanowisku pracy. Jak tylko pojawisz się na miejscu, dowiedz się, kiedy będziesz mógł uzyskać dostęp do konsolety i bądź gotowy do stanięcia za nią zaraz po tym, jak osoba przed Tobą skończy swoją pracę. Będziesz musieć poświęcić przynajmniej połowę swojego czasu konfiguracji na sprawdzenie linii w przypadku problemów z patchami, więc miej na uwadze, ile czasu poświęcasz na ustawienie każdego kanału. Po prostu upewnij się, że spędzisz krótką chwilę z każdym elementem, aby ogarnąć podstawy, zanim przyjdzie czas na sprawdzenie torów sygnałowych.

mixing-festivals

Rada numer 3: Komunikuj się ze sceną

Przenieś tor talkback swojego inżyniera odsłuchu do jednego z kanałów i przekieruj go do swoich słuchawek. Nie zdecydowałabym się na system okrzyków, ponieważ możesz coś źle zrozumieć, gdy mając już włączone słuchawki na głowie będziesz całkowicie zatopiony w swojej konsoli. Trzymanie ich w trybie przed tłumikiem (pre-fade) zazwyczaj oznacza, że będziesz słyszeć wiele z tego, co się dzieje na scenie. Zwykle będziesz daleko, a tam często będzie się działo coś na granicy chaosu. Zrozumiała komunikacja jest niezbędna, a krzyczenie przez monitory podłogowe, ponieważ nie zauważyłeś, że coś jest ponownie łatane lub właśnie jest rozwiązywany jakiś problem, o którym nawet jeszcze nie wiesz, tylko służy zwiększeniu poziomu stresu i wstrzymaniu działań.

Rada numer 4: Poznaj swoje słuchawki nagłowne

Korzystaj jedynie ze słuchawek, które już znasz. Znajomość charakteru brzmienia swoich referencyjnych słuchawek pomoże Ci zidentyfikować problemy i pozwoli Ci bardzo szybko wprowadzić korekty, gdy nie możesz uruchomić nagłośnienia PA podczas sprawdzania torów sygnałowych.

Rada numer 5: Przestrzegaj ograniczenia poziomów głośności

W 9 na10 przypadków na Twoim festiwalu będzie obowiązywał wyraźnie zdefiniowany maksymalny poziom głośności. Upewnij się, że znasz to ograniczenie i wiesz, w jakim czasie będzie ono obowiązywało. Aby zachować kontrolę nad wyjściem dB, zawsze dbaj o to, aby cały czas mieć niczym nie zakłócony podgląd wskazań miernika.

To naprawdę ważne, aby przedstawić się osobie odpowiedzialnej za ograniczenia poziomu dźwięku. Bądź przyjazny i przypomnij im, że będziesz potrzebował czasu trwania przynajmniej jednego utworu, aby wyrównać poziomy. Warto także skorzystać z okazji, aby poinformować ich, czy muzyka zespołu jest szczególnie dynamiczna. Ze swojego doświadczenia wiem, że zwykłe wykazanie, że nie jesteś ignorantem w kwestii ograniczenia poziomu hałasu i że masz szacunek do ich obowiązków, idzie w kierunku kupienia ich pobłażliwości.

gates-for-drums

Podsumowanie

Podsumowując, radzę być dokładnym i dobrze zorganizować swój czas, a także upewnić się, że możesz komunikować się ze sceną podczas przekazania systemu. Festiwale są ekscytujące i wiele rzeczy może pójść nie tak, ale od zawsze było to moje ulubione środowisko do miksowania.

O autorze: Ten artykuł to gościnny post autorstwa inżyniera dźwięku FOH i kierownika trasy, Bryony October. Historia Bryony October, znanej ze swojej wcześniejszej pracy z Noisettes, jest jednym z klasycznych przykładów tego, jak istotne są ciężka praca i determinacja, by zdobyć uznanie w branży, w której niezwykle trudno odnieść sukces. Sprawdź jej wywiad z Shure Sound Hub, aby dowiedzieć się o niej więcej.

Marc Henshall

Marc forms part of our Pro Audio team at Shure UK and specialises in Digital Marketing. He also holds a BSc First Class Hons Degree in Music Technology. When not at work he enjoys playing the guitar, producing music, and dabbling in DIY (preferably with a good craft beer or two).