Marc Henshall,

Kanały bezprzewodowe: wyjaśnienie żargonu

Najbardziej nadużywany żargon związany z mikrofonami bezprzewodowymi – wyjaśniony...

Mikrofony bezprzewodowe są nadal relatywnie nową technologią, która zaadoptowała szereg terminów z innych obszarów branży audio, aby opisać sposób, w jaki ona działa. Niestety te określenia nie zawsze są zgodne z tym, co w rzeczywistości opisują. Na przykład słowo „kanał”, które jest stosunkowo proste do zrozumienia w przypadku innych obszarów niż łączność bezprzewodowa, posiada aż trzy różne znaczenia w kontekście bezprzewodowym, a to może być już nieco dezorientujące.

„W której grupie i na jakim kanale działa ten kanał?” lub „ile kanałów można uzyskać w tym kanale TV?”, to całkowicie poprawne pytania, a osoby, które pracują z mikrofonami radiowymi oraz systemami monitoringu dousznego doskonale je rozumieją. Ale co z resztą z nas? Cóż, poniżej postaramy się to wyjaśnić...

wyjaśnienie kanałów bezprzewodowych

Kanał – co to takiego?

Mówiąc najprościej, kanał jest drogą, którą coś jest kierowane w stronę określonego końca lub obiektu. Lub, inaczej mówiąc, sposób przekazania czegoś z jednego punktu do innego (być może przez określoną trasę lub medium.) Opisuje to cały system w ujęciu „koniec-z-końcem”, jak np. mikrofon bezprzewodowy oraz odbiornik, a także drogę między tymi dwoma elementami (Tj. zakres częstotliwości wykorzystywanych przez system „koniec-z-końcem” użyty do przesyłania danych.)

Oto przykłady różnych określeń „kanałów” w kontekście systemów bezprzewodowych:

1. „Kanał bezprzewodowy”

Połączenie jednego nadajnika bezprzewodowego i jednego odbiornika jest równoznaczne z jednym kanałem bezprzewodowym. Licząc w ten sposób dziesięć nadajników i dziesięć odbiorników to łącznie 10 kanałów bezprzewodowych. Jednak sprawy zaczynają się komplikować, kiedy mamy do czynienia z fizycznymi odbiornikami, które mogą równocześnie odbierać więcej niż jeden kanał. Takimi urządzeniami są zazwyczaj odbiorniki dwukanałowe oraz czterokanałowe. Na przykład: cztery nadajniki oraz jeden odbiornik czterokanałowy zapewnia cztery kanały bezprzewodowe. Lub też osiem nadajników, jeden odbiornik czterokanałowy oraz dwa odbiorniki dwukanałowe dadzą łącznie osiem kanałów.

Zasada jest identyczna w przypadku systemów monitoringu dousznego, ale w tym przypadku nadajniki są elementami stacjonarnymi, natomiast odbiorniki są noszone przy ciele przez artystów. W tym przypadku nadajniki są dostępne zarówno jako jednokanałowe, jak również dwukanałowe. Tak więc dziesięć nadajników dwukanałowych i dwadzieścia odbiorników bodypack odpowiada 20 kanałom łączności bezprzewodowej.

Kanały bezprzewodowe

2. Kanały TV

Większość mikrofonów radiowych wykorzystuje widmo radiowe UHF (Ultra High Frequency). Wyjaśnienie, dlaczego używamy tego spektrum, wykracza poza zakres tego artykułu, ale częścią spektrum interesującą nas są pasma IV oraz V, które obejmują częstotliwości 470-854 MHz. W celu lepszego wyjaśnienia, kto lub co wykorzystuje dany fragment tego spektrum, zostało ono podzielone na bloki o szerokości 8 MHz, które zostały przydzielone do różnych użytkowników. To tak, jak pokroić na kromki całą długą bagietkę, aby posmarować je ulubionym pasztetem lub serem.

Głównymi użytkownikami tego spektrum były stacje telewizyjne, co sprawiło, że każdy zakres spektrum o szerokości 8 MHz otrzymał numer kanału telewizyjnego (TV Channel) i był początkowo używany dla jednej transmisji analogowej. Na przykład stacja BBC1 w Londynie może być nadawane na kanale telewizyjnym 24 (494-502 MHz). W przypadku nowoczesnej telewizji cyfrowej kanał 24 (494-502 MHz) może obecnie zapewniać transmisję więcej niż tylko BBC1.

Szerokość pasma strojenia / Zakres częstotliwości

Zakres częstotliwości lub szerokość pasma strojenia odnosi się do zakresu częstotliwości, do którego można dostroić mikrofonowy system radiowy. Może to być mały zakres obejmujący 24 MHz / 3 kanały TV (przypominając, że 3 kanały TV po 8 MHz każdy = 24 MHz) lub nawet zakres obejmujący do 64 MHz / 8 kanałów TV.

3. Grupy i kanały

Mikrofony radiowe nie powinny być dostrajane losowo do dowolnych częstotliwości, ponieważ może to powodować zakłócenia między własnymi mikrofonami radiowymi, a nie jest to sytuacja idealna. Z tego też powodu firma Shure wstępnie przygotowała Grupy oraz Kanały. Kanał w grupie będzie odnosić się do danego punktu lub stałej częstotliwości. Na przykład kanał 1 w grupie 1 będzie mieć częstotliwość 606,700 MHz, a kanał 2 w grupie 1 będzie mieć częstotliwość 607,175 MHz.

Ignorując różne możliwości zewnętrznych zakłóceń, wszystkie kanały w danej grupie są znane i kompatybilne ze sobą. Dlatego też zawsze powinniśmy używać różnych kanałów w tej samej grupie, chyba że korzystamy z oprogramowania do koordynacji częstotliwości transmisji.

group-channels

Połączmy to wszystko razem

Tak więc to jest miejsce, gdzie wszystko może się komplikować. Zazwyczaj Grupa 1 zawsze pokrywa całą szerokość pasma strojenia radiowego systemu mikrofonowego. To nie jest zawsze pożądane, ponieważ możemy posiadać zezwolenie do używania mikrofonów radiowych w określonym kanale TV.

Niektóre grupy są ograniczone tylko do określonego kanału TV. Na przykład grupy 6, 7 oraz 8 mogą obejmować tylko jeden kanał TV. W tym przypadku, przez dostrojenie oddzielnych radiowych systemów mikrofonowych do kanałów (punktów częstotliwości) w grupie 6, możemy uzyskać 17 kanałów (mikrofonów bezprzewodowych) pracujących w 38 kanale TV.

Proste, prawda? Z perspektywy czasu można powiedzieć, że użycie jednego słowa dla trzech różnych znaczeń, które można właściwie zinterpretować tylko w wyraźnym kontekście, nie było dobrym posunięciem. Mamy jednak nadzieję, że ten artykuł pomógł to trochę wyjaśnić... Jeśli nie, „skieruj” do nas swoje pytania.

Dowiedz się więcej

Jeśli temat transmisji bezprzewodowej sprawia, że nie czujesz się na tym polu dość pewnie, nie jesteś sam. Aby poradzić sobie z mikrofonami bezprzewodowymi i systemami odsłuchu dousznego musimy opanować trochę szerszy zakres wiedzy, która wykracza poza podstawy tradycyjnego dźwięku przewodowego. Po dodaniu do tego ciągłych zmian związanych ze spektrum bezprzewodowym, które dotykają naszą branżę, zostanie ci wybaczone zastanawianie się, jak z powodzeniem należy prowadzić nowoczesną produkcję. W celu pomocy użytkownikom systemów bezprzewodowych w zrozumieniu jak efektywniej korzystać z ich konfiguracji, regularnie prowadzimy seminaria „Wireless Mastered”.

Seminaria „Wireless Mastered” zapewniają dogłębne spojrzenie na technologię RF i praktyczne treningi z najlepszymi bezprzewodowymi produktami Shure, które przodują na rynku. Aby poznać najbliższe daty seminariów w Twojej okolicy prosimy odwiedzić Shure-Academy.co.uk.

O autorze:

Marc Henshall

Marc forms part of our Pro Audio team at Shure UK and specialises in Digital Marketing. He also holds a BSc First Class Hons Degree in Music Technology. When not at work he enjoys playing the guitar, producing music, and dabbling in DIY (preferably with a good craft beer or two).