Marc Henshall,

Gdy w 1953 roku profesjonalne mikrofonowe systemy bezprzewodowe były wprowadzone po raz pierwszy, miały one zastąpić typowe przewody mikrofonowe o długości 6 metrów. W tamtych czasach nie były one nigdy zaprojektowane do transmisji dźwięku na dziesiątki metrów, jak to czasami ma miejsce dzisiaj. Przez cały XX wiek mikrofony bezprzewodowe rozwijały się w postępie geometrycznym – szczególnie w przypadku produkcji telewizyjnych oraz widowisk realizowanych na żywo. Jednakże zasięg transmisji sygnału pozostawał dość krótki, aż do niedawna.

antenna-closer-better

Wraz z ulepszaniem technologii mikrofonów bezprzewodowych pod koniec drugiej połowy minionego stulecia odległość transmisji stopniowo wzrastała. Ostatecznie, w miarę rozwoju różnych produkcji, mikrofony bezprzewodowe zastępowały niemalże wszystko, co było łączone przewodami na odległość do około 60 metrów. Anteny zostały przesunięte ze sceny i często zapewniały zasięg aż do konsolety mikserskiej, co było bardzo wygodnym rozwiązaniem. Tego rodzaju konfiguracja anten dobrze działała przez wiele dekad, głównie dlatego, że nie było w użyciu zbyt wielu urządzeń radiowych.

Jednakże dzisiaj mamy do czynienia z zupełnie inną historią, ponieważ dramatycznie zwiększył się się poziom szumów tła widma, przede wszystkim ze strony nowych, cyfrowych stacji telewizyjnych, smartfonów, hotspotów Wi-Fi, a nawet różnej sygnalizacji bezprzewodowej. Wysoki poziom szumów radiowych może powodować spustoszenie w działaniu mikrofonów bezprzewodowych oraz systemów odsłuchu dousznego. Z tego też względu właściwa lokalizacja anteny systemu bezprzewodowego zaczęła odgrywać kluczowe znaczenie.

Jednym z bardzo prostych sposobów walki z rosnącym poziomem szumów radiowych jest ustawienie anten odbiorczych bliżej nadajnika. Jeśli antena UHF jest umieszczona w odległości zaledwie 6 metrów od nadajnika, zamiast np. 60 metrów, odbierany sygnał może być silniejszy nawet o 20 dB. Inaczej mówiąc, sygnał jest nawet 100 razy silniejszy, a to może znacznie pomóc w walce z szumami tła w paśmie radiowym.

Ale co ze stratami sygnału z powodu długich przewodów?

Straty sygnału mogą być istotnym czynnikiem, dlatego też nie powinniśmy stosować przewodów współosiowych o długości większej niż 60 metrów. Jednak w przypadku, gdy odległość nadajnika od anten jest mała, wówczas nawet bardzo długie przewody współosiowe mogą być użyte, ponieważ ewentualne straty w bardzo silnym sygnale nie będą miały istotnego znaczenia. Oto nieco przerysowany przykład, aby przybliżyć istotę sprawy:

60 metrów przewodu RG213U spowoduje stłumienie sygnału o około 12 dB. Nawet przy takim poziomie straty sygnału, odbiornik będzie otrzymywać wystarczająco wysoki poziom sygnału radiowego, gdy antena znajduje się tylko 6 metrów od nadajnika. Na przykład:

+20 dB silniejszy sygnał przy -12 dB stracie sygnału na przewodzie = +8 dB

Dostajesz punkt – bliżej znaczy lepiej!

Co więcej, gdy rozważamy kwestię strat sygnału w przewodzie współosiowym, jeśli okaże się to problemem, możemy rozważyć użycie wzmacniacza sygnału antenowego w celu zrekompensowania strat sygnału w długich przewodach. Alternatywnym rozwiązaniem jest umieszczenie odbiornika z antenami w pobliżu sceny. Z tego miejsca sygnał audio może być już przesyłany do konsolety mikserskiej za pośrednictwem symetrycznego niskoimpedancyjnego przewodu, indywidualnie lub z użyciem multicore’a. Przy takim rozwiązaniu sygnał będzie mieć wysoką jakość, ponieważ dźwięk może być przesyłany symetrycznymi przewodami o niskiej impedancji nawet na odległość 300 metrów przy znikomej utracie sygnału.

Podsumowując, kiedy wszystko zostało powiedziane i zrobione – przysuńmy te anteny bliżej nadajników, aby mieć większy spokój.

losing-your-voice-banner

Zostań ekspertem w dziedzinie transmisji bezprzewodowej

Widmo radiowe może wydawać się skomplikowane. Dodatkowo, wraz z ostatnimi zmianami prawnymi, które zostaną wprowadzone dość szybko i w istotnym zakresie, to wszystko może być trudne do przyswojenia. Jeśli tak jest, nie jesteś sam. Bądź na bieżąco z najnowszymi zmianami i otrzymaj darmowy przewodnik po częstotliwościach bezprzewodowych w Wielkiej Brytanii odwiedzając LosingYourVoice.co.uk

Marc Henshall

Marc forms part of our Pro Audio team at Shure UK and specialises in Digital Marketing. He also holds a BSc First Class Hons Degree in Music Technology. When not at work he enjoys playing the guitar, producing music, and dabbling in DIY (preferably with a good craft beer or two).