
Nasi wierni użytkownicy wiedzą, że ten solidny i niezawodny mikrofon brzmi świetnie, ale wielu może nie znać niektórych fascynujących historii i tech…
Mikrofony przewodowe oraz bezprzewodowe są zazwyczaj podłączane do wejść o poziomie mikrofonowym, podczas gdy większość innych urządzeń audio pracuje z poziomem liniowym. (Do sygnałów o poziomie instrumentalnym oraz głośnikowym przejdziemy za chwilę.) Napięcie każdego z tych typów sygnałów znacznie się różni, dlatego też bardzo ważne jest, aby dokładnie znać te różnice.
Sygnał o poziomie mikrofonowym opisuje napięcie generowane przez mikrofon, gdy odbiera on dźwięk i zazwyczaj ma ono poziom wynoszący jedynie kilka tysięcznych wolta. To napięcie zmienia się w zależności od zmian poziomu głośności oraz odległości. Spośród czterech głównych sygnałów audio, poziom mikrofonowy jest najmniejszy i wymaga użycia przedwzmacniacza, aby uzyskać poziom liniowy. Sygnał o poziomie mikrofonowym ma wartość wynoszącą zazwyczaj między -60 a -40 dBu. (dBu oraz dBV to jednostki pomiaru decybeli w odniesieniu do napięcia.)
Kilka różnych typów urządzeń jest wykorzystywanych do wzmocnienia sygnałów mikrofonowych do sygnałów o poziomie liniowym. W tej grupie najbardziej popularnymi urządzeniami są różnego typu miksery, ponieważ mogą one również łączyć razem wiele sygnałów i przekazywać je jednym wyjściem. Dostępne są również przedwzmacniacze oraz wzmacniacze sygnału mic-to-line, które równie dobrze realizują tę funkcję, a dodatkowo są też dostępne jako urządzenia jednokanałowe lub wielokanałowe.
Sygnał o poziomie liniowym ma wartość wynoszącą około jednego wolta, czyli jego poziom jest około 1000 razy wyższy w porównaniu do sygnału mikrofonowego. Z tego też powodu te sygnały nie są podłączane do tego samego wejścia. Sygnał o poziomie liniowym jest przesyłany z przedwzmacniacza do wzmacniacza, który następnie zasila głośniki.
Wyróżnia się dwa standardowe poziomy liniowe:
Kolejnymi dwoma typami sygnałów audio, z którymi będziemy mieć styczność, są sygnały o poziomie instrumentalnym oraz głośnikowym. Podobnie jak w przypadku sygnałów o poziomie mikrofonowym, sygnały o poziomie instrumentalnym (takie jak z gitary elektrycznej lub basowej) wymagają użycia przedwzmacniacza, aby uzyskały one poziom liniowy. Sygnały o poziomie głośnikowym uzyskane w wyniku użycia wzmacniaczy mają znacznie wyższe napięcie w porównaniu do sygnałów o poziomie liniowym i wymagają użycia przewodów głośnikowych w celu bezpiecznego przesyłania sygnału.
Niezwykle istotne znaczenie ma dopasowanie urządzenia do właściwego wejścia, ponieważ nie ma żadnej technicznej tolerancji na błędy. Na przykład:
Ten artykuł został oryginalnie opublikowany na blog.shure.com.
Justin Boller
Justin Boller is an Applications Engineer at Shure Incorporated by day, assisting customers with product selection, system design, and troubleshooting. By night he is a professional musician, performing on tuba, electric and acoustic bass, guitar, trombone, and other instruments in various musical ensembles. He holds a B.S. in Music and an M.S. in Arts Technology from Illinois State University. When there's any spare time, he also enjoys tinkering with electronics, cycling, and cooking on the grill.
Justin Boller is an Applications Engineer at Shure Incorporated by day, assisting customers with product selection, system design, and troubleshooting. By night he is a professional musician, performing on tuba, electric and acoustic bass, guitar, trombone, and other instruments in various musical ensembles. He holds a B.S. in Music and an M.S. in Arts Technology from Illinois State University. When there's any spare time, he also enjoys tinkering with electronics, cycling, and cooking on the grill.