Pjay Johnson,

Pjay Johnson, technik gitarowy (Busted, McFly, John Newman) przedstawia nam pięć swoich najważniejszych porad, które powinien znać każdy technik gitarowy.

Gdy jesteś technikiem gitarowym, twoim obowiązkiem jest zapewnienie wszystkiego, co potrzebuje gitarzysta, aby jego praca była możliwie najłatwiejsza. Jedynym, czym gitarzysta powinien się martwić, jest poruszanie się po scenie, dobre granie i tworzenie znakomitego widowiska – reszta należy do ciebie. Zaczynając od prostych rzeczy, takich jak pamiętanie o wymianie baterii, po ściskanie dwóch ogromnych pełnych stacków gitarowych i kolejnych dwóch stacków basowych na scenie, która ledwo starcza na zestaw perkusyjny, aż do odpowiedzialności, że cały występ przebiegnie bez problemu, to spoczywa właśnie na tobie.

Mając to wszystko na uwadze, przygotowałem pięć najważniejszych rzeczy, które wypracowałem podczas mojej przygody na trasie, a które pomagają mi pracować ze znacznie mniejszym stresem.

1. MIEJ PROCEDURY, ALE BĄDŹ ELASTYCZNY

Jest ogromna lista zadań, które trzeba wykonać, gdy przygotowujemy się do występu. Najlepszym sposobem na wykonanie tych wszystkich zadań bez przeoczenia czegoś jest przygotowanie właściwych procedur. Wypróbuj i skonfiguruj swój sprzęt, i przeprowadzaj rutynowe czynności kontrolne w tej samej kolejności każdego dnia. W ten sposób nie pominiesz niczego ważnego, co może położyć cały występ. Nie ma dwóch takich samych występów – nawet na scenach, gdzie znajduje się twój własny sprzęt i wszystko jest w tym samym miejscu. Wszystko może zmienić się w każdej chwili, więc musimy być przygotowani na szybką reakcję.

2. STROJENIE, STROJENIE, STROJENIE

Korzystaj z tunera, który już dobrze znasz i do którego masz pełne zaufanie. Gorąco polecam tunery firmy Peterson (zwłaszcza do operacji intonacji – wystrajania strun w oktawie). Dobrą praktyką jest strojenie wszystkich instrumentów używanych przez zespół tym samym tunerem. Podczas strojenia instrumentów warto też korzystać z małego wzmacniacza lub słuchawek. Strojenie z użyciem tunera elektronicznego i korzystanie ze wskazań wizualnych nie jest złe, ale jeśli przypadkowo zmieni się intonacja (strojenie w oktawie), to nastrojenie gitary tylko wzrokowo może tego już nie wykazać.

3. CZĘŚCI ZAPASOWE SĄ NAJLEPSZYM PRZYJACIELEM

Ten punkt jest dość oczywisty, ale jest często pomijany, zwykle z powodu budżetu. Możemy przeprowadzić prewencyjną konserwację oraz inspekcję sprzętu, ale w pewnym momencie naszej aktywności, jakaś część naszego sprzętu może zawieść bez żadnego ostrzeżenia. Tak więc bez względu na to, czy będzie to zupełnie nowy komplet strun, który zerwie się w połowie pierwszego utworu, czy też lampa wzmacniacza miała zapaść przed bisami, zawsze należy spodziewać się tego, co jest niespodziewane. Najszybszym sposobem poradzenia sobie w takich sytuacjach jest posiadanie części zapasowej, gotowej do użycia bez zauważalnego zakłócania przebiegu widowiska.

4. BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z NOWOŚCIAMI SPRZĘTOWYMI

Jest to niezwykle istotne, jeśli chcesz być cały czas w obiegu. Jest dużo podobieństw pomiędzy poszczególnymi generacjami i rodzajami sprzętu: gitarami, wzmacniaczami, efektami kompaktowymi, systemami bezprzewodowymi itp., jednakże po wprowadzeniu wzmacniaczy modelujących brzmienie, korzystanie z nich stało się bardziej kwestią programowania. Dlatego też ważne jest, aby być na bieżąco i ciągle opanowywać korzystanie z nowości. Staram się, aby w moje ręce wpadało tak wiele sprzętu, jak jest to możliwe – bez względu na to, czy go kupuję, pożyczam, czy też mam możliwość kontaktu z nim w wolnych chwilach. Nie do przecenienia jest znaczenie zdobycia praktycznego doświadczenia, aby mieć pewność, że jesteśmy dobrze przygotowani, gdy przyjdzie nam zmierzyć się z poradzeniem sobie z zupełnie nowym sprzętem.

5. POZNAJ ZNACZENIE GESTÓW GITARZYSTY

Jestem przekonany, że ten punkt jest najważniejszą powinnością w palecie obowiązków techników gitarowych podczas występu – szczególnie w przypadku, jeśli gitarzyści, z którymi współpracujemy, również śpiewają. Czasami nie mogą oni podejść do ciebie i powiedzieć, że mają jakiś problem. Często będą oni sygnalizować problem w bardzo różny sposób, jeśli coś jest nie tak z ich sprzętem, monitorami, czy też odsłuchem dousznym. Twoim zadaniem jest właściwe odczytywanie tych znaków i bycie przygotowanym na każdą ewentualność. Tak czy inaczej, w każdym przypadku musimy być w stanie usunąć problem i zejść ze sceny tak szybko, jak jest to możliwe.

Pjay Johnson

Guest contributor, Pjay Johnson is a professional guitar tech currently working with Busted, McFly, and John Newman.