Televisió de Catalunya TV3, Hiszpania

Dla działu technicznego Televisió de Catalunya TV3 produkcja drugiego sezonu telewizyjnego konkursu dla chórów „Oh Happy Day!” była dużym wyzwaniem, któremu sprostano dzięki korzystaniu z systemów bezprzewodowych Shure.

Francesc Salinero, dyrektor techniczny, TV3

Myślę, że cały zespół wykonał wspaniałą robotę. Wyzwanie było ogromne, a dzięki połączeniu naszego sprzętu i wspólnego wysiłku doskonałe wyniki znalazły swoje odzwierciedlenie w każdym wyprodukowanym widowisku.

40 systemów bezprzewodowych Shure użytych podczas widowiska telewizyjnego „Oh Happy Day!”

Dzięki starannemu planowaniu i wykorzystaniu technologii bezprzewodowej Shure, a mianowicie systemów ULX-D i UHF-R, TV3 zapewniło niezbędne zaplecze techniczne podczas ostatniej serii tego cotygodniowego konkursu talentów. 

„Oh Happy Day!” to popularny kataloński program telewizyjny oparty na formacie amerykańskiego konkursu chóralnego NBC „Clash of the Choirs”, którego druga seria była transmitowana od września 2014 r. do stycznia 2015 roku. W programie bierze udział 9 chórów, które wykonując utwory w różnych stylach rywalizują ze sobą, aby stać się ulubieńcem jury. Seria rozpoczęła się od udziału wszystkich dziewięciu chórów, a każdego tygodnia jeden z nich odpadał z rywalizacji, aż pozostały tylko trzy. Następnie te trzy chóry wzięły udział w finale.

 

Potrzeby klienta

„Kiedy usłyszeliśmy o projekcie i obejrzeliśmy amerykańską wersję, byliśmy bardzo zaskoczeni. Wiedzieliśmy wtedy, że nie będziemy w stanie sprostać potrzebom takiego programu korzystając z naszego dotychczasowego sprzętu” - powiedział Franscesc Salinero, dyrektor techniczny kanału TV3. „Chóralny charakter programu oraz fakt, że musieliśmy uchwycić śpiew, biorąc również pod uwagę występy z choreografią, sprawiły, że musieliśmy być w stanie doskonale monitorować scenę, jednocześnie gwarantując artystom pełną swobodę ruchów.”

 

Ponieważ każdy chór mógł wystąpić tylko raz ze względu na ograniczenia czasowe, powtórki były niepraktyczne. Francesc i jego zespół potrzebowali sprzętu, który będzie całkowicie niezawodny. Co więcej, proces konfiguracji musiał być szybki i bezpieczny, ponieważ chóry wykonywały utwory jeden po drugim praktycznie z brakiem przerwy pomiędzy występami.

 

„Musieliśmy zawęzić wymagania produkcyjne i wyznaczyć limit dwóch grup po 20 bezprzewodowych mikrofonów na chór” - kontynuuje Francesc. „Były grupy z ponad 30 chórzystami i musieli się do tego dostosować. Co więcej, w każdym programie gościnnie występowali inni artyści, którzy również wykonywali na żywo i których musieliśmy omikrofonować i miksować.”

Rozwiązanie

Stacja telewizyjna wykorzystała 20 nadajników bodypack ULX-D1, 10 podwójnych odbiorników bezprzewodowych ULXD-D 4DE, 20 nadajników bodypack UR1, 6 ręcznych nadajników UR2 SM58 i 10 podwójnych odbiorników UR4D. W sumie 40 systemów bezprzewodowych współistniało w harmonii podczas drugiej serii programu, zapewniając doskonałe rezultaty.

 

„Ze względu na liczbę potrzebnych mikrofonów bezprzewodowych - do 50 - musieliśmy użyć technologii cyfrowej wraz z oprogramowaniem sterującym, która pozwoliłaby TV3 koordynować częstotliwości i monitorować parametry częstotliwości radiowych, a także poziom naładowania akumulatorów oraz sygnały audio. Wypożyczalnia sprzętu audiowizualnego Twincam Audio zapewniła nam niemal wszystkie ze swoich cyfrowych nadajników bodypack ULX-D1, a także 10 ręcznych nadajników Shure UR2” - wyjaśnia Francesc. „Następnie dodano wszystkie z naszych podwójnych odbiorników Shure UR4D i mogliśmy omikrofonować chóry, prezenterów i członków jury.”

 

Oprogramowanie Shure Wireless Workbench umożliwiło zespołowi koordynowanie częstotliwości, dostosowywanie całego systemu i monitorowanie ewentualnych problemów podczas programu. W czasie, gdy soliści korzystali z mikrofonów ręcznych, chórzyści używali nadajników bodypack, dzięki czemu mogli wykonywać układy choreograficzne. Podczas nagrywania stacja telewizyjna przygotowywała miks dla widowni i dla członków jury. W tym samym czasie każdy mikrofon był rejestrowany w systemie wielośladowym, aby sygnały mogły być następnie ponownie zmiksowane dla celów transmisji. Z tego samego zarejestrowanego materiału została następnie wyprodukowana komercyjna płyta CD z najlepszymi występami i wydana na Boże Narodzenie 2014.

 

Mobilność wykonawców była jednym z największych wyzwań, przed jakimi stanęła stacja TV3, jak wyjaśnił Francesc. „Odsłuch było bardzo wymagający, ponieważ każdy członek chóru poruszał się po scenie. Musieliśmy skonfigurować wiele źródeł odsłuchu rozproszonych po scenie, co spowodowało pewne konflikty ze sprzętem oświetleniowym, który również jest niezbędny podczas tego typu programu. Ważne było również zapewnienie widzom dobrego dźwięku, dlatego musieliśmy użyć więcej niż 40 głośników. Wszystko było obsługiwane z centralnej konsolety mikserskiej, która dzięki swojej wszechstronności bardzo ułatwiła całą pracę.”

Wyniki

Widowisko, które zakończyło drugą serię „Oh Happy Day!” odbyło się w styczniu. Był to specjalny odcinek bez rywalizacji uczestników i o świątecznym charakterze, w którym występowały chóry dziecięce z całej Katalonii.

 

Francesc jest bardzo zadowolony z wyniku osiągniętego przez cały zespół TV3. „Pracujemy już nad trzecią serią „Oh Happy Day!” i najprawdopodobniej użyjemy systemu skonfigurowanego w ten sam sposób, co podczas drugiego sezonu, ze względu na dobre wyniki, które dzięki niemu osiągnęliśmy. Rezultaty były bardzo satysfakcjonujące, a zastosowany sprzęt spełnił nasze oczekiwania.”

 

Podobne studia przypadku

Przykłady powiązanych rozwiązań