SOLOTECH WYBRAŁ SYSTEMY SHURE AXIENT ORAZ PSM1000 NA TRASĘ TIMBERLAKE’A

O produkcie Axient:

Punkt dostępowy ShowLink ułatwia szybkie wprowadzanie zmian w poziomach sygnałów audio oraz radiowych. Bardzo dokładnie i efektywnie. Oszczędza mi to również wiele czasu, kiedy rano wykonuję koordynację częstotliwości radiowych. Nie muszę synchronizować pojedynczego zestawu Axient. Po prostu je włączam i, boom, wszystko gotowe.

Éric Marchand, technik systemów radiowych w Solotech

Justin Timberlake kolejny raz wybrał firmę Solotech z Montrealu jako dostawcę rozwiązań dźwiękowych podczas światowej trasy koncertowej „20/20 Experience”. W celu zapewnienia sukcesu trasy, ta firma dźwiękowa z kolei wyznaczyła firmę Shure na swojego głównego dostawcę systemów bezprzewodowych. Trasa koncertowa 2014, która rozpoczęła się w styczniu, aktualnie jest na swoim drugim etapie z datami koncertów w Ameryce Północnej. 

 

O produkcie PSM 1000:

Fakt, że Solotech wybrał systemy Shure Axient oraz PSM 1000 na tę trasę koncertową, mówi mi, że w pełni zasługują one na to zaufanie.

Éric Marchand, technik systemów radiowych w Solotech

Potrzeby klienta

Éric Marchand, technik systemów radiowych w firmie Solotech, jest obecnie na trasie z zespołem. „Pracowałem jako specjalista koncertowych systemów bezprzewodowych przez ostanie sześć lat,” - mówi Éric. „Obecnie, podczas dużych tras koncertowych, wykorzystuje się bardzo wiele częstotliwości transmisji, a projekty ich produkcji stały się tak wymagające, że nie można zostawiać niczego przypadkowi.”

Podczas trasy korzystamy z dziesięciu kanałów systemu bezprzewodowego Shure Axient® dla chórków oraz sekcji dętej, a także cztery dwukanałowe systemy Shure UHF-R® z nadajnikami bodypack dla wszystkich gitar oraz basu. Z wyjątkiem mikrofonu wokalowego Justina, sprzęt Shure był przewidziany dla całego zespołu, tancerzy, a także techników backline’u. Przeznaczono dla nich 26 kanałów systemu osobistego odsłuchu dousznego Shure PSM®1000, z których 24 działają z wykorzystaniem jednej pary anten podłączonych do zestawu czterech szerokopasmowych sumatorów sygnału antenowego Shure PA821A. 

Rozwiązanie

Projekt produkcji trasy Timberlake’a jest bardzo wymagający. Koncepcja widowiska zakładała całkowicie pustą scenę z ogromnym ekranem projekcyjnym z tyłu. Wykonawcy mieli wyłaniać się spod sceny korzystając z platform windowych. Wymogiem było to, aby nic nie zakłócało linii widzenia dla publiczności, co poważnie ograniczyło możliwości rozmieszczenia anten. Druga scena „B” znajdująca się poza pozycją miksowania FOH stanowiła kolejne wyzwanie związane z odbiorem sygnału bezprzewodowego.

„Areny, na których gramy, są zawsze wyprzedane, więc nie ma żadnej możliwości, abym mógł poprowadzić przewody i anteny nieco bliżej. Kluczową sprawą było zapewnienie bezpośredniej widoczności sprzętu bezprzewodowego w przypadku sceny B, zarówno dla anten odbiorników, jak również anten nadajników systemów odsłuchu osobistego. Zaprojektowaliśmy więc system tak, aby obejmował wszystko, a anteny były dyskretnie ukryte na scenie. Racki ze sprzętem bezprzewodowym wraz ze mną i moimi skanerami – wszystko znajdowało się pod sceną.”

Na tej trasie Marchant pierwszy raz używał systemu Shure Axient. „Mój przyjaciel był w minionym roku na trasie Bruce’a Springsteena, którą obsługiwał Solotech. Wszędzie pracował system Axient i powiedział mi, że to było wspaniałe,” - mówi Éric. „Dodatkowo zostałem przeszkolony w zakresie Axient, dlatego też byłem bardzo podekscytowany, że będę mógł go używać.”

Użyteczność systemu była widoczna natychmiast. „Zrobiliśmy próby w Memphis, gdzie wszystko właściwie dostroiliśmy, a cały sprzęt został ze sobą odpowiednio skonfigurowany,” kontynuował Marchand. „Punkt dostępowy ShowLink ułatwia szybkie wprowadzanie zmian w poziomach sygnałów audio oraz radiowych. Bardzo dokładnie i efektywnie. Oszczędza mi to również wiele czasu, kiedy rano wykonuję koordynację częstotliwości radiowych. Nie muszę synchronizować pojedynczego zestawu Axient. Po prostu je włączam i, boom, wszystko gotowe.”

Wyniki

Funkcja pełnego zdalnego sterowania wszystkimi nadajnikami w systemie Axient za pośrednictwem ShowLink odgrywała istotną rolę w przypadku, gdy Timberlake przechodzi na drugą scenę, która znajduje się ponad 30 metrów od anten. W celu zrekompensowania poziomu sygnału Marchand zwiększa moc wyjściową nadajników Axient. „To rozwiązanie pozwala mi zoptymalizować system pod kątem mikrofonu Justina na scenie B. Na wszelki wypadek trzymam dla niego dodatkowy nadajnik na alternatywnej częstotliwości. Wiem, że jeśli uda mi się to zrobić właściwie, wszystko będzie dobrze, ponieważ systemy Shure, zarówno Axient oraz UHF-R, a także PSM 1000 działają niezwykle skutecznie i niezawodnie.”

Marchand jest też zdeklarowanym fanem systemu PSM 1000, który oferuje bezpieczeństwo transmisji wynikające z zastosowania układu różnicowego anten odbiorczych w odbiorniku bodypack, a także precyzyjnego filtrowania sygnału w celu zapewnienia maksymalnego zasięgu i odbioru sygnału. „Stabilność sygnału radiowego jest wyjątkowa i bardzo lubię funkcję CueMode. Pozwala mi ona chodzić po obu scenach korzystając tylko z jednego zestawu i odsłuchiwać każdą częstotliwość” - wyjaśnia. „To pokazuje, że Shure naprawdę zaprojektował system dla dużych tras koncertowych.”

Aby zapewnić to, że każdy artysta podczas występów słyszy dokładnie to, co chce słyszeć, potrzebnych jest 20 różnych miksów monitorowych. Dotyczy to Timberlake’a, dwóch gitar, basu, dwóch klawiszowców, instrumentów perkusyjnych, czterech wokali w chórku oraz czterech osób w sekcji dętej. Dodatkowo sześciu tancerzy korzysta z jednego miksu, a perkusista używa przewodowego systemu Shure P6HW. Systemy PSM 1000 są również w uszach głównych techników backline’u: inżyniera dźwięku systemu odsłuchu, a także techników zajmujących się gitarami, keyboardem, instrumentami perkusyjnymi, perkusją oraz dwóch dodatkowych asystentów dźwięku.

Funkcja wykrywania i unikania zakłóceń dostępna w systemie Axient, a także funkcja częstotliwości różnicowych okazały się pomocne, pomimo tego, że Marchand rutynowo używa dwóch skanerów do monitorowania krajobrazu częstotliwości radiowych. „Moja główna uwaga jest skupiona na mikrofonie Justina, dlatego też mam ustawione kanały w trybie Prompt, a nie w automatycznym. W ten sposób system ostrzega mnie, gdy pojawia się kanał z problemami” - mówi. „Korzystam również ze Spectrum Managera, który ma naprawdę pomocną opcję odsłuchu. W ten sposób mogę sprawdzić to osobiście i zdecydować, czy zmienić kanały. Lubię mieć ręce na kierownicy.”

Kolejnym zadaniem Marchanda jako specjalisty w dziedzinie systemów radiowych na trasie jest zarządzanie energią. A to wiąże się z bateriami. Systemy Axient oraz PSM 1000 bardzo ułatwiają tę pracę dzięki opcjonalnym akumulatorom litowo-jonowym. „Przeprowadziłem testy i akumulatory Shure działają dłużej niż to podają,” - mówi Marchand. „Kocham to, że mogę zobaczyć, ile dokładnie czasu pozostało, chociaż to nigdy nie było problemem. Mam dwa zestawy i zmieniam je każdego dnia po próbie dźwięku i przed koncertem. Podczas długiej trasy koncertowej można zaoszczędzić mnóstwo pieniędzy.”

Przenoszenie około 60 kanałów łączności bezprzewodowej z miasta do miasta jest dużym wyzwaniem. Wynika to z tego, że duże miasta praktycznie zawsze stawiają duże wyzwania w zakresie częstotliwości radiowych. „Na trasie pojawia się bardzo ważna kwestia dotycząca zaufania do sprzętu, którego używasz, do firmy, dla której pracujesz oraz do ludzi, z którymi pracujesz. Jeśli sprzęt zawiedzie, będzie to mieć wpływ na wszystko i wszystkich,” mówi Marchand. „Gdy pracujesz na trasie z taką gwiazdą jak Justin Timberlake, chcesz mieć pewność, że narzędzia, z których korzystasz, są najwyższej jakości. Fakt, że Solotech wybrał systemy Shure Axient oraz PSM 1000 na tę trasę koncertową, mówi mi, że w pełni zasługują one na to zaufanie.”

Powiązane studia przypadku