Systemy bezprzewodowe Shure Wireless współpracują ze wszystkimi w berlińskim Friedrichstadt-Palast

Mikrofony bezprzewodowe Shure UHF-R oraz systemy monitoringu dousznego PSM 1000 zapewniają doskonałe pokrycie radiowe na największej scenie teatralnej Europy

O produkcie PSM 1000:

PSM 1000, niezależnie od jakości dźwięku, jest dla nas najbardziej przyjaznym dla użytkownika systemem monitoringu dousznego na rynku. Inni producenci po prostu nie nadążają.

Thomas Heidel, dyrektor techniczny, Friedrichstadt-Palast

Dawny teatr rewiowy w Berlinie, Friedrichstadt-Palast, jest jednym z najbardziej ruchliwych miejsc w Niemczech - rocznie odwiedza go ponad 700 000 gości i mieści się w nim największą scena teatralna w Europie, o powierzchni 2200 metrów kwadratowych. Inscenizacja występów staje się coraz bardziej ambitna i właśnie dlatego mikrofony bezprzewodowe i systemy monitoringu dousznego Shure odgrywają coraz większą rolę w tym obiekcie.

 

Potrzeby klienta

Ponieważ taniec lub akrobacje to częste elementy spektakli wystawianych w Friedrichstadt-Palast, w sytuacjach, w których wymagane jest również nagłośnienie artystów, często nie można użyć mikrofonów przewodowych i torów monitoringu foldback (np. do kontaktu reżysera z artystami). Zapewnienie kompleksowego monitoringu dla wykonawców na 2200 metrach kwadratowych jest wyzwaniem, szczególnie jeśli podczas spektaklu wykorzystywana jest cała powierzchnia sceny lub w skrajnych przypadkach, gdy artyści są podwieszani na linach, w ramach pokazów akrobatycznych. Ponowne konfigurowanie systemów bezprzewodowych każdego dnia jest również dużym wyzwaniem. Czasami w Friedrichstadt-Palast w godzinach popołudniowych odbywają się występy dla dzieci, a wieczorem kolejny spektakl, który zupełnie inaczej wykorzystuje systemy bezprzewodowe. W sytuacjach, w których ten schemat użytkowania trwa przez kilka dni, zespół techniczny musi dwa razy dziennie na nowo konfigurować cały system.

 

Rozwiązanie

Od 2009 r. teatr w szerokim zakresie wykorzystuje system mikrofonów bezprzewodowych Shure UHF-R, który spełnia wszystkie wymagania dotyczące omikrofonowania sceny wtedy, gdy nie można użyć mikrofonów przewodowych. Kilka lat temu do systemów radiowych Shure dodano również monitoring douszny PSM 1000, pozwalając teatrowi na rezygnację z wcześniejszego systemu foldback bazującego na monitorach podłogowych.

„Zanim wprowadziliśmy system PSM 1000, nadal korzystaliśmy z monitorów podłogowych z przodu sceny. Z powodów technicznych i związanych z estetyką całkowicie przeszliśmy na osobisty monitoring douszny. Ponieważ scena jest tak obszerna, dużym wyzwaniem jest zapewnienie wykonawcom przyzwoitego odsłuchu, bez względu na to, gdzie się znajdują. Zwłaszcza ma to znaczenie, jeśli są oni podwieszani na linach - wtedy jest to całkowicie niemożliwe bez bezprzewodowych systemów odsłuchu dousznego” - wyjaśnia Janos Linde, inżynier dźwięku w Friedrichstadt-Palast.

 

Zespół techniczny teatru korzysta teraz z aplikacji Shure Wireless Workbench, aby zarządzać mikrofonami i systemami osobistego odsłuchu dousznego opartymi na rozwiązaniach radiowych, a także planować, wdrażać i ponownie konfigurować wykorzystanie częstotliwości, zmieniać wzmocnienie sygnału w kanałach, a także monitorować stan naładowania akumulatorów.

 

Wyniki

Analogowy system mikrofonów bezprzewodowych UHF-R spełnia obecnie wymogi zespołu technicznego Friedrichstadt-Palast dotyczące nagłośnienia, chociaż ograniczenia w zakresie dostępu do częstotliwości radiowych, które zostały spowodowane przez niemiecką aukcję widma elektromagnetycznego (tak zwaną „Dywidendę Cyfrową”), sprawiły, że kierownictwo rozważa przejście w przyszłości na system Shure ULX-D, który jest najlepszym na świecie rozwiązaniem cyfrowych mikrofonów bezprzewodowych.

 

Thomas Heidel, dyrektor techniczny w Friedrichstadt-Palast, mówi: „Teatr jest bardzo dobrze chroniony przed zewnętrznymi zakłóceniami radiowymi, ale tak jak wszyscy w najbliższej przyszłości będziemy mieć do czynienia z ograniczeniami wynikającymi z dalszej sprzedaży częstotliwości radiowych będącej częścią drugiej Cyfrowej Dywidendy. Myśląc o przyszłości zmierzamy w kierunku cyfrowych systemów RF i Shure ULX-D.”

 

System PSM 1000 w Friedrichstadt-Palast również okazał się ogromnym sukcesem, a niedawno został rozszerzony do ośmiu kanałów stereo. Thomas Heidel wyraził opinię, że PSM 1000 jest „po prostu najbardziej przyjaznym dla użytkownika systemem monitoringu dousznego na rynku”. Według Janosa Linde, dzięki korzystaniu z Wireless Workbench płynne przechodzenie między różnymi spektaklami, czasami dwa razy dziennie, nie sprawia żadnych problemów. „Działa bez żadnych zarzutów - komentuje - aż po synchronizację nadajników i odbiorników w paśmie podczerwieni.”

 

Linde jest także fanem akumulatorów litowo-jonowych SB900, które znacząco wpłynęły na personel teatru, ponieważ umożliwiły one zaprzestanie używania jednorazowych baterii do bezprzewodowych mikrofonów i bodypacków osobistego odsłuchu dousznego. „Ponieważ niewiele czasu dzieli kolejne sztuki, zanim przeszliśmy na akumulatory SB900, zawsze przekraczaliśmy granice tego, do czego były zdolne baterie jednorazowe.” Z Shure SB900 możemy zagrać trzy spektakle — jeden po drugim, bez ładowania — bez żadnych problemów.”

 

Powiązane studia przypadku

Powiązane rozwiązania