Trudne środowisko bezprzewodowe zostaje poprawione dzięki Shure RF

12 kanałów sztandarowego systemu bezprzewodowego Axient firmy Shure zostało zainstalowanych na międzynarodowym festiwalu muzyki i sztuk widowiskowych Bregenz w zachodniej Austrii.

Podczas trwającego przez miesiąc, corocznego festiwalu odbywającego się przy niesamowicie pięknym brzegu jeziora Constance, krajobraz malowniczego miasteczka Bregenz w Austrii zmienia się w scenę dla regularnych spektakli teatralnych, produkcji muzycznych i operowych. Gwoździem programu był spektakl „Spiel auf dem See” („Gra na jeziorze”), rozgrywający się na gigantycznej pływającej scenie.

 

O produkcie Axient:

Informacje zwrotne od naszych inżynierów zdecydowanie przemawiały na korzyść systemu Axient ze względu na czynniki takie jak: klarowność dźwięku, duży zasięg działania, szeroki zakres częstotliwości wykorzystywanych przez nadajniki i odbiorniki, inteligentna technologia zasilania akumulatorowego i łatwość użycia dzięki oprogramowaniu do zarządzania Wireless Workbench.

Rudolf Illmer, kierownik dźwięku festiwalu Bregenz

Potrzeby klienta

Podobnie jak w przypadku większości współczesnych produkcji scenicznych, muzycznych i operowych, Bregenzer Festspiele z roku na rok coraz szerzej wykorzystuje technologię mikrofonów bezprzewodowych. Wynikający z tego brak wymagań dotyczących przewodów lub mikrofonów typu overhead do wzmocnienia dźwięku dał wykonawcom większą swobodę ruchów i tym samym umożliwił tworzenie bardziej ambitnych produkcji.

Jednak korzystanie z częstotliwości radiowych w Bregenz zawsze było ograniczone przez lokalne czynniki środowiskowe. Miasto znajduje się bardzo blisko granic z Niemcami i Szwajcarią („trójkąt graniczny”), gdzie częstotliwości radiowe są często wykorzystywane w sposób powodujący problemy. Ponadto, po lokalnym zamknięciu telewizji analogowej i licytacji widma częstotliwości radiowych, zakres częstotliwości dostępnych dla mikrofonów bezprzewodowych w Bregenz jest bardziej ograniczony niż kiedykolwiek wcześniej.

 

Rudolf Illmer - obecnie kierownik dźwięku - od 27 lat jest związany z Bregenz Festival i przyzwyczaił się już do problemów z wykorzystaniem częstotliwości radiowych w „trójkącie granicznym”. „Zarządzanie widmem zawsze wymaga bardzo starannego planowania, a plany na nadchodzący drugi etap dywidendy cyfrowej przeniosą jeszcze większą część spektrum poza zastosowanie PMSE [Realizacja programów i imprez specjalnych ]. Większość naszych systemów mikrofonów bezprzewodowych ma od 15 do 20 lat i nie możemy już zagwarantować, że będą działać bez zakłóceń.”

Rozwiązanie

W związku z tym w okresie między końcem festiwalu w 2013 r. a rozpoczęciem kolejnej edycji w lipcu 2014 roku w Bregenz dokonano kompleksowej modernizacji systemów bezprzewodowych. „Przeprowadziliśmy szczegółowe testy na żywo z systemami wszystkich wiodących producentów” - kontynuuje Illmer.

„Informacje zwrotne od naszych inżynierów zdecydowanie przemawiały na korzyść systemu Axient ze względu na czynniki takie jak: klarowność dźwięku, duży zasięg działania, szeroki zakres częstotliwości wykorzystywanych przez nadajniki i odbiorniki, inteligentna technologia zasilania akumulatorowego i łatwość użycia dzięki oprogramowaniu do zarządzania Wireless Workbench.”

 

Wszystkie 12 kanałów systemu Axient obecnie działa w trybie 10 mW, umożliwiając pracę na dużym obszarze pomimo stosunkowo niskich wymagań mocy. Systemy Axient mogą również działać w trybie 50 mW w Unii Europejskiej, jeśli jest to wymagane, ale pomimo zatłoczonego środowiska RF w Bregenz tryb niskiej mocy okazał się wystarczający, jak wyjaśnia Wolfgang Streiter. 

„Zasięg jest dla nas ważną sprawą - scena nad jeziorem jest największą tego typu na świecie, a artyści na niej występujący czasami znajdują się w odległości do 100 metrów od nadajników.”

Wyniki

Dotychczasowe wszystkie kanały systemu Axient działające w Bregenz są wykorzystywane na pływającej scenie nad jeziorem, a Wolfgang Streiter, specjalista od systemów RF już zauważył różnicę. „Dzięki urządzeniu Spectrum Manager i oprogramowaniu Wireless Workbench mamy teraz lepszą kontrolę nad tym, co się lokalnie dzieje w tym bardzo newralgicznym i wymagającym środowisku RF” - wyjaśnia. „Opieramy się całkowicie na trybie wykrywania i eliminacji zakłóceń systemu Axient: podczas festiwalu trwa wiele lokalnych wydarzeń, które mogą powodować problemy.”

 

Komentarze Strevera zostały powtórzone przez Rudolfa Illmera, który podsumowuje: „Mikrofon ręczny systemu Axient, który posiada dwa nadajniki, a także możliwość automatycznego wyszukiwania i przełączania częstotliwości w przypadku zakłóceń, nie ma sobie równych. W tym roku nadchodzący sezon festiwalowy nie będzie powodem do stresu!”

Podobne studia przypadku

Przykłady powiązanych rozwiązań