Shure Axient Digital w trasie z „Alive and Swingin”

Roger Wagener, inżynier nagłośnienia FOH

Cały słyszalny zakres częstotliwości brzmi imponująco otwarcie - wysokie częstotliwości jak również bas. Pod względem jakości dźwięku i klarowności brzmienia ten system jest dla mnie oczywistym krokiem naprzód i zdecydowanie skorzystam z niego ponownie w przyszłości.

Potrzeby klienta

Xavier Naidoo, Sasha, Rea Garvey i Michael Mittermeier - znani w niemieckojęzycznym świecie jako „German Rat Pack” - w 2017 roku po raz kolejny znaleźli się w drodze i zawładnęli Niemcami, Austrią i Szwajcarią podczas trasy koncertowej „Alive and Swingin”. Czterech piosenkarzy ponownie założyło smokingi i od 10 lutego do 2 kwietnia wraz z orkiestrą bigbandową dawali koncerty, na które bilety zostały szybko wyprzedane, a publiczność reagowała entuzjastycznie. Trasa zakończyła się trzema koncertami we frankfurckiej „Century Hall” (znanej w Niemczech jako Jahrhunderthalle).

Rozwiązanie

Podczas trasy „Alive and Swingin” w 2017 roku po raz pierwszy w Niemczech zastosowano mikrofonowy system bezprzewodowy Shure Axient Digital. Inżynier nagłośnienia FOH Roger Wagener i Sven Bonse (odsłuch) wraz z inżynierem RF Peterem Lorenzem wybrali mikrofonowy system bezprzewodowy Axient Digital składający się z czterokanałowego odbiornika AD4Q i czterech ręcznych nadajników AD2 z dwumembranowymi kapsułami KSM8 - po jednym dla każdego z głównych wokalistów. „Przez jakiś czas używałem kapsuł KSM8 w innej produkcji”, komentuje Roger Wagener wyjaśniając swój wybór. „Od samego początku byłem bardzo podekscytowany bardzo zredukowanym efektem zbliżeniowym tego mikrofonu i okazało się to niezwykle korzystne podczas trasy „Alive and Swingin” Dwumembranowa kapsuła jest tak dobrze zestrojona, że dźwięk pozostaje bardzo spójny niezależnie od odległości wokalisty od mikrofonu.”

Kapsuły KSM8 faktycznie stanowiły dla Rogera Wagenera wstęp do nowego systemu bezprzewodowego Shure Axient Digital. „Kilka miesięcy przed rozpoczęciem tej trasy kontaktowałem się z Jensem Stellmacherem, kierownikiem ds. kluczowych klientów Shure Pro Audio, w sprawie kapsuł KSM8, których używałem w tym czasie. Gdy o nich rozmawialiśmy, Jens wspomniał o nowym systemie Axient Digital i zapytał, czy bylibyśmy zainteresowani byciem pierwszymi osobami, które skorzystają z nowego systemu na żywo w Niemczech.” Dla Rogera korzyści były jasne. „Cały słyszalny zakres częstotliwości brzmi imponująco otwarcie - wysokie częstotliwości jak również bas. Pod względem jakości dźwięku i klarowności brzmienia ten system jest dla mnie oczywistym krokiem naprzód i zdecydowanie skorzystam z niego ponownie w przyszłości.”

Axient Digital łączy w sobie najlepsze aspekty wcześniejszych analogowych i cyfrowych rozwiązań, takich jak Shure UHF-R, Axient i ULX-D, aby stworzyć w pełni skalowalny, kompatybilny z AES3 i Dante cyfrowy system bezprzewodowy, który oferuje niemającą sobie równych klarowność dźwięku i wydajność działania w paśmie radiowym. Podobnie jak oryginalny system Axient, Axient Digital jest niezwykle odporny na zakłócenia i zaniki sygnału, a także jest wysoce efektywny w wykorzystaniu widma, oferując do 47 aktywnych kanałów bezprzewodowych w każdym paśmie TV o szerokości 6 MHz, gdy używany jest tryb High Density, który jest dostępny w nowym systemie (lub 63 kanały w paśmie o szerokości 8 MHz). Ponadto całkowite opóźnienie systemu zostało utrzymane poniżej 2 ms. Krótko mówiąc, Axient Digital to niezawodny, przyjazny dla użytkownika system, który może być używany w szerokim zakresie zastosowań, od pokazów na żywo po prezentacje firmowe i projekty instalacji dźwiękowych.

Wyniki

Inżynier odsłuchu Sven Bonse również przekonał się do Axient Digital już po pierwszym użyciu: „Już sama niezawodność systemu daje mi tak duże poczucie bezpieczeństwa, że używam go codziennie” - wyjaśnia. „Mogę teraz uznawać za pewnik, że system będzie działać bez żadnych problemów podczas koncertu i w ogóle nie myśleć o kanałach bezprzewodowych - co było i nadal jest rzadko spotykane podczas korzystania z innych systemów. W szczególności, jeśli chodzi o pracę z systemami odsłuchu dousznego - natychmiast można zauważyć krótkie przerwy w sygnale.” Oprócz odporności systemu na zakłócenia i zaniki, Bonse jest również pod wrażeniem tego, jak łatwo jest skonfigurować Axient Digital przed koncertem: „Tak wiele można zrobić, aby z wyprzedzeniem przygotować i usunąć potencjalne źródła problemów, w szczególności dzięki Wireless Workbench.”

Przy potężnym brzmieniu ich orkiestry bigbandowej za nimi, wokaliści na scenie musieli usłyszeć wyraźne sygnały z ich mikrofonów wokalnych, które przebiłyby się przez gęsty, głośny miks odsłuchu, zwłaszcza podczas pracy, tak jak tu, z monitorami podłogowymi na scenie. „Na scenie takiej jak ta spotyka się ze sobą wiele źródeł dźwięku” - podsumowuje Sven Bonse. „Jestem niezmiernie wdzięczny, że pracowaliśmy z systemem odpornym na odbieranie sąsiednich dźwięków, takim jak Axient Digital, z równoczesnym zapewnieniem dużego zapasu dynamiki!”

Powiązane studia przypadku