Styl ponad treścią: kiedy dźwięk jest degradowany w sali konferencyjnej

Dobra architektura powinna zapewniać zarówno styl, jak również treść. Gdy jednak w sali konferencyjnej forma nie podąża za funkcją, cierpi na tym jakość dźwięku. 

Brytyjscy architekci są powszechnie uznawani za jednych z najlepszych na świecie. Są oni doceniani za ich kreatywne projekty, takie jak stworzenie trendu w ostatnich latach związanego z planowaniem biur z wykorzystaniem naturalnego oświetlenia.

Maksymalizacja ilości światła słonecznego przez wykorzystanie dużej ilości szkła oraz innych naturalnych materiałów o wysokim współczynniku albedo może zapewnić dobre samopoczucie w miejscu pracy. Jednakże gdy forma nie podąża za funkcją, nawet najlepsza technologia audiowizualna (AV) często nie może uratować przestrzeni konferencyjnej przed złą akustyką.

Najważniejsze priorytety dla rozwiązań audiowizualnych

Firma Shure rozmawiała z kilkoma wiodącymi integratorami AV na temat tego wyzwania i doszła do wniosków, że wdrażanie rozwiązań audiowizualnych wymaga większej uwagi znacznie wcześniej w harmonogramie projektu budynków. Idealnie, gdyby miało to miejsce jeszcze podczas projektu koncepcyjnego oraz etapów planowania samego biura.

„Środowisko akustyczne w niektórych projektach było dużym wyzwaniem,” - mówi Dave Grimwood, Kierownik Zespołu Przedsprzedaży w międzynarodowej firmie audiowizualnej Electrosonic. „Widzimy to często w nowych budynkach – użyto w nich dużej ilości szkła, a liczne duże otwarte przestrzenie, choć wyglądają znakomicie, to jednak w znaczącym stopniu komplikują uzyskanie najwyższej jakości dźwięku.” Technologa AV może pomóc poprawić akustykę, ale samodzielnie nie może rozwiązać całego problemu, mówi Grimwood przed podkreśleniem: „Firmy przeznaczają dużo pieniędzy na wideokonferencje, jednakże potrzeba zapewnienia ich właściwego działania jest kluczową sprawą, aby spotkania mogły kończyć się sukcesem.”

Kiepski dźwięk stał się głównym problemem w salach konferencyjnych oraz przestrzeniach spotkań według Nevila Boundsa, Dyrektora ds. Kluczowych Klientów w firmie Feltech zajmującej się integracją rozwiązań audiowizualnych. Głównym winowajcą takiego stanu rzeczy jest zazwyczaj zła akustyka pomieszczenia.

„Często sala konferencyjna AV jest bardzo ładnym kwadratowym pokojem, zazwyczaj wykończonym wieloma twardymi i szklanymi powierzchniami, z okropnym i silnym pogłosem.” - dodaje. „Jej obraz na ekranie wygląda absolutnie oszałamiająco, ale dźwięk może być beznadziejny. W takiej sytuacji prawie nie ma znaczenia, jakim cyfrowym procesorem dźwięku dysponujemy, czy też jakich mikrofonów używamy – jeśli nasze pomieszczenie cechuje się długimi czasami pogłosu lub też głośnym działaniem systemów ogrzewania, wentylacji czy klimatyzacji, dźwięk nie będzie zadowalający.”

Zgadza się z tym Stuart Davidson, Dyrektor Techniczny w firmie AVMI, która jest globalnym integratorem rozwiązań audiowizualnych. „To podstawowy błąd architektoniczny. Aktualne trendy preferują szklane budynki, w których używa się mebli biurowych o dużych gładkich powierzchniach – żadne z nich nie jest dobre dla dźwięku.” - mówi Davidson, wyjaśniając, że firma AVMI zazwyczaj zostaje zaangażowana tylko pod koniec projektu, gdy budynek został już zaprojektowany. „Korzystnym rozwiązaniem byłoby uwzględnienie rozwiązań audiowizualnych jako integralnej części inwestycji tworzenia pomieszczeń biurowych i praca z nami na wcześniejszym etapie projektowania, w celu uwzględnienia naszych potrzeb i uwag.”

Uzyskanie znakomitego dźwięku

John Ellis, Regionalny Menedżer Sprzedaży w Shure UK również uważa, że planowanie rozwiązań AV powinno rozpocząć się znacznie wcześniej: „Znakomity dźwięk podczas spotkań konferencyjnych zaczyna się już na etapie projektowania architektonicznego każdego biura. Jest wiele firm, które traktują te zagadnienia poważnie i zatrudniają specjalistów od akustyki, a także architektów, którzy harmonijnie współpracują ze sobą. Jednakże nadal jest wiele firm, które są zainteresowane głównie stylem i wyglądem przestrzeni konferencyjnej, a nie rzeczywistym przeznaczeniem tego pomieszczenia.”

Chociaż brytyjska ustawa o dyskryminacji ze względu na niepełnosprawność (DDA) wymaga, aby w budynkach dostępnych publicznie były zainstalowane pętle indukcyjne dla rozwiązań wspomagania słuchu, jednak nie znajdują się żadne zapisy, które określają, że akustyka pomieszczenia powinna spełniać określone parametry. Wymagania dotyczące akustyki posiadają tylko nowo budowane szkolne sale lekcyjne, aby zapewnić dzieciom komfortowe warunki słyszenia.

„Edukacja jest kluczowa w przypadku rozwoju i wdrażania technologii audiowizualnych w przestrzeni biurowej.” - mówi Ellis. „Mamy dobre relacje z zespołem AV w Królewskim Instytucie Brytyjskich Architektów i istnieją też inne inicjatywy, których celem jej pomoc architektom w lepszym zrozumieniu akustyki pomieszczeń audiowizualnych.”

Na przykład architekci projektujący przestrzenie konferencyjne w biurach powinni brać pod uwagę zastosowanie nierównoległego układu ścian, zasłonięcie wykładzinami oraz przegrodami wszelkiego rodzaju otworów technologicznych klimatyzacji w sufitach, aby zapewnić możliwie najcichszą ich pracę, a także ograniczyć do minimum liczbę twardych gładkich powierzchni odbijających dźwięk, w tym mebli. Dyskretne panele zwisające z sufitów, a także pułapki akustyczne również pomagają poprawić akustykę i mogą stać się ciekawym elementem wystroju pomieszczenia. Oprócz tego zasłony oraz materiałowe kurtyny mogą być pomocne w tym względzie. Szereg rozwiązań poprawiających akustykę można odpowiednio pomalować i użyć w projekcie sali konferencyjnej.

„Ludzie czasami zakładają, że mikrofony kierunkowe rozwiążą wszystkie problemy” - mówi Ellis. „Podczas, gdy dobry mikrofon z dość zawężoną charakterystyką kierunkowości może trochę pomóc, będzie on nadal odbierać szumy pomieszczenia, jak również mowę. Tak więc mikrofony oraz wykorzystywane procesory dźwięku nie są w stanie samodzielnie rozwiązać problemu złej akustyki.”

Pomagając w osiągnięciu doskonałego połączenia formy z funkcjonalnością firma Shure zapewnia akustykom, architektom oraz konsultantom AV różne materiały przedstawiające „dobre praktyki” podczas projektowania sal konferencyjnych w celu uzyskania optymalnej jakości dźwięku.

O autorze

Andrew Francis

Andrew Francis is a Senior Applications Engineer for the Shure UK Systems Group who has a decade of AV experience covering both installed systems and live events. During this time he has worked with politicians and business leaders, as well as other high-profile public figures such as His Holiness The Pope, while producing conferences, awards events and gala dinners. On the installation side he spent three years as a technical manager designing and commissioning AV systems for large corporate installations, specialising in multipurpose flexible meeting rooms.

Powiązane treści