Marc Henshall,

Jak wybrać odpowiednie słuchawki studyjne Shure dla naszych potrzeb

Tanie słuchawki douszne lub nauszne jakości konsumenckiej mogą sprawdzić się w niektórych zastosowaniach odsłuchowych, jednakże gdy nadejdzie czas nagrywania muzyki, każdy szczegół ma istotne znaczenie. Wszelkie niedociągnięcia podczas śledzenia rejestrowanego sygnału i na etapie miksowania będą jeszcze dodatkowo podkreślone w procesie masteringu. Dlatego tak niezwykle ważne jest, aby dobrze słyszeć każdy dźwięk i wszelkie niuanse w krystalicznie czystych szczegółach.

Inwestycja w znakomitą parę głośników do monitoringu oraz adaptacja akustyki pomieszczenia to dość długi proces, dlatego też przygotowanie dobrego miksu przy wykorzystaniu słuchawek o jakości studyjnej staje się kluczowe w przygotowaniu profesjonalnie brzmiących ścieżek. Mając to na uwadze poniżej przedstawiamy szereg różnych aspektów do rozważenia, które pomogą podjąć bardziej świadomą decyzję o wyborze słuchawek najlepszych do danych zastosowań.

wybor-słuchawek-studyjnych

Do jakich celów będą używane słuchawki?

Zanim zaczniemy wybierać słuchawki odpowiednie do naszych potrzeb, musimy wyraźnie zdefiniować, do jakich zastosowań będą one używane. Zastanówmy się, czy będą one użyte do śledzenia rejestrowanego dźwięku, miksowania, finalnego odsłuchu zgranych materiałów czy też masteringu. Różne modele słuchawek będą najbardziej odpowiednie do konkretnych zastosowań i w idealnych warunkach powinniśmy kupić wiele różnych modeli, aby mieć najlepsze słuchawki do danych zadań. W rzeczywistości nie zawsze jest to możliwe, ale mając w głowie najważniejsze zastosowanie słuchawek, możemy przynajmniej uszeregować przedstawione poniżej punkty względem ich ważności:

1. Izolacja od dźwięków otoczenia

Jednym z kluczowych czynników, który musimy rozważyć przy wyborze słuchawek studyjnych, jest to, w jakim stopniu izolują one nas od świata zewnętrznego. Izolacja od dźwięków otoczenia jest szczególnie ważna przy wyborze słuchawek używanych do śledzenia rejestrowanego dźwięku (trackingu). W tym zastosowaniu niezwykle istotne jest to, aby dźwięki słyszane w słuchawkach w możliwie najmniejszym stopniu były słyszane poza nimi. W przeciwnym wypadku możemy mieć prawdziwy ból głowy, gdy będziemy musieli miksować ścieżki. Nie ma nic gorszego niż zakończenie etapu produkcji nagrań i stwierdzenie, że prawie na każdej zarejestrowanej ścieżce słychać dźwięk kliku. Dodatkowo słuchawki ze świetną izolacją od dźwięków otoczenia pomagają muzykom lepiej słyszeć podkład muzyczny lub ścieżkę z dźwiękiem kliku, bez potrzeby zwiększania głośności ponad miarę. Korzyści są w takim wypadku niewątpliwe – zdecydowanie wyższy komfort pracy i lepsza wydajność.

Słuchawki z zamkniętym tyłem w najlepszym stopniu zapewniają izolację od dźwięków otoczenia. Posiadają one lite nauszniki, które nie pozwalają na przedostawanie się powietrza do słuchawek i wydostawanie się go z nich. Jeśli potrzebujemy znakomitej izolacji od dźwięków otoczenia, słuchawki o takiej konstrukcji są właściwym wyborem. Jednak z drugiej strony są też zastosowania, gdzie wymagana jest odwrotna funkcjonalność, co pozwala nam płynnie przejść do kolejnego punktu...

2. W jakich sytuacjach potrzebne są słuchawki z otwartym tyłem?

Słuchawki z otwartym tyłem posiadają nauszniki, które mają otwory w ich tylnej części. Taka budowa sprawia, że dźwięk ma możliwość rozchodzenia się również tą drogą, co powoduje, że sygnatura brzmieniowa jest inna. Modele z otwartym tyłem brzmią bardziej naturalnie, szerzej i „mają więcej powietrza”, co czyni je doskonałym wyborem w przypadku inżynierów dźwięku, którzy potrzebują najbardziej naturalnego dźwięku podczas miksowania i monitorowania w cichym pomieszczeniu. Jeśli potrzebujemy precyzji i zamierzamy głównie używać słuchawek do celów odsłuchu referencyjnego, a nie śledzenia dźwięku podczas jego rejestrowania, słuchawki o konstrukcji z otwartym tyłem będą lepszym wyborem. Jeśli mamy takie możliwości i możemy pozwolić sobie na obydwie te konstrukcje, wówczas warto porównać wyniki korzystając ze słuchawek zamkniętych i otwartych.

3. Charakterystyka częstotliwościowa

Jeśli zamierzamy używać słuchawek do sprawdzania brzmienia miksu ścieżek, charakterystyka częstotliwościowa powinna być jednym z głównych kryteriów oceny słuchawek. Profesjonalne słuchawki studyjne są projektowane w taki sposób, aby zapewnić inżynierowi dźwięku możliwość usłyszenia wszystkiego, co znajduje się w miksie, z możliwie najwyższym poziomem wierności, dlatego też ich charakterystyka częstotliwości powinna być praktycznie płaska. Słuchawki, które koloryzują brzmienie, mogą wypaczać naszą ocenę i w konsekwencji prowadzić do tego, że utworzony miks nie będzie brzmieć dobrze na innych systemach odsłuchowych.

Warto zauważyć, że atrakcyjność słuchawek posiadających płaską charakterystykę częstotliwościową nie kończy się na studiu. Audiofile, którzy nie są przekonani do aktualnego trendu powszechnego podbijania basu w słuchawkach klasy konsumenckiej, również chętnie sięgają po słuchawki, które gwarantują im możliwie najwierniejsze studyjne brzmienie.

4. Impedancja

Impedancja jest terminem elektronicznym, który określa stopień oporu, jakie urządzenie stawia natężeniu prądu zmiennego. Im słuchawki mają większą wartość impedancji, tym wymagany jest wyższy poziom napięcia, aby właściwie je zasilić. Impedancja słuchawek Shure ma wartość od 38 Ω do 65 Ω, dzięki czemu są one odpowiednie do szerokiego zakresu zastosowań. Modele słuchawek Shure z górnej półki (takie jak SRH1840) wyraźnie zyskają, gdy będą współpracować z wysokiej jakości wzmacniaczem słuchawkowym, który zapewni wyższe napięcie i pozwoli uzyskać najlepszą wydajność.

5. Komfort

Nie podlega chyba dyskusji, że chcemy, aby nasze słuchawki były tak wygodne, jak to tylko możliwe. Im dłużej będziemy je nosić, tym ten aspekt staje się coraz bardziej istotny. I chociaż staramy się, aby każda para słuchawek Shure była jak najbardziej wygodna w użytkowaniu, najwyższe modele naszych słuchawek zazwyczaj zapewniają wysoki komfort przez dłuższy czas.

Konkluzja

Uwzględniając wszystko, wybór odpowiedniej pary słuchawek dla naszego studia sprowadza się do znalezienia najlepszego balansu między posiadanym budżetem a docelowym ich zastosowaniem. Znając nasze wymagania oraz priorytety będziemy mogli zawęzić wybór, a ostateczną decyzję podjąć w momencie, gdy uwzględnimy wszystkie właściwości z kosztem słuchawek. Jeśli zamierzamy kupić tylko jedną lub dwie pary słuchawek dla naszego studia projektowego, wówczas warto zainwestować wszystkie środki, na które możemy sobie pozwolić. W przypadku większych studiów wyzwaniem jest raczej to, aby zapewnić w danych miejscach najbardziej profesjonalne słuchawki dla konkretnych zastosowań, szczególnie jeśli potrzebujemy np. dużej liczby słuchawek do trackingu. Profesjonalne słuchawki studyjne Shure są oferowane w szerokim zakresie cen, zapewniając świetne brzmienie na danym poziomie cenowym. Poniżej znajduje się przegląd modeli słuchawek Shure i sugerowane ich zastosowanie:

SRH440

Model 440 zapewnia doskonałe wyniki podczas rejestrowania oraz monitorowania dźwięku w studiu domowym. Co więcej, słuchawki 440 to przystępne cenowo rozwiązanie dla studiów nagraniowych, w których istnieje potrzeba zapewnienia dużej liczby wysokiej jakości słuchawek do trackingu.

Konstrukcja: Z zamkniętym tyłem

Zalecane zastosowania: Studia projektowe, tracking, odsłuch osobisty

Cena: ok. 350 PLN

Zobacz na stronie Shure.pl

sluchawki-nagrywanie-domowe

SRH840

Model 840 został zoptymalizowany pod kątem profesjonalnego monitoringu studyjnego i cechuje się bogatszym basem oraz rozszerzonym zakresem wysokich częstotliwości w porównaniu do słuchawek 440. Szerszy wyściełany pałąk nagłowny zwiększa komfort podczas długich sesji odsłuchowych.

Konstrukcja: Z zamkniętym tyłem

Zalecane zastosowania: Profesjonalne studia odsłuchowe, tracking głośnych instrumentów, odsłuch osobisty

Cena: ok. 600 PLN

Zobacz na stronie Shure.pl

 

sluchawki-studyjne-srh840

SRH940

Model 940 oferuje najbardziej płaską charakterystykę częstotliwościową spośród wszystkich słuchawek Shure o konstrukcji z zamkniętym tyłem. Jeśli oczekujemy precyzyjnego dźwięku, słuchawki 940 są warte dodatkowej inwestycji. Jako słuchawki klasy referencyjnej, zapewniają one niezwykle wierną odpowiedź w całym spektrum audio. Ten model jest doskonałym wyborem w przypadku edycji najdrobniejszych szczegółów przed masteringiem, odsłaniając transjenty, pozwalając na doprecyzowanie przenikania się dźwięków, ograniczenie artefaktów kompresji czy też usunięcie dudnień w najniższym paśmie.

Konstrukcja: Z zamkniętym tyłem

Zalecane zastosowania: Miksowanie referencyjne, tracking dla nagrywających artystów

Cena: ok. 1100 PLN

Zobacz na stronie Shure.pl

sluchawki-referencyjne-srh940

SRH1540

Pomimo tego, że są to doskonałe słuchawki studyjne, ich wyjątkowo szeroka scena dźwiękowa sprawia, że są one niezwykle atrakcyjne również do odsłuchu dla audiofilów. Poduszki nauszne wykonane z alcantary są wyjątkowo komfortowe, dzięki czemu są to słuchawki najwygodniejsze w noszeniu, z jakimi możesz się zetknąć. Doskonale sprawdzają się podczas wielogodzinnych sesji odsłuchowych oraz nagrań studyjnych zapewniając oczekiwany komfort.

Konstrukcja: Z zamkniętym tyłem

Zalecane zastosowania: Hi-fi audio, komfortowy odsłuch w studiu

Cena: ok. 2400 PLN

Zobacz na stronie Shure.pl

sluchawki-hi-fi

SRH1840

Model SRH1840 zapewnia jakość dźwięku Shure w grupie słuchawek o konstrukcji z otwartym tyłem. Te słuchawki są idealnym wyborem w przypadku sesji masteringowych o znaczeniu krytycznym, gdzie naturalne i wyjątkowo precyzyjne brzmienie ma kluczowe znaczenie. Obok indywidualnie dobranych przetworników, co zapewnia wyjątkowo zrównoważone brzmienie w obu kanałach, te słuchawki wyróżniają się też wyjątkową lekkością, wygodą oraz wytrzymałością.

Konstrukcja: Z otwartym tyłem

Zalecane zastosowania: Miksowanie referencyjne, mastering, odsłuch audiofilski

Cena: ok. 2400 PLN

Zobacz na stronie Shure.pl

sluchawki-do-masteringu

O Autorze

Marc Henshall

Marc forms part of our Pro Audio team at Shure UK and specialises in Digital Marketing. He also holds a BSc First Class Hons Degree in Music Technology. When not at work he enjoys playing the guitar, producing music, and dabbling in DIY (preferably with a good craft beer or two).