Autor: Marc Young

Poczciwe i często brutalnie szczere blogi wideo - lub vlogi - na YouTube przyciągają większą widownię niż wiele programów telewizyjnych. Czy jednak ich sukces może sprawić, że ten rodzaj internetowej rozrywki zacznie przypominać profesjonalne produkcje?

Shay Carl Butler był zwykłym rodzinnym facetem z Idaho, zarabiającym na instalowaniu granitowych blatów w kuchniach. Potem odkrył YouTube i wszystko się zmieniło.

Shay Carl Butler w wywiadzie dla magazynu Forbes

Pamiętam, jak podniosłem wzrok i zobaczyłem wschodzące słońce - byłem na YouTube przez całą noc. Pomyślałem, że to niesamowite! Mogłem wpisać w wyszukiwarkę wszystko, co uważałem za fajne i obejrzeć o tym film.

Butler zaczął przesyłać własne filmy i wkrótce stał się wielkim fanem vlogowania - blogowania w filmowej wersji. W ciągu dekady stał się jednym z najpopularniejszych vlogerów w sieci. W październiku wydał nawet pełnometrażowy film we współpracy z doświadczonym dokumentalistą Morganem Spurlockiem - „Vlogumentary’, w którym przedstawił spojrzenie zza kulis na świat vlogowania.

Morgan Spurlock w wywiadzie dla HollywoodLife.

Myślę, że po obejrzeniu tego filmu zaczynasz to rozumieć, ten urok vlogów i to, dlaczego fani są związani z tymi ludźmi w tak głęboki i namiętny sposób.

Jak łatwo zauważyć, YouTube nie jest już tylko dla wyznań humorzastych nastolatków i zabawnych filmów ze zwierzątkami. Platforma ta stała się ważnym źródłem informacji i rozrywki, rywalizując z telewizją kablową i innymi mediami XXI wieku o naszą ulotną uwagę.

Podczas gdy starzejące się pokolenie X szuka filmu instruktażowego, aby dowiedzieć się, jak naprawić uszkodzony reflektor w samochodzie (mówię o tym z własnego doświadczenia), młodsi millenialsi tworzą zupełnie nowy ekosystem gwiazd wideo. Niedawne badania wykazały, że dwie trzecie osób w wieku 18-34 lat wolą obejrzeć materiały wideo na YouTube, niż w tradycyjnej telewizji.

Urok YouTube wynika z jego autentyczności i często brutalnie szczerej natury. Vlogi mogą być głupkowate, smutne lub poważne, ale prawie zawsze są bardzo osobiste. Mimo wszystko nie popełnij błędu: amatorska godzina się skończyła. Butler, odnoszący ogromne sukcesy szwedzki YouTuber PewDiePie i popularna kanadyjska gwiazda Lilly Singh panują nad widownią składającą się z milionów ludzi z całego świata.

„Myślę, że powodem, dla którego YouTube jest tak wspaniały, jest związek publiczności z twórcami. Obserwujesz czyjeś życie, interesuje cię to, kim ta osoba jest i co robi. Przynajmniej ja tak uważam”, powiedział PewDiePie, który w rzeczywistości nazywa się Felix Kjellberg, w filmie opublikowanym na początku grudnia. „Ta strona jest dla YouTuberów ogromnie ważna. YouTube - jak dotąd - jest najtrudniejszą pracą, jaką kiedykolwiek miałem. Każdy udany YouTuber wkłada w nią swoje serce i duszę.”

Szacuje się, że Kjellberg, znany z wulgarnych narzekań i żartobliwych komentarzy, zarabia około 15 milionów dolarów rocznie na vlogowaniu. Chociaż suma ta jest zadziwiająca, większość vlogerów, oczywiście, zarabia na swoich filmach bardzo mało lub nic.

Pieniądze nie są jednak jedyną motywacją dla wielu YouTuberów - chodzi o uznanie wśród innych vlogerów.

Shay Carl Butler o swoich początkach na YouTube

Filmowałem jakąś przypadkową myśl na temat środków do dezynfekcji rąk, cen paliwa albo siebie tańczącego w starym body mojej żony, przesyłałem to i od razu ludzie dawali mi znać, czy uznali to za śmieszne czy nie. Uwielbiałem tę komunikację i tę społeczność.

Jednak wraz ze wzrostem liczby widzów i wypłat, niektóre vlogi i serie w YouTube stały się niemal nieodróżnialne od bardziej tradycyjnych produkcji telewizyjnych. Poza „Vlogumentary” Butlera, Lilly Singh również nakręciła film YouTube Red, płatnej części serwisu YouTube.

Na szczęście technologia dogoniła kreatywne ambicje ludzi, co oznacza, że nie musicie już przeprowadzić się do piwnicy rodziców, aby było was stać na profesjonalny sprzęt do filmowania. (Choć przypuszczam, że mieszkanie w ubogiej piwnicy może sprawić, że oglądanie filmów online będzie atrakcyjne). Kjellberg pokazał nawet swój nowy luksusowy aparat i mikrofon w najnowszym vlogu.

Nawet jeśli jakość produkcji uległa poprawie, najbardziej popularni YouTuberzy w swoich filmach pozostali wierni oryginalnej formule i podejściu. Niektórzy z nich z pewnością piszą scenariusze z wyprzedzeniem, ale wiele gwiazd nie chce utracić autentyczności swojego vlogowania.

Shay Carl Butler - amerykański vlogger, autor książek i osobowość medialna

Powiedziałbym, że jedną z najważniejszych rzeczy, których trzeba się nauczyć jako vlogger pragnący odnieść sukces, jest wiedzieć, kiedy włączyć aparat. Nauczyłem się pamiętać o wyjęciu kamery, kiedy coś już się dzieje. Filmuję zabawne chwile życia, które uważam za interesujące, na przykład dzieci, które pierwszy raz przechodzą przez odprawę na lotnisku

Marc Young

With a background in journalism, Marc is an editor for Shure covering anything and everything that has to do with sound. He tries to compensate for his mediocre guitar-playing skills with his writing. He is based in Berlin, one of the best cities in Europe for music.