Paul Crognale,

Shure SM7B znany jako 'SM57 na sterydach' - historia oraz fakty

Nie ma zbyt wielu mikrofonów, które po 36 latach od ich wprowadzenia na rynek cały czas budzą podekscytowanie, ale SM7B jest z pewnością jednym z nich.

Poniżej postanowiliśmy przyjrzeć się nieco historii tego mikrofonu i przedstawić więcej informacji na jego temat...

Historia modelu SM7 tak naprawdę zaczyna się od mikrofonu emisyjnego SM5 – dynamicznego mikrofonu na wysięgniku, który znalazł swój dom w wielu studiach radiowych i telewizyjnych od momentu jego wprowadzenia na rynek w roku 1966. Model SM5 był ogromny (jego długość wynosiła ok. 25 cm) i posiadał taką samą charakterystykę brzmieniową jak nowo wprowadzony SM57, który został zaprojektowany w celu wyjścia dalej poza branżę nadawczą (poniżej znajduje się ilustracja z katalogu Shure z roku 1974).

sm7b-history

Według Johna Borna (Menedżera Produktu w Shure Inc) powstawanie modelu SM7 wyglądało mniej więcej tak: „Grupa inżynierów zajmujących się właściwościami akustycznymi otrzymała kartridż mikrofonu SM57 (Unidyne III) i została zapytana, czy nie zważając na ograniczenia związane z wielkością lub kosztami, można zrobić go jeszcze lepszym. I zaczęło się szaleństwo.” Może to być jeden z powodów, dla których John lubi określać SM7B jako „SM57 na sterydach”.

Różne modyfikacje kartridża Shure Unidyne III są używane w wielu mikrofonach dynamicznych Shure. Modele SM57, SM58 oraz SM7B posiadają kartridż o zbliżonej strukturze akustycznej, bazujący na konstrukcji Unidyne III. Istnieje jednak kilka różnic między kartridżem SM7B a budową kartridża zastosowanego w modelach SM57/SM58.

  • Membrana SM7B jest nieco inna i zoptymalizowana pod kątem rozszerzenia charakterystyki w dolnym zakresie częstotliwości.
  • Większa obudowa SM7B sprawia, że za kartridżem znajduje się większa wolna przestrzeń, która wpływa na rozszerzenie charakterystyki w dolnym zakresie.
  • Wewnętrzny element antywstrząsowy w SM7B został zoptymalizowany pod kątem ograniczenia drgań przenoszonych ze statywu, podczas gdy element antywstrząsowy w modelach SM57/58 jest zoptymalizowany do ograniczenia zakłóceń charakterystycznych przy ręcznym używaniu mikrofonu.

John Born dodaje: „SM7 został zaprojektowany jako mikrofon pełnopasmowy z rozszerzoną charakterystyką częstotliwościową i przeznaczony do użycia w bardzo różnych zastosowaniach. Cechuje się on płaską i szerszą charakterystyką w porównaniu do bliźniaczych modeli SM57 oraz SM58, a przełączniki umieszczone z tyłu i kształtujące jego charakterystykę częstotliwościową (przełączalny filtr dolnozaporowy oraz filtr pasma prezencji) pozwalają mu znaleźć zastosowanie w jeszcze większym zakresie niż tam, gdzie celują SM57 oraz SM58.”

Mikrofon SM7 zadebiutował w 1976 roku i ostatecznie zastąpił model SM5B, którego produkcję zakończono w 1986 roku.

Efekt Thrillera

W ciągu ostatnich 30 lat mikrofon SM7 trafił do wielu studiów nagraniowych. Przykładem jest tutaj przełomowy album „Thriller” Michaela Jacksona. Producent Quincy Jones oraz inżynier dźwięku Bruce Swedien używali SM7 w przypadku większości ścieżek wokalu Michaela Jacksona i zgodnie z legendą do wszystkich nagrań głosu Vincenta Price’a.

To był odważny wybór. Po pierwsze poprzedni album Michaela Jacksona „Off The Wall” został już pierwszą solową płytą, z której cztery single trafiły na listę Top 10 i otrzymał nagrodę Grammy za singiel „Don't Stop 'Til You Get Enough”. To wszystko zawiesiło poprzeczkę bardzo wysoko. Ale Jackson był zdeterminowany zrobić jeszcze coś bardziej spektakularnego, a ten sam zespół producencki został zaangażowany, aby mogło to zostać zrealizowane. W rezultacie powstał album „Thriller” z roku 1982 (pamiętajmy – to była płyta winylowa), który stał się najlepiej sprzedającym się albumem wszech czasów, osiągając sprzedaż na niespotykanym wcześniej poziomie 110 milionów egzemplarzy.

Dlaczego producenci mający do dyspozycji wszystkie mikrofony studyjne z najwyższej półki wybrali skromny mikrofon SM7, który następnie stał się standardem w zastosowaniach radiowych oraz lektorskich? Oto, co Bruce Swedien miał do powiedzenia w swoim pamiętniku „In the Studio with Michael Jackson”: „Jednym z moich absolutnych faworytów wśród mikrofonów jest Shure SM7. Nagrałem większość największych hitów w karierze Michaela używając wielu z moich SM7. Mogę to powiedzieć bardzo głośno, że bardzo kocham ten mikrofon, jest on znakomity.”

„Miałem pełną swobodę, jeśli chodzi o wybór mikrofonu i nikt nigdy nie powiedział w tym względzie żadnego słowa. Po prostu tak to robiłem. Na przykład użyłem Shure SM7 w przypadku większości głównych wokali Michaela — „Billie Jean”, „The Way You Make Me Feel” — i chłopcze, czy to spowodowało, że ktoś się temu dziwił? Kocham ten mikrofon i mam ich aż sześć. Pierwszy, który kupiłem w 1977... był jednym z pierwszych SM7, który miał być użyty w dużym projekcie muzycznym. Jest to oczywiście mikrofon dynamiczny, ale z głosem Michaela działał znakomicie – na pewno zauważymy, że wszystkie słowa możemy usłyszeć bardzo wyraźnie.”

Szybko do przodu: Mikrofon budzący największe zainteresowanie?

Podczas gdy legiony prawdziwych wyznawców cały czas mają nadzieję, że Shure ponownie wprowadzi na rynek model SM5B, to właśnie SM7B osiągnął taki poziom popularności oraz rozgłosu, że stał się on miejską legendą (w obszarze dźwięku). Jest on używany jako mikrofon instrumentalny oraz wokalny, zarówno w aplikacjach związanych z dźwiękiem na żywo, w studiach nadawczych oraz nagraniowych. W opinii wielu osób jest to mikrofon niezwykle wszechstronny w zastosowaniu i przewyższa wydajnością branżowego „woła roboczego”, jakim jest SM57.

Ryan Smith, współpracownik Shure Artis Relations zgadza się z tym: „Cały czas ten mikrofon jest używany podczas wielu znaczących sesji nagraniowych, zarówno do rejestrowania głównego wokalu, jak również w innych zastosowaniach – jako mikrofon wzmacniaczy gitarowych oraz basowych, bębna basowego, hi-hatu, werbla, instrumentów dętych i wielu innych.” Death Cab for Cutie, John Mayer, Chevelle, James Hetfield z zespołu Metallica, My Chemical Romance, Don Was, Billy Idol, a także the Boss podobno używali SM7B zarówno podczas występów live na scenie lub w trakcie sesji nagraniowych. Plotka głosi, że do jego fanów należy też Bob Dylan.

O autorze

Paul Crognale

Paul is Retail Marketing Manager for the UK, and also assists with Artists Relations. In his spare time, he is an avid collector of vinyl and runs a couple of record labels of his own. He also has a ‘peach’ or potentially ‘pink’ coloured bike – this fact is the source of much amusement to his colleagues.