Allison Wolcott,

5 rzeczy, które powinieneś wiedzieć o cyfrowym systemie bezprzewodowym QLX-D

Katalog systemów bezprzewodowych Shure rozwija się, co jest świetną wiadomością, ponieważ oznacza to dostępność coraz większej liczby opcji dla klientów. Z tego samego powodu, jeśli kupujesz system bezprzewodowy, wyzwaniem może się okazać wybranie odpowiednich elementów i dowiedzenie się, które funkcje są najważniejsze. Im więcej opcji jest dostępnych, tym wszystko staje się bardziej zagmatwane.

QLX-D ™ Digital Wireless, nasz najnowszy cyfrowy system bezprzewodowy jest już dostępny, więc spotkałam się z Mu Yang z zespołu rozwoju produktu, aby dowiedzieć się, dla kogo ten system jest dedykowany i jak wygląda na tle innych systemów bezprzewodowych Shure.

Mu Yang, Shure Product Development

Mówi się, że QLX-D jest idealny do użycia podczas średniej wielkości imprez i w średniej wielkości instalacjach dźwiękowych, a także dla klientów, którzy potrzebują dźwięku wysokiej jakości przy niewielkim budżecie. A zatem pojawia się pytanie: czym są średniej wielkości obiekty i instalacje? Jak zadecydować, z których funkcji zrezygnować, aby utrzymać system w danym przedziale cenowym, ale bez pogorszenia jakości dźwięku?

QLX-D może być używany podczas imprez firmowych, występów muzycznych na żywo, w instytucjach szkolnictwa wyższego, szkołach średnich, obiektach sakralnych, hotelach i centrach konferencyjnych – ma wiele zastosowań. Z drugiej strony podobnie jest z ULX-D® Digital, naszym systemem wyższej klasy. To, kto powinien używać danego systemu, jest kwestią skali, dlatego właśnie tutaj określenie „średniej wielkości obiekty i instalacje” staje się ważne.

W kontekście korporacyjnym średnia wielkość oznacza chęć korzystania ze wszystkich odbiorników na tym samym piętrze budynku i pracujących w tej samej sieci. W takiej sytuacji QLX-D jest właściwym rozwiązaniem. Jeśli istnieje kilka pięter i każde ma własną sieć lub mamy do czynienia z wieloma korporacyjnymi lub uniwersyteckimi kampusami, to jest to przedsięwzięcie na większą skalę, dla której ULX-D jest lepszym rozwiązaniem.

W przypadku koncertów w małej i średniej wielkości salach koncertowych QLX-D będzie właściwym systemem, natomiast jeśli mówimy o występach na żywo na ogromnym stadionie, to UHF-R® lub Axient® będą bardziej odpowiednimi rozwiązaniami, ponieważ zostały zaprojektowane z myślą o większych obiektach. Projektując QLX-D zredukowaliśmy funkcje potrzebne w przypadku systemów przewidzianych do użycia w rozwiązaniach o dużej skali, przy zachowaniu tej samej jakości dźwięku, niezawodności i elastyczności RF.

Mimo, że jest on prostszy w porównaniu do systemu ULX-D, QLX-D ma bogatszy zestaw funkcji niż konkurencyjne systemy bezprzewodowe w swoim przedziale cenowym – w tym szyfrowanie AES-256, funkcje sieciowe IP oraz inteligentną technologię zasilania akumulatorami. Nie często spotyka się te funkcje w produktach tej klasy.

Shure QLX-D Digital Wireless System

Przyjrzyjmy się nieco kluczowym cechom odróżniającym QLX-D od ULX-D. Porównując specyfikacje techniczne tych dwóch produktów można wskazać ich wspólne elementy oraz różnice. Czy mógłbyś powiązać specyfikacje z zastosowaniami, aby ludzie mogli lepiej zrozumieć, które cechy produktu odnoszą się do ich potrzeb?

Dziękuję za zadanie tego pytania! Jest to niezwykle ważna kwestia. Pod względem jakości dźwięku, niezawodności i wydajności RF, jak już mówiliśmy, oba systemy są takie same. Główne różnice dzielą się na dwie kategorie: zaawansowane rozwiązania pracy w sieci i elastyczność transmisji radiowej.

Zacznijmy od możliwości pracy w sieci.. Jeśli korzystasz z systemów sterowania pracą innej firmy, pewnie AMX lub Crestron, najprawdopodobniej używasz konsoli do sterowania projektorami, światłami, mikrofonami – praktycznie wszystkim – na przykład w sali konferencyjnej firmy. Jeśli chcesz używać tego systemu do kontrolowania urządzeń między podsieciami, musisz użyć ULX-D. Co oznacza „między podsieciami”? Oznacza to między kilkoma sieciami, na przykład, gdy każde z dwóch pięter ma własną odrębną sieć. QLX-D może się komunikować jedynie w obrębie podsieci: jednej sieci na jednym piętrze.

Przykład w kontekście edukacyjnym: powiedzmy, że masz scentralizowane pomieszczenie sterowania dla wszystkich urządzeń w wielu uniwersyteckich kampusach. W takiej sytuacji musisz użyć ULX-D, ponieważ każdy budynek ma własną sieć. QLX-D pozwala kontrolować jedynie urządzenia znajdujące w tej samej sieci. Ponadto ULX-D oferuje podwójne oraz poczwórne odbiorniki z sumowaniem sygnału audio, cyfrową sieć audio Dante™ oraz podwójne porty Ethernet. QLX-D nie ma tych zaawansowanych funkcji, ale jeśli Twoje środowisko sieciowe nie jest bardzo rozbudowane, a Twój sprzęt znajduje się w jednym racku, na jednym piętrze i pracuje w jednej sieci, to QLX-D będzie właściwym wyborem.

Kilka innych różnic związanych z zaawansowaniem sieci: Odbiorniki ULX-D mają bardzo elastyczny interfejs użytkownika, dzięki czemu w łatwy sposób można zmienić wszystkie parametry, takie jak adres IP, maski podsieci i bramy sieciowe bezpośrednio w odbiornikach. Interfejs w QLX-D jest uproszczony, więc aby dowiedzieć się, jak zmienić adres IP i maski podsieci prawdopodobnie konieczne będzie przeczytanie instrukcji obsługi. Ponadto w przypadku QLX-D nie można zmienić bramy sieciowej, co sprawia, że ciąg sterujący nie może komunikować się między podsieciami.

Elastyczność działania w paśmie radiowym to kolejna kluczowa różnica między QLX-D a ULX-D. Nadajniki QLX-D mają dwa poziomy mocy wyjściowej: 1 i 10 miliwatów (mW). Nadajniki ręczne oraz typu bodypack w ULX-D dodatkowo oferują również moc wyjściową na poziomie 20 mW, a więc łącznie trzy opcje. ULX-D przy mocy wyjściowej 20 mW może zapewnić sygnał o wartości o 3 dB wyższej niż QLX-D. Jest to przydatne w wyjątkowo trudnych środowiskach pasma radiowego, ponieważ zapewnia lepszy stosunek nośnej do szumu.

ULX-D dodatkowo oferuje funkcję trybu wysokiej gęstości, która nie jest dostępna w QLX-D. Tryb High-Density pozwala ULX-D na wykorzystanie do 47 kanałów w paśmie TV o szerokości 6 MHz w USA, natomiast w Europie może wykorzystywać do 63 kanałów w paśmie TV o szerokości 8 MHz. Kto tego potrzebuje? Każdy, kto prowadzi konferencje firmowe dużej skali w jednym miejscu i przy obecności pomieszczeń z funkcją ich podziału – powiedzmy, z 30, 40 lub 50 wydzielonymi pokojami, w których wszyscy jednocześnie używają mikrofonów bezprzewodowych. W tym scenariuszu ULX-D jest idealnym wyborem.

Te cechy brzmią jak oczywiste udogodnienia – czy mógłbyś trochę bardziej rozwinąć każdą z nich?

Kiedy rozmawialiśmy z profesjonalistami z branży audio z całego świata, którzy korzystają z systemów bezprzewodowych w średnich obiektach i instalacjach dźwiękowych, odkryliśmy, że ich wiedza na temat koordynacji częstotliwości radiowych jest bardzo zróżnicowana. Szybko zdaliśmy sobie sprawę, że musimy stworzyć produkt łatwy do skonfigurowania i obsługiwania przez klientów, który automatycznie podejmowałby za nich decyzje dotyczące częstotliwości radiowych.

Przykładowo użytkownicy mogą mieć ogólną wiedzę na temat tego, jak w odbiorniku działa funkcja Scan, ale mogą nie wiedzieć, co zrobić z informacjami dostarczonymi przez skanowanie. QLX-D może wykonać skanowanie w pojedynczym odbiorniku i znaleźć kompatybilny kanał dla niego. Użytkownik musi jedynie dwa razy nacisnąć przycisk: Menu, Enter i gotowe. Zajmuje to dwie lub trzy sekundy, a produkt podejmuje decyzje dotyczące częstotliwości radiowych za użytkownika. Porównaj to z produktem głównego konkurenta, który ma funkcję skanowania, ale obejmuje ona pięć lub sześć kroków i wymaga od użytkownika podjęcia trzech lub czterech decyzji dotyczących częstotliwości radiowych po drodze. Ten produkt wymaga większego zrozumienia koordynacji częstotliwości radiowych, a konfiguracja zajmuje więcej czasu. Korzystanie z QLX-D jest tak proste, jak obsługa telewizora, radia lub telefonu komórkowego. Naciskasz przycisk. Nie musisz podejmować decyzji dotyczących częstotliwości radiowych.

Podobnie funkcja skanowania sieci umożliwia użytkownikom koordynowanie częstotliwości do 60 kanałów w około 15 sekund. Jest to doskonałe rozwiązanie do występów na żywo, w przypadku których można znaleźć wolne kanały i przypisać wszystkie częstotliwości do odbiorników dzień wcześniej. Następnie, na pół godziny przed koncertem, okazuje się, że niektóre częstotliwości już nie działają, ponieważ środowisko RF zmieniło się wraz z pojawieniem się nowych urządzeń używanych przez personel ochrony, stacje telewizyjne i inne osoby, których nie było jeszcze dzień wcześniej, a które teraz wytwarzają dużo zakłóceń w paśmie częstotliwości radiowych. W przypadku skanowania sieciowego odbiornik automatycznie koordynuje częstotliwości w ciągu około 15 sekund w oparciu o nowe środowisko RF. To ogromna oszczędność czasu.

O możliwości w zakresie zasilania: QLX-D może działać zarówno na bateriach AA, jak i korzystając z akumulatora litowo-jonowego Shure SB900, który można ładować w dowolnym momencie, bez konieczności uprzedniego rozładowania. Nie występuje efekt pamięci. Ponadto istnieje wiele opcje ładowania: oferujemy ładowarkę z ośmioma slotami, ładowarkę USB na jeden akumulator oraz podwójną stację dokującą do ładowania nadajnika z zainstalowanym akumulatorem SB900. Ładuje się on szybko: 15 minut ładowania zapewnia już godzinę użytkowania, a po jednej godzinie akumulator będzie naładowany do połowy (około 5 godzin pracy). Trzy godziny zapewnią pełne naładowanie (10 godzin pracy). Z bateriami AA uzyskamy do 9 godzin użytkowania, czyli nieco mniej, ale w sytuacji, w której Twój SB900 jest całkowicie rozładowany i nie masz czasu na ładowanie akumulatora, wystarczy włożyć baterie AA i możesz od razu rozpocząć pracę.

Oprócz dłuższego czasu pracy i oszczędności na bateriach w perspektywie czasu, akumulator ma jeszcze inną przewagę nad bateriami AA – odbiornik wyświetla dostępny jeszcze czas pracy w godzinach i minutach z dokładnością do 15 minut, dzięki czemu zawsze wiadomo, ile energii pozostało w Twoim SB900, a to jest po prostu super! Gdy używamy baterii AA, poziom naładowania jest przedstawiony w postaci symbolu baterii z pięcioma kreskami – jeśli zostanie tylko jedna, nie wiemy, czy pozostało nam 30 minut, czy 60 minut pracy urządzenia, a od tej różnicy może zależeć to, czy będzie ono działało przez całą imprezę. Dzięki SB900 posiadamy znacznie większą wiedzę o pozostałym czasie pracy urządzenia.

Shure SBC100 USB Single Battery Charger

Ponieważ dostępne spektrum częstotliwości staje się coraz bardziej ograniczone, wydajność staje się coraz bardziej istotna na wszystkich poziomach rynku. Co sprawia, że pod tym względem QLX-D jest szczególnie efektywny?

W USA, gdzie QLX-D posiada pasmo strojenia o szerokości 64 MHz, wprowadziliśmy dla tego systemu 67 wstępnie skonfigurowanych kompatybilnych ustawień kanałów. Jeśli używasz oprogramowania Shure Wireless Workbench® z QLX-D, możesz z łatwością dostroić się do ponad 100 kanałów. Użytkownicy QLX-D najprawdopodobniej nie będą musieli często korzystać z tak wielu kanałów, ale istnieje taka możliwość. W USA korzystając z QLX-D można użyć 17 kanałów w spektrum o szerokości 6 MHz, co jest wystarczające dla średniej wielkości obiektów oraz instalacji, o których mówiliśmy wcześniej.

Ostatnie, lecz nie mniej ważne pytanie - QLX-D oferuje szyfrowanie AES-256. Kto potrzebuje tej funkcji? Czym ta technologia szyfrowania różni się od innych?

Coraz więcej osób potrzebuje tej funkcji. Na przykład w salach posiedzeń, gdzie są udostępniane poufne informacje, użytkownicy muszą wiedzieć, że nikt inny nie słyszy ich rozmowy. To samo dotyczy zastosowań rządowych, w których omawiane są tajne kwestie. Uniwersytety również skłaniają się ku korzystaniu z tej funkcji. Szyfrowanie AES-256 istnieje od ponad 10 lat i nikt z powodzeniem go nie złamał - to najwyższy standard. Narodowy Instytut Standardów i Technologii (NIST) zweryfikował i zatwierdził technologię szyfrowania w QLX-D i ULX-D, więc użytkownicy powinni czuć się uspokojeni.

Shure QLX-D Rack Mount

Co jeszcze ludzie powinni wiedzieć o QLX-D?

TMetalowa konstrukcja bodypacka, nadajnika ręcznego oraz szkieletu nośnego i ściany przedniej odbiornika sprawiają, że są one bardziej wytrzymałe, niż w przypadku zbudowania ich z plastiku. [Aby być całkowicie szczerym, nadajnik ręczny ma plastikową pokrywę baterii i anteny, ale poza tym zbudowany jest z metalu.] Również sprzęt do montażu w obudowach rack jest bardzo solidny i jest dołączony do systemu, a nie sprzedawany oddzielnie. W ramach testu rozesłaliśmy po całym świecie odbiorniki zamontowane w rackach i wróciły one do nas w świetnym stanie.

O autorze

Allison Wolcott

Allison Wolcott started singing at Shure and now sings wherever they'll let her. She wishes she were Brandi Carlile, Neko Case, and Johnny Cash all rolled up in a voice box. Her favorite mic is the BETA®87A. Interviews with product developers and general Shure news are her beat.