Marc Henshall,

Przewód lub system bezprzewodowy dla gitary, co brzmi lepiej?

Temat jakości połączenia przewodowego w porównaniu do bezprzewodowego w odniesieniu do gitary jest jednym z najczęściej dyskutowanych zagadnień. Opinie na ten temat różnią się tym, w jakim stopniu obydwie konfiguracje mogą wpłynąć na brzmienie gitary. Ale to zagadnienie dotyka też aspektów związanych z zastosowaniem oraz przepływem sygnału. W tym poście przybliżymy podstawy odnoszące się do dobrych praktyk w każdej konfiguracji i przedstawimy wnioski, jakie powinniśmy uwzględnić wybierając rozwiązanie najodpowiedniejsze do naszych potrzeb.

Przewód czy system bezprzewodowy

Co sprawia, że mamy dobrą gitarową konfigurację przewodową?

Wszystko, co znajduje się między naszą gitarą a wzmacniaczem, będzie mieć wpływ na ostateczne brzmienie. Dlatego też jest niezwykle ważne, aby również zainwestować w dobrej jakości przewody. Poniżej przedstawiamy kilka kluczowych cech przewodów, które powinniśmy uwzględnić przy ich wyborze.

Ekranowanie

Jeśli kiedykolwiek kupiliśmy lub używaliśmy bardzo tani przewód gitarowy, prawdopodobnie doświadczyliśmy obecności niepożądanych szumów i przydźwięków, które są typowe dla kiepskich przewodów ze słabym ekranowaniem. Dobrej jakości przewody cechują się ograniczeniem zakłóceń do minimum przez odpowiednie ekranowanie przewodnika i odizolowanie go od zakłóceń elektromagnetycznych. Osiąga się to przez zastosowanie ekranu z plecionki, warstw izolujących oraz plastikowego płaszcza.

Uwaga: Niezależnie od jakości ekranowania, wszystkie przewody gitarowe są niesymetryczne. Oznacza to, że używa się tylko jednego przewodnika, co sprawia, że nie następuje tłumienie zakłóceń z wykorzystaniem zjawiska interferencji na końcu przewodu (jak ma to miejsce w przypadku połączeń symetrycznych – mikrofonów). Z tego też powodu dobrą praktyką jest umieszczanie przewodów z dala od potencjalnych źródeł zakłóceń, takich jak zasilacze, urządzenia radiowe itp.

Pojemność

Pojemność jest właściwością przewodów przejawiającą się w przechowywaniu ładunku elektrycznego. W przypadku źródeł o wysokiej impedancji (takich jak pasywne przetworniki gitar oraz basów) niższy poziom pojemności pozwala uzyskać lepszą charakterystykę częstotliwościową. W tym kontekście istotne znaczenie ma również długość przewodu, ponieważ bezpośrednio wpływa to na wielkość pojemności. Dłuższe przewody mają większą pojemność i większe straty sygnału. Dlatego też w celu zapewnienia najlepszej charakterystyki brzmieniowej powinniśmy używać przewodów o możliwie najmniejszej długości.

Złącza

Jak już wcześniej wspomnieliśmy, wszystko to, co znajduje się między gitarą a wzmacniaczem, będzie mieć wpływ na jakość dźwięku. Złącza nie są tutaj wyjątkiem. Niektórzy producenci wysokiej jakości przewodów (tacy jak Monster) stosują złocenie styków w celu poprawy połączenia elektrycznego. Zaletą tego rozwiązania jest również zwiększona odporność na korozję.

Kto produkuje dobrej jakości przewody gitarowe?

Przewody firmy Monster są jednym z przykładów profesjonalnej jakości przewodów, które zapewniają wysoką wydajność zarówno w aspekcie ekranowania, jak również charakterystyki częstotliwościowej. Możemy również kupić przewody Monster, które są dostosowane do zakresu częstotliwości danego instrumentu (gitary akustycznej, elektrycznej, basowej itp.). Więcej informacji na ich temat znajduje się na stronie internetowej firmy Monster.

Kto produkuje dobrej jakości przewody gitarowe

Co sprawia, że mamy dobrą gitarową konfigurację bezprzewodową?

Podobnie jak w przypadku połączenia przewodowego, wszystko to, co wydarzy się z naszym sygnałem bezprzewodowym pomiędzy przetwornikami gitary a wzmacniaczem będzie mieć wpływ na ostateczne brzmienie. Dlatego też kluczową sprawą jest zainwestowanie w bardzo dobrej jakości system bezprzewodowy, aby nasze znakomite brzmienie gitary nie zostało zdegradowane. Poniżej przedstawiamy kilka pytań często zadawanych przez nowych użytkowników systemów bezprzewodowych.

Czy użycie systemu bezprzewodowego zmieni moje brzmienie?

Nie można tego wykluczyć. Analogowe systemy bezprzewodowe muszą kompresować zakres dynamiki sygnału audio przed jego przesłaniem przy wykorzystaniu transmisji bezprzewodowej. Sygnał jest kompresowany w nadajniku, a następnie dekompresowany (przez moduł ekspandera) w odbiorniku. Ten proces jest określany jako „companding”. Tanie analogowe systemy bezprzewodowe mogą mieć zastosowane rozwiązanie kompandera ze stałym ustawieniem stopnia kompresji, co może powodować otrzymanie nienaturalnego brzmienia gitary. Lepszej jakości systemy analogowe posiadają układy kompandera, które zapewniają bardziej naturalne brzmienie i w wielu przypadkach trudno jest wskazać słyszalne różnice między sygnałem przesyłanym przewodem oraz bezprzewodowo. Jednakże system analogowy nigdy w doskonały sposób nie odzyska oryginalnego sygnału audio.

Systemy cyfrowe nie potrzebują układu kompandera. W ich przypadku pierwszym modułem, do którego trafia nasz sygnał audio, jest konwerter analogowo-cyfrowy (A/D). Proces zamiany wejściowego sygnału analogowego na sygnał cyfrowy pozwala zachować pełen zakres dynamiki dźwięku. Strumień bitów składający się z zer i jedynek jest bezprzewodowo transmitowany do odbiornika i tam rekonstruowany do sygnału analogowego przy użyciu konwertera cyfrowo-analogowego (D/A). Zapewnienie elementom systemu bezprzewodowego najwyższej jakości przetworników AD oraz DA pozwala uzyskać całkowicie naturalny dźwięk, a w praktyce oznacza to, że brzmienie naszej gitary nie jest zmieniane.

Czy potrzebuję zezwolenia?

W nielicznych przypadkach tak. Wszystkie systemy bezprzewodowe Shure sprzedawane konsumentom za pośrednictwem firmy Polsound nie wymagają posiadania zezwoleń na ich użytkowanie na terenie Polski. Takich zezwoleń mogą wymagać systemy bezprzewodowe pochodzące z innych źródeł, które działają w zupełnie innych zakresach częstotliwości, a także systemy innych producentów. Systemy cyfrowe takie jak Shure GLX-D działają w ogólnie dostępnym paśmie 2,4 GHz (WiFi) i nie potrzebują zezwoleń na ich użytkowanie.

Przewód czy system bezprzewodowy dla gitary

Podsumowanie

Pytanie dotyczące tego, który ze sposobów połączeń – przewodowy czy bezprzewodowy zapewnia lepsze brzmienie, jest trochę niewłaściwe. W każdym przypadku zainwestowanie w wysokiej jakości rozwiązanie zapewni profesjonalne rezultaty. Pewną przewagą połączenia przewodowego jest relatywnie niższy jego koszt. System bezprzewodowy, choć wymaga większego nakładu finansowego, aby zapewnić tę samą jakość dźwięku, posiada kilka istotnych zalet, jak zdecydowanie większa swoboda poruszania się. Nieco kuszący może być zakup systemu bezprzewodowego jako pewnego kompromisu, ale nie jest to dobry pomysł, jeśli chcemy, aby nasze występy na żywo zawsze brzmiały świetnie.

Shure GLXD16 Wireless (Szwajcarski scyzoryk dla gitarzystów)

Jeśli chcemy, aby nasz system bezprzewodowy brzmiał tak, jak w przypadku przewodowego połączenia gitary, rozważmy użycie systemu Shure Beta Digital Wireless Pedal System (GLXD-16). Ten nowy system cyfrowy firmy Shure zapewnia wyjątkową opłacalność inwestycji i może być określony jako rodzaj „szwajcarskiego scyzoryka” lub sekretnej broni dla gitarzystów. Kliknij tutaj, aby poznać pięć kluczowych właściwości, które sprawiają, że GLXD-16 jest najlepszą sekretną bronią dla gitarzystów.

O autorze

Marc Henshall

Marc forms part of our Pro Audio team at Shure UK and specialises in Digital Marketing. He also holds a BSc First Class Hons Degree in Music Technology. When not at work he enjoys playing the guitar, producing music, and dabbling in DIY (preferably with a good craft beer or two).