Allison Wolcott,

10 powodów, dla których odsłuch douszny jest lepszy niż monitory podłogowe

Czy pamiętasz taki występ na żywo, podczas którego miałeś znakomitą słyszalność na scenie z monitorów podłogowych? Dobrze słyszałeś siebie bez konieczności rozkręcania gałki głośności na 11, a inżynier systemu monitoringu natychmiast reagował na twoje prośby? A do tego nie było żadnych sprzężeń zwrotnych?

Nie? No to nie jesteś sam. Odsłuch douszny powstał po to, aby zapewnić bezpieczniejszy i lepiej brzmiący dźwięk dla muzyków na scenie. Poniżej przedstawiono różne informacje, które pozwolą nam dowiedzieć się więcej, jakie korzyści może on nam zapewnić.

#1 – Znakomita jakość dźwięku

Powiedzenie „śmieci na wejściu, śmieci na wyjściu” sprawdza się też w tym przypadku. Jeśli korzystasz z monitorów podłogowych i nie słyszysz się do momentu, gdy rozkręcisz głośność do poziomu, przy którym można uszkodzić słuch i ewidentnie zakłócasz już miks z głównego systemu nagłośnieniowego, to w takim przypadku wszyscy są na straconej pozycji. Alternatywą dla takiego stanu rzeczy jest osobisty odsłuch douszny, który pozwala zapewnić spójny i bardzo klarowny dźwięk na scenie, niezależnie od ograniczeń danego obiektu. Jeśli możesz lepiej grać na scenie, ponieważ właściwie reagujesz na to, co słyszysz, to jest to najlepsze doświadczenie zarówno dla ciebie, jak również publiczności. Dzięki zapewnieniu wysokiego komfortu pracy na scenie wzrasta też twoja pewność jako wykonawcy.

#2 – Optymalne poziomy głośności

Gdy korzystamy z monitorów podłogowych, inżynierowie monitoringu na scenie często docierają w swojej pracy do stanu rozpętanej wojny między muzykami korzystającymi ze swoich wzmacniaczy oraz tych, którzy mają instrumenty akustyczne (bez wzmacniaczy na scenie). Wokaliści, gitarzyści akustyczni czy pianiści często nie mogą słyszeć swojej partii, ponieważ są zagłuszani przez gitarzystów elektrycznych i basistów, nie mówiąc już o perkusistach. Często więc pojawia się z ich strony prośba: „możesz zrobić mnie głośniej?”.

„Sprawdzę to...”, jest najlepszą odpowiedzią, jaką często może przekazać inżynier odsłuchu ze względu na ograniczenia wydajności wzmacniaczy mocy, sprawności głośników czy warunków akustycznych w obiekcie. Jeśli akustyka w pomieszczeniu jest zła, wówczas rozwiązanie pokojowe jest jeszcze mniej prawdopodobne. Korzystając z osobistego systemu odsłuchu dousznego możemy mieć studyjnej jakości dźwięk w warunkach scenicznych. Możemy określić, co chcemy słyszeć, a nasz inżynier dźwięku nie będzie musiał wywieszać białej flagi.

Podłogowe monitory sceniczne

#3 – Eliminowanie sprzężeń zwrotnych

Wszyscy chyba znamy dźwięk sprzężenia zwrotnego – intensywny pisk, który powoduje, że nasze dłonie szybko zasłaniają uszy. Ale co jest ich powodem?

Sprzężenie zwrotne powstaje w przypadku, gdy wzmocniony dźwięk z głośnika jest odbierany przez mikrofon i zostaje ponownie wzmocniony. Zdarza się to bardzo często na zatłoczonych scenach, gdzie mikrofony oraz monitory odsłuchowe są bardzo blisko siebie. Gdy cały zespół poprosi inżyniera dźwięku o zwiększenie poziomu ich mikrofonów, sprzężenie zwrotne jest nieuniknione. Systemy osobistego odsłuchu dousznego sprawiają, że taki scenariusz staje się mało prawdopodobny, a to dlatego, że każdy muzyk posiada „głośniki” zamknięte w swoich uszach, co eliminuje ryzyko przedostawania się dźwięku ponownie do mikrofonu. W ten sposób pętla sprzężenia zwrotnego zostaje przerwana.

#4 – Ochrona słuchu

Długotrwałe wystawienie się na działanie wysokich poziomów ciśnienia akustycznego ze strony monitorów podłogowych może spowodować trwałe uszkodzenie słuchu. Negatywne skutki mogą zmniejszyć wkładki douszne, ale trzeba zaznaczyć, że nawet najlepsze wkładki zmieniają charakterystykę częstotliwościową i powodują słyszenie bardziej zdławionego dźwięku. Monitory douszne zarówno pozwalają na ochronę słuchu ze strony dźwięków docierających z zewnątrz, jak też równocześnie zapewniają tylko te dźwięki, które chcemy słyszeć. Mając kontrolę w swoich dłoniach możemy ustawić głośność na bezpiecznym poziomie. Jest to zdecydowanie lepsza opcja dla naszego zdrowia.

#5 – Zmniejszenie obciążenia głosu

Nawet najgłośniejszy wokalista w żaden sposób nie jest w stanie dorównać głośności gitary z mocno rozkręconym wzmacniaczem, czy nawet głośności samego zestawu perkusyjnego. Gdy wokalista nie jest w stanie słyszeć się na scenie – co ma bardzo często miejsce w przypadku korzystania z monitorów podłogowych – wówczas zaczyna on bardzo głośno śpiewać, uszkadzając swoje struny głosowe i skracając swoją karierę wokalisty. Osobisty odsłuch douszny pozwala słyszeć się bardzo czysto i z odpowiednią głośnością podczas śpiewania, dzięki czemu nie musimy przekrzykiwać wzmacniaczy gitarowych czy monitorów podłogowych. Oprócz tego, że możemy znakomicie słyszeć samych siebie, możemy też dodać do naszego indywidualnego miksu wszystko to, co akurat chcemy słyszeć.

Mikrofon Shure PGA 58

#6 – Odsłuch stereo

Wyraźną zaletą większości systemów osobistego odsłuchu dousznego nad monitorami podłogowymi jest możliwość odsłuchu w trybie stereo. Nasz słuch jest zaprogramowany na odsłuch stereo, dlatego też miks stereo jest bardziej naturalnym środowiskiem odsłuchowym. Gdy mamy możliwość słuchania naturalnie brzmiącego miksu, poziom jego głośności może być wyraźnie niższy. To oznacza, że zdrowie naszego słuchu będzie zachowane na dłużej.

#7 – Czysty miks dla publiczności

Monitory podłogowe posiadają kierunkowe działanie w przypadku wysokich częstotliwości, natomiast w przypadku dolnego pasma zachowują się już wszechkierunkowo. Dlaczego może to być niekorzystne? Gdy monitory podłogowe grają bardzo głośno, niskie częstotliwości, których są źródłem, kierowane są również w stronę publiczności i z tego też powodu mogą zaburzać miks przygotowany dla głównego systemu nagłośnieniowego. To w konsekwencji może sprawiać, że wokale stają się niezrozumiałe dla publiczności, szczególnie w przypadku mniejszych pomieszczeń. Gdy korzystamy z odsłuchu dousznego, inżynier dźwięku głównego systemu nagłośnieniowego może skoncentrować się na zapewnieniu możliwie najlepiej brzmiącego miksu dla publiczności, bez konieczności uwzględniania dźwięków z głośnej sceny.

#8 – Łatwość przenoszenia

Jeśli gramy na instrumencie ze wzmacniaczem lub perkusji, ciągłe przenoszenie sporych ciężarów nie jest dla nas niezwykłe. Wzmacniacze średnio ważą ok. 25 kg, natomiast monitory podłogowe ważą około 20 kg. Im więcej mamy takich zabawek, tym większego potrzebujemy samochodu i w konsekwencji wydajemy mnóstwo kasy na paliwo. Kompletny system odsłuchu dousznego mieści się w aktówce. Nie musimy taszczyć ciężarów, nie potrzebujemy dodatkowej przestrzeni w samochodzie i oszczędzamy na paliwie. Kolejną zaletą jest pozbycie się monitorów podłogowych oraz przewodów głośnikowych ze sceny. Teraz może ona wyglądać bardziej czysto i profesjonalnie, co jest szczególnie ważne podczas występów na różnego typu imprezach firmowych, na weselach, czy w obiektach sakralnych, gdzie standardy estetyczne są wyraźnie inne niż w typowych klubach.

#9 – Mobilność

Gdy korzystamy z monitorów podłogowych, jesteśmy ograniczeni do określonych punktów na scenie (sweet spot), gdzie miks brzmi tak dobrze jak powinien. Jeśli jednak przesuniemy się trochę w lewą lub prawą stronę, nagle okazuje się, że dźwięk nie jest już tak dobry. Dlaczego? Ponieważ głośniki działają kierunkowo. Podczas korzystania z osobistego odsłuchu dousznego wszystko działa tak, jak byśmy używali słuchawek – dźwięk zawsze przemieszcza się razem z nami. Tak więc, jeśli chcemy grać z każdej strony sceny, możemy słyszeć nasz miks, gdziekolwiek jesteśmy.

Ściana górna bodypacka Shure P3RA

#10 Osobista kontrola dźwięku

Prawdopodobnie najważniejszą zaletą systemu odsłuchu osobistego jest możliwość bezpośredniej kontroli tego, co słyszymy. Inżynier dźwięku będzie nadal odpowiedzialny za precyzyjne przygotowanie miksów odsłuchu, ale to my będziemy mogli ustawiać ostateczną głośność przy użyciu gałki na naszym bodypacku, a dodatkowo będziemy mogli też wybierać różne miksy.

Jeśli używamy miksu stereo, będziemy słyszeć te same sygnały w obydwu uszach, ale możemy też użyć panoramy w celu przesunięcia sygnałów w lewą lub prawą stronę. Jeśli używamy systemu z MixMode®, wówczas będziemy słyszeć zsumowany miks w obydwu uszach. W takim przypadku możemy użyć kontrolerów bodypacka do ustawienia balansu dźwięku źródłowego. Na przykład możemy chcieć słyszeć wokal i gitarę w lewym uchu, a perkusję i bas w prawym uchu.

Systemy odsłuchu osobistego Shure

Zapoznaj się z całą naszą linią systemów odsłuchu osobistego na stronie internetowej shure.pl. Jeśli zacząłeś swoją przygodę z muzyką lub występujesz indywidualnie w klubach lub w kościele, wówczas system PSM®300 może być odpowiednią opcją dla ciebie. W przypadku dużych profesjonalnych tras koncertowych bardziej odpowiednie są systemy PSM®900 oraz PSM®1000. Shure oferuje też przewodowe systemy odsłuchu osobistego. System P9HW jest przeznaczony przede wszystkim dla perkusistów i osób grających na instrumentach klawiszowych, które oczekują odsłuchu z dźwiękiem o najwyższej jakości, ale nie potrzebują mobilności zapewnianej przez rozwiązania bezprzewodowe.

P.S. Ogromne podziękowania dla Gino Sigismondiego – menedżera wsparcia w Shure System za udzieloną pomoc podczas pisania tego artykułu.

O autorze

Allison Wolcott

Allison Wolcott started singing at Shure and now sings wherever they'll let her. She wishes she were Brandi Carlile, Neko Case, and Johnny Cash all rolled up in a voice box. Her favorite mic is the BETA®87A. Interviews with product developers and general Shure news are her beat.