Marc Henshall,

Jaka jest różnica między Shure SM57 a Beta57?

Ciężko znaleźć zespół, który nie wykorzystywałby osławionego mikrofonu SM57 na jakimś etapie swojej kariery. Do dnia dzisiejszego SM57 pozostaje numerem jeden w przypadku omikrofonowania wzmacniaczy gitarowych oraz werbli – zarówno w nagłośnieniach live, jak również podczas nagrań studyjnych. Co może być mniej znane – SM57 można również usłyszeć na wielu znanych ścieżkach wokalu – pomimo tego, że jest zasadniczo przeznaczony do użycia z instrumentami.

Mając w pamięci tak imponującą historię tego modelu, możemy mocno zastanawiać się, w jakich zastosowaniach należy użyć blisko spokrewnionego z nim mikrofonu Beta57. W tym poście przedstawimy kilka faktów, które powinny rzucić nieco światła na kluczowe różnice.

sm57-vs-beta57

Czy Beta 57 jest lepsza?

Odpowiedź jest prosta – to zależy. Jest kilka istotnych różnic, które mogą pomóc w podjęciu decyzji, który z tych modeli będzie najbardziej odpowiedni dla nas.

Charakterystyka kierunkowości

Podobnie do modelu Beta58, również Beta57 ma superkardioidalną charakterystykę kierunkowości, w porównaniu do charakterystyki kardioidalnej SM57. Jak możemy zobaczyć na wykresach poniżej, mikrofon kardioidalny najlepiej izoluje dźwięki z tyłu, podczas gdy mikrofon superkardioidalny lepiej izoluje dźwięki z boków. Superkardioidalny wzór biegunowy ma również tę zaletę, że jest bardziej kierunkowy, a z tego też powodu jest mniej podatny na sprzężenia zwrotne, gdy monitory podłogowe są odpowiednio ustawione.

cardioid-supercardioid

Grill

Prawdopodobnie najbardziej oczywistą różnicą – przynajmniej pod względem estetycznym – jest projekt grilla (siatki ochronnej). SM57 nie posiada klasycznego w pełni chroniącego grilla, ale są ku temu istotne powody. W przypadku braku kulistej siatki ochronnej (takiej jaką ma SM58), inżynierowie dźwięku są w stanie w pełni wykorzystać efekt zbliżeniowy. Pomyślmy o tym w ten sposób: typowy kulisty grill powoduje zwiększenie odległości od kapsuły. Po jego zdjęciu będziemy mogli zbliżyć mikrofon jeszcze bardziej do źródła dźwięku, a tym samym uzyskać jeszcze silniejszy efekt zbliżeniowy.

Ważną cechą w przypadku mikrofonu Beta57 jest to, że oferuje on wszystkie najlepsze cechy tych konstrukcji - posiada on wyjątkowy kształt grilla, z pełną ochroną właściwą dla rozwiązania kulistego, przy równoczesnym zapewnieniu maksymalnego wykorzystania efektu zbliżeniowego. Grille mikrofonów Beta są również bardziej twarde (sztywniejsze) w porównaniu do swoich odpowiedników z serii SM, co sprawia, że są bardziej odporne na wgniecenia. To doskonałe rozwiązanie w przypadku ich używania na trasach koncertowych!

beta57-close-up

Charakterystyka częstotliwościowa

Beta57 ma rozszerzoną charakterystykę częstotliwościową w celu uzyskania jaśniejszej górny i bardziej zaznaczonego dolnego pasma. Ten mikrofon posiada bardziej dopasowaną charakterystykę częstotliwościową dla perkusji, gitar, wokali i instrumentów dętych. Zasadniczo, jeśli preferujemy jaśniejsze wokale lub mocniejszy dół z omikrofonowanej kolumny gitarowej – prawdopodobnie wybierzemy model Beta57.

Poziom sygnału wyjściowego

Dzięki zastosowaniu magnesu neodymowego mikrofon Beta57 ma wyższy poziom sygnału wyjściowego. Jest to lepsze rozwiązanie w przypadku uzyskania najlepszego możliwego sygnału na konsolecie i poprawy stosunku sygnału do szumu.

Zakłócenia obsługi mikrofonu

Obydwa mikrofony posiadają wyjątkowy pneumatyczny system antywstrząsowy Shure. W wersji Beta zastosowano jego ulepszoną wersję, dzięki której uzyskano jeszcze lepsze ograniczenie przenoszenia zakłóceń o charakterze mechanicznym oraz wibracji.

Koszty

Ulepszone właściwości mają też swoją cenę. Model Beta57 kosztuje ok. 660 PLN, podczas gdy cena słynnego SM57 to ok. 480 PLN*. (*Podane ceny mają charakter orientacyjny i mogą różnić się od aktualnych.)

Patrząc na te ceny w kontekście jednego mikrofonu może różnica nie wygląda na zbyt wielką, ale jeśli rozważamy zakup całego zestawu mikrofonów do pełnego wyposażenia systemu koncertowego, może to już mieć znaczenie. Ujmując to nieco inaczej – nie ma większego sensu kupować np. 10 mikrofonów Beta57, gdy tylko w 5 przewidywanych zastosowaniach będą pożądane te cechy, które właśnie one posiadają. Profesjonalne firmy nagłośnieniowe będą zazwyczaj posiadać obydwa te modele, głównie z tego powodu, że są one odpowiednie do różnych zastosowań.

Podsumowanie

Bez wątpienia Beta57 jest ulepszoną wersją SM57 w przypadku wielu zastosowań, ale nie powinno to być bezkrytycznie traktowane jako ulepszenie sprawdzające się we wszystkich aplikacjach. Na przykład, jeśli nasz wzmacniacz gitarowy ma wyraźnie szkliste brzmienie, prawdopodobnie niekoniecznie będziemy chcieć podkreślać to przez zastosowanie mikrofonu z rozszerzoną charakterystyką częstotliwościową (Beta57). Podobnie, jeśli uzyskany sygnał wokalu lub instrumentu będzie mieć więcej dołu, jego zwiększona obecność niekoniecznie będzie sprawdzać się w kontekście całego miksu. Ważne jest, abyśmy zastanowili się nad tym, jaki finalny rezultat chcemy uzyskać i na postawie kluczowych różnic w przypadku tych dwóch modeli, które zostały przestawione w tym artykule, wybrać najbardziej odpowiedni mikrofon.

O autorze

Marc Henshall

Marc forms part of our Pro Audio team at Shure UK and specialises in Digital Marketing. He also holds a BSc First Class Hons Degree in Music Technology. When not at work he enjoys playing the guitar, producing music, and dabbling in DIY (preferably with a good craft beer or two).