Marc Henshall,

Jaka jest różnica między Shure SM57 a SM7B?

Stali obserwatorzy tego blogu są już zaznajomieni z podobnymi postami FAQ, włączając w to ten, w którym opisano różnice między SM58 a SM57, a także z innym postem, w którym wyjaśniono różnice między mikrofonami Beta58 a SM58. Dzisiaj demistyfikujemy kolejne z podstawowych pytań. Ale najpierw małe wprowadzenie do tematu SM7(B).

sm7b-vs-sm57

Mikrofon Shure SM7 został wprowadzony na rynek w roku 1976 i jest obecnie dostępny jako SM7B. Ten model rozpoczął swoje życie jako mikrofon transmisyjny i był zasadniczo unowocześnioną wersją modelu SM5. Podczas prac nad SM7 inżynierowie Shure dostali kartridż SM57 (Unidyne III) i zostali zapytani, w jaki sposób można go ulepszyć bez uwzględniania aspektów dotyczących jego wielkości lub kosztów. Z tego też powodu mikrofon SM7b jest czasami określany jako SM57 na sterydach. Pełną historię dotyczącą SM7 można przeczytać klikając tutaj..

Co oznacza „SM57 na sterydach” - co je odróżnia?

Różne modyfikacje wkładki mikrofonowej Shure Unidyne III można znaleźć w wielu mikrofonach dynamicznych Shure. Istnieje kilka różnic między konstrukcją wkładki mikrofonowej SM7B a SM57.

  • Membrana SM7B jest zoptymalizowana pod kątem lepszej odpowiedzi w dolnym paśmie
  • Większa obudowa SM7B zapewnia większą objętość za wkładką, co powoduje rozszerzenie charakterystyki w paśmie niskich częstotliwości.
  • Wbudowany element antywstrząsowy modelu SM7B jest zoptymalizowany pod kątem ograniczenia wibracji ze strony statywu, podczas gdy element antywstrząsowy SM57 jest zoptymalizowany pod kątem zakłóceń wynikających z trzymania mikrofonu w dłoniach.
  • SM7 został zaprojektowany jako pełnopasmowy mikrofon o rozszerzonej charakterystyce częstotliwościowej, z założeniem uniwersalnego wykorzystywania go w docelowych aplikacjach.
  • Posiada on bardziej płaską i szerszą charakterystykę częstotliwościową w porównaniu do SM57, ale przełączalne filtry: dolnozaporowy oraz podbicia pasma prezencji pozwalają na jego bezpośrednie wykorzystanie w aplikacjach, gdzie SM57 sprawdza się doskonale.

Kochany przez muzyków, obdarzony zaufaniem inżynierów dźwięku

W ostatnich latach SM7B zyskał ogromną popularność i prawdopodobnie jest najbardziej znany z tego, że był mikrofonem używanym niemal we wszystkich nagraniach wokalu Michaela Jacksona.

Dzięki rozszerzonej charakterystyce częstotliwościowej i jedwabiście gładkiej reakcji w paśmie wysokich częstotliwości SM7B jest cały czas niezwykle popularnym mikrofonem studyjnym, który jest wykorzystywany do rejestrowania wielu ważnych sesji. SM7B jest często wykorzystywany jako główny mikrofon wokalowy, ale też doskonale sprawdza się w wielu innych zastosowaniach: w omikrofonowaniu wzmacniaczy gitarowych, basowych, bębna basowego, hi-hatu, werbla, instrumentów dętych i wielu innych. Poniżej wymieniono kilku słynnych artystów, którzy korzystają z SM7B:

  • Death Cab for Cutie
  • John Mayer
  • Metallica
  • My Chemical Romance
  • Meshuggah
  • Billy Idol
  • Red Hot Chili Peppers

Podsumowanie

Wybór mikrofonu wynika z jego zastosowania. SM57 posiada właściwości, które pozwalają na jego użycie szczególnie w aplikacjach związanych z omikrofonowaniem kolumn gitarowych oraz werbla, gdzie wyraźne pasmo prezencji zapewnia dobre przebijanie się w miksie. Z drugiej strony, rozszerzona charakterystyka częstotliwościowa modelu SM7b pozwala na użycie go w bardziej różnorodnych aplikacjach, a dostępność wbudowanych filtrów pozwala na zoptymalizowanie jego działania w zależności od konkretnych potrzeb.

Najlepsze rezultaty można uzyskać używając przede wszystkim naszych uszu. Musimy dobrze posłuchać tego, co chcemy nagrać! Na przykład jeśli chcemy nagrać słaby, delikatny i wysoko brzmiący wokal, to w tej akurat sytuacji zazwyczaj faworyzowane mikrofony pojemnościowe mogą przynieść gorsze rezultaty. I tutaj właśnie mikrofon taki jak SM7b może być tym, czego potrzebujemy, aby dodać trochę głębi i wyrównać wysokie częstotliwości.

Dźwięk oceniamy subiektywnie i tylko my możemy zdecydować, co jest odpowiednie. Posłuchajmy inżynierów dźwięku, odróbmy zadania domowe, ale ostatecznie nie bójmy się eksperymentować i ufać naszym uszom.

Niedawno przeprowadziliśmy wywiad z legendarnym producentem Chrisem Kimsey'em (Rolling Stones, Peter Frampton, Peter Tosh). Chris był wieloletnim zwolennikiem SM7 i miał dla nas kilka historii, którymi chciał się podzielić przed naszym ostatnim konkursem dla zespołów Call For Legends. Oto wywiad z Chrisem i jego starym modelem SM7A.

Strona internetowa shure.pl pozwala na odsłuch próbek audio mikrofonów Shure – przejdź tutaj w celu posłuchania SM7B.

Czy masz własne doświadczenia z SM7B. Do jakich zastosowań go używasz?

O autorze

Marc Henshall

Marc forms part of our Pro Audio team at Shure UK and specialises in Digital Marketing. He also holds a BSc First Class Hons Degree in Music Technology. When not at work he enjoys playing the guitar, producing music, and dabbling in DIY (preferably with a good craft beer or two).