Marc Henshall,

Nasza nowa seria blogów opisująca niekonwencjonalne techniki studyjne rozpoczęła się od umieszczenia mikrofonu SM57 w misce z wodą i ustawieniu jej obok bębna basowego. Czy jesteście normalni – zapytacie zapewne? Wszystkiego można dowiedzieć się czytając tamten post ;--) . Tym razem przyjrzymy się kolejnej eksperymentalnej technice nazywanej „Trash Mic”.

trash-mic

Na czym polega technika „Trash Mic”

„Trash Mic” to nietypowa technika omikrofonowania zestawu perkusyjnego, w której mikrofon dynamiczny jest umieszczany nad perkusistą w celu uchwycenia ogólnego dźwięku perkusji. Gdy ten sygnał jest połączony z pozostałymi mikrofonami zestawu, wówczas „trash mic” może być użyty jako efekt specjalny i dodany zgodnie z naszym upodobaniem. Ta technika nie powinna być mylona z używaniem mikrofonu(-ów) akustyki pomieszczenia, gdzie mikrofon pojemnościowy lub wstęgowy jest ustawiony w precyzyjnie dobranym miejscu w celu uchwycenia wspaniale brzmiącego pogłosu pomieszczenia, który następnie dodawany jest do ścieżki całego zestawu perkusyjnego.

Silna kompresja

Mikrofony „Trash” są użyte do nadwyrężenia brzmienia (oczywiście nie w sensie fizycznym) pozwalając uzyskać nietypowe efekty oraz zniekształcenia. Na przykład jednym z powszechnych zastosowań jest bardzo silna kompresja (większa niż normalnie), a następnie zmiksowanie takiego sygnału zgodnie z naszym smakiem. Takie działanie powoduje uzyskanie efektu podobnego do zastosowania równoległej kompresji, ale bardziej w wersji lo-fi. Dzięki takiemu rozwiązaniu możemy skorzystać z bardzo silnej kompresji, ale bez negatywnych efektów wobec głośnych transjentów. Na portalu Sound on sound można znaleźć znakomity artykuł, w którym szczegółowo wyjaśniono istotę kompresji równoległej.

Wróćmy do naszego eksperymentu... Silnie skompresowany sygnał mikrofonu Trash pozwala uzyskać bardzo interesujący efekt lo-fi, który jest alternatywnym rozwiązaniem dla równoległej kompresji. Również z nią warto dokonać eksperymentów. Rezultat możemy usłyszeć poniżej:

Silna kompresja zastosowana wobec mikrofonu „Trash” (Kliknij z lewej strony, aby włączyć odtwarzanie dźwięku).

 

[audio mp3="http://shureblog.co.uk/wp-content/uploads/2014/04/trash-mic-compression.mp3"][/audio]

 

Bądźmy kreatywni z efektami

Innym kreatywnym zastosowaniem mikrofonu „Trash” jest przesłanie jego sygnału na efekty. W takim wypadku możemy wykazać się ogromną kreatywnością wykorzystując zsynchronizowane dźwięki opóźnienia, automatyzację czy efekty modulacyjne. Chociaż możemy też uzyskać podobne efekty z naszego DAW korzystając z kanałów grup/aux, to sygnał lo-fi z jednego mikrofonu dynamicznego daje szybką i łatwą możliwość otrzymania interesującego i kreatywnego rezultatu. Przykłady możemy usłyszeć poniżej:

 

Użycie przesuwnika fazy (Kliknij z lewej strony, aby włączyć odtwarzanie dźwięku).

[audio mp3="http://shureblog.co.uk/wp-content/uploads/2014/04/trash-mic-phaser.mp3"][/audio]

Dodanie linii opóźniającej   (Kliknij z lewej strony, aby włączyć odtwarzanie dźwięku).

[audio mp3="http://shureblog.co.uk/wp-content/uploads/2014/04/trash-mic-tape-delay.mp3"][/audio]

Dodanie linii opóźniającej oraz przesuwnika fazy  (Kliknij z lewej strony, aby włączyć odtwarzanie dźwięku).

[audio mp3="http://shureblog.co.uk/wp-content/uploads/2014/04/trash-mic-tape-delay-phase.mp3"][/audio]

 

Znaczenie eksperymentów w muzyce

Zainteresowany? Być może tak, a może nie. Jeśli jednak brzmienia lo-fi oraz niekonwencjonalne dźwięki leżą w kręgu naszych zainteresowań, to na tym polu jest bardzo wiele do odkrycia. Można też zadać pytanie, w jakim miejscu byłaby dzisiaj muzyka bez wcześniejszych eksperymentów? Na pewno nie byłoby „Sierżanta Peppera”! Martin Gore (Depeche Mode) ujął to w następujący sposób: „Muzyka to tak naprawdę ciągłe eksperymentowanie, liczne próby i szereg błędów. Jest to beznadziejnie nudne do momentu, gdy nie trafisz na coś, co działa znakomicie”.

Wkrótce wrócimy z kolejnymi, niezwykłymi i eksperymentalnymi technikami mikrofonowymi. Odwiedzaj nas często, aby być na bieżąco ze wszystkimi technikami, które przybliżamy.

Jakiej najbardziej nietypowej techniki mikrofonowej używałeś?

Marc Henshall

Marc forms part of our Pro Audio team at Shure UK and specialises in Digital Marketing. He also holds a BSc First Class Hons Degree in Music Technology. When not at work he enjoys playing the guitar, producing music, and dabbling in DIY (preferably with a good craft beer or two).