Marc Henshall,
Nietypowe techniki nagrywania: SM57 w misce z wodą obok bębna basowego
Nietypowe techniki nagrywania: SM57 w misce z wodą obok bębna basowego
Na portalu Sound on Sound pojawił się artykuł opisujący, w jaki sposób John Newman oraz Ant Whiting wykorzystali pewne nietypowe techniki nagrywania podczas produkcji debiutanckiego albumu Newmana pt. „Tribute”. Jedna z tych technik jest wyjątkowo ciekawa: Ant Whiting użył mikrofonu Shure SM57, który został zanurzony w misce z wodą umieszczoną obok bębna basowego w celu uzyskania brzmienia, które opisał jako „lovely wobbly sub thing”. Byliśmy bardzo zaintrygowani tą techniką mikrofonową i wypróbowaliśmy ją we własnym zakresie. Zaczynając od mikrofonu SM57 umieszczonego w misce z wodą, ten post rozpoczyna nową serię postów, w których będziemy przedstawiać nietypowe, kreatywne i zadziwiające techniki mikrofonowe.

Dlaczego zanurzać SM57 w misce z wodą?
To podobno stara sztuczka, ale pierwsza, o której usłyszeliśmy. Szybkie sięgnięcie do wyszukiwarki Google pozwoliło zorientować się, że wykonano już szereg eksperymentów, włączając w to SM57 zanurzony w wodzie. Tak więc jak to działa? Zasadniczo woda stale reaguje na grę na perkusji przez wytwarzanie drżących niskich częstotliwości, a także zachowując się podobnie do naturalnego filtra dolnoprzepustowego. W naszym eksperymencie umieściliśmy SM57 w plastikowym woreczku, który został uszczelniony przy użyciu taśmy gaffa i zanurzony w plastikowej prostokątnej misce z wodą (fotografia poniżej).
Jak to brzmi?
Czy ta technika zapewnia brzmienie, które jest użyteczne w przypadku naszej standardowej konfiguracji zestawu perkusyjnego, zależy tylko od naszych osobistych upodobań. Z naszego doświadczenia możemy powiedzieć, że w wyniku tego eksperymentu otrzymaliśmy bardzo interesujące i nietypowe brzmienie, które prawdopodobnie może być użyte w kreatywny sposób jako dodatkowy kanał efektowy. Na przykład z kreatywnym wykorzystaniem automatyzacji możemy stworzyć wrażenie przejścia z zewnątrz do pomieszczenia, gdzie grana jest muzyka. Podobny efekt można oczywiście uzyskać korzystając z filtra dolnoprzepustowego, chociaż woda zapewnia dźwięk, którego jakość jest bardziej „lo-fi”.

Eksperymenty brzmieniowe
Przeprowadzenie tego eksperymentu było podyktowane bardziej ciekawością, ale też zgodziliśmy się z tym, że interesujące może być dokonanie kolejnych eksperymentów z niektórymi efektami modulacyjnymi (powrót do koncepcji kanału efektów). Na przykład plugin efektu przesuwnika fazy (phaser) pozwala na zintensyfikowanie wrażenia odbioru dźwięku pod wodą, a dzięki temu możemy uzyskać interesujący dźwięk o psychodelicznym charakterze.
Poniżej można odsłuchać próbkę dźwiękową z wykorzystaniem obydwu koncepcji (należy kliknąć na przycisk na pasku z lewej strony w celu usłyszenia kanału efektu stopniowo pojawiającego się i zanikającego (fade in/out) oraz pluginu przesuwnika fazy Logic dodanego w niektórych fragmentach):
[audio mp3="http://shureblog.co.uk/wp-content/uploads/2014/03/57-in-Tub-of-Water-2.mp3"][/audio]
Ważne! Podczas przygotowywania tego postu żaden mikrofon SM57 nie został uszkodzony, jednakże, jeśli spróbujemy wykonać ten eksperyment w domu, bądźmy szczególnie uważni, aby woda nie dostała się do wnętrza woreczka, zarówno w wyniku niewłaściwego jego uszczelnienia, jak też przypadkowego rozerwania go. Mikrofon SM57 jest zbudowany zgodnie z najwyższymi standardami, ale nie zalecamy sprawdzania w takich sytuacjach swojego szczęścia.

Więcej eksperymentowania...
Odwiedź nas w następnym tygodniu, kiedy to będziemy testować kolejną niekonwencjonalną technikę mikrofonową znaną jako „trash mic method” (kolejna koncepcja kanału efektowego).
A jakiej najbardziej nietypowej techniki mikrofonowej używałeś?
O autorze
O autorze

Marc Henshall
Marc forms part of our Pro Audio team at Shure UK and specialises in Digital Marketing. He also holds a BSc First Class Hons Degree in Music Technology. When not at work he enjoys playing the guitar, producing music, and dabbling in DIY (preferably with a good craft beer or two).
Marc forms part of our Pro Audio team at Shure UK and specialises in Digital Marketing. He also holds a BSc First Class Hons Degree in Music Technology. When not at work he enjoys playing the guitar, producing music, and dabbling in DIY (preferably with a good craft beer or two).