Marc Henshall,

Pięć najczęstszych błędów podczas korzystania z mikrofonu

Oto trochę beztroski w piątek. Pięć najczęściej popełnianych błędów podczas korzystania z mikrofonu.

1: Zwieszanie mikrofonu z kolumny gitarowej

Ta technika jest dość powszechnie stosowana w przypadku braku statywu mikrofonowego. Problem zaczyna się, gdy korzystamy z mikrofonu kierunkowego, na przykład z charakterystyką kardioidalną. W takim przypadku charakterystyka częstotliwościowa mikrofonu zmienia się, gdy źródło dźwięku przemieszcza się na boki i do tyłu. Im mikrofon jest tańszy, tym efekt jest bardziej wyraźny. Prawda jest taka, że mikrofon zapewnia znacznie lepsze brzmienie, gdy źródło dźwięku jest z przodu, niż z boku mikrofonu. Należy zwrócić uwagę na charakterystykę kierunkowości naszego mikrofonu i wykorzystać ją najlepiej dla naszych potrzeb. Shure był pierwszą firmą produkującą mikrofony, która w roku 1939 opracowała prawdziwie jednokierunkowy mikrofon, a kapsuła Shure Unidyne (używana również w SM58) jest przełomową konstrukcją do dnia dzisiejszego.

cuppingmic

2: Osłanianie główki mikrofonu

Możesz myśleć, że jesteś super, odlotowy, czy w jakikolwiek inny sposób „cool” w aktualnym młodzieżowym żargonie. Niestety, dla inżyniera dźwięku jest to najgorszym koszmarem!

Osłaniając główkę mikrofonu dłonią lub dłońmi zasłaniasz specjalne porty (otwory) we wkładce mikrofonowej, które odgrywają niezwykle istotną rolę w kształtowaniu charakterystyki częstotliwościowej oraz kierunkowości mikrofonu. To nie jest dobry pomysł. W przypadku wokalisty o wiele ważniejsze powinno być zapewnienie dobrego wokalu niż tanie pozerstwo.

3: Wybór bez zastanowienia najdroższego mikrofonu

Każdy z nas był takiej sytuacji: kupujemy zupełnie nowy, ekskluzywny mikrofon i używamy go do absolutnie wszystkiego, nie zwracając zupełnie uwagi na to, że często nie ma bezpośredniego przełożenia między jego ceną i jakością a efektem końcowym. Przy złożoności tego tematu musimy pamiętać, że tylko w pewnym stopniu dostaniemy to, za co zapłaciliśmy. Warto przypomnieć, że niektóre wokale brzmią lepiej z mikrofonami dynamicznymi. Jako przykład można podać, że wiele nagrań wokalu Johna Lennona było zarejestrowanych przy użyciu mikrofonu SM57.

4: Zbyt dużo mikrofonów

Powszechnym błędem jest użycie wielu mikrofonów wynikające z błędnego zazwyczaj przekonania, że więcej mikrofonów zapewni bardziej pełny i potężny dźwięk. Niestety w wyniku znoszenia się sygnałów odwróconych w fazie często ma miejsce sytuacja odwrotna. Zgodność fazowa sygnałów musi być uwzględniana, gdy wykorzystywanych jest kilka mikrofonów lub ostateczny dźwięk jest daleki od oczekiwań w wyniku wystąpienia filtra grzebieniowego i znoszenia się pewnych częstotliwości.

lazymicplacement

5: Niedbałe pozycjonowanie mikrofonu

Niestaranne pozycjonowanie mikrofonu lub całkowite ignorowanie zasad w tym zakresie, czy też przyjmowanie postawy „naprawimy to w miksie”, jest stale powtarzającym się problemem. Nowoczesne oprogramowanie pozwala dość łatwo ukryć niedoskonałości kiepskich nagrań lub przy dość dużym nakładzie pracy wyjść obronną ręką z beznadziejnych sytuacji. Jednak nasza rada jest jedna: oszczędź sobie bólu głowy i zrób wszystko najlepiej od samego początku! Jesteśmy tylko tak dobrzy, jak dobry jest nasz najsłabszy element. Jeśli wszystko jest znakomite już na początku, wynik końcowy będzie zawsze lepszy.

A jaki twoim zdaniem jest największy błąd podczas używania mikrofonu?

O autorze

Marc Henshall

Marc forms part of our Pro Audio team at Shure UK and specialises in Digital Marketing. He also holds a BSc First Class Hons Degree in Music Technology. When not at work he enjoys playing the guitar, producing music, and dabbling in DIY (preferably with a good craft beer or two).