Marc Henshall,

Witamy w ostatniej części naszej serii. W finalnym etapie nauki nagrywania zestawu perkusyjnego Jay przechodzi przez proces połączenia sygnałów ze wszystkich ścieżek perkusji.

Pierwszym krokiem w celu uzyskania bardziej zharmonizowanego końcowego brzmienia jest użycie pogłosu.

Pogłos jest bardzo ważny, ponieważ w każdym przypadku spodziewamy się usłyszeć muzykę graną w jakiejś przestrzeni. Jeśli efekt końcowy jest zbyt sterylny, będzie on brzmieć bardzo nienaturalnie. W rzeczywistości nasze uszy oraz umysł są doskonałe w interpretowaniu przestrzeni i odległości, którą możemy nawet dobrze odczuwać z zamkniętymi oczami (Jay Stapley wyjaśnia to dokładniej w filmie poniżej). Ponieważ pogłos jest niezwykle istotny w naszej percepcji dźwięku, musimy odtworzyć poczucie przestrzeni i zapewnić obecność odbić dźwięku, które w przypadku rejestrowania dźwięku w warunkach studyjnych są świadomie eliminowane lub występują tylko w nieznacznym zakresie. Właśnie tutaj zastosowanie znajduje pogłos.

Uzyskanie przekonującego poczucia przestrzeni dzięki użyciu pogłosu jest w praktyce dość łatwe. Wiele wtyczek (pluginów) pogłosu posiada liczne presety, od których możemy zacząć naszą pracę. W zależności od oczekiwanych rezultatów, jakości wtyczki i zarejestrowanego materiału, zazwyczaj domyślne ustawienia danego presetu będą wymagać mniejszych lub większych korekt. Jay przechodzi przez kolejne istotne parametry, włączając w to wstępne opóźnienie (pre-delay) i przedstawia też kreatywne wykorzystanie rozwiązania z łańcuchem bocznym (side-chain) w celu przekształcenia akceptowalnego, przeciętnego pogłosu w jego finalną, dopracowaną i znakomitą wersję, z profesjonalnym brzmieniem zestawu perkusyjnego. Ponieważ ten proces wymaga szeregu szczegółowych wyjaśnień, oddajmy głos Jay’owi w naszym video poniżej...

https://youtu.be/kGCdLUyRR0w

Miks końcowy

Na samym końcu Jay przedstawia wszystkie aspekty miksowania ścieżek zestawu perkusyjnego, włączając w to korekcję barwy (EQ), ustawienia panoramy (PAN), zapewnienie zgodności fazowej sygnałów, ich poziomów oraz użycie kompresora - wszystko w kontekście całego zestawu perkusyjnego w celu uzyskania spójnego wyniku końcowego. Jay eksperymentuje nawet sięgając po ciekawe efekty specjalne takie jak „slam” lub „trash mic”, których nie powinniśmy bać się użyć w celu uzyskania ciekawych efektów brzmieniowych.

https://youtu.be/6omDTJrSaxU

Tak więc mamy to za sobą – nasza seria materiałów szkoleniowych dotyczących rejestrowania zestawu perkusyjnego dobiegła końca i mamy nadzieję, że dla wielu z was była ona bardzo przydatna. Jeśli dołączyłeś do nas dopiero w tym odcinku, gorąco zachęcamy do przejścia na jej początek, do pierwszej części poświęconej nagrywaniu perkusji, aby nadrobić zaległości. Zapraszamy też do zasubskrybowania naszej listy mailingowej w celu otrzymywania bezpłatnych e-booków dotyczących technik rejestrowania dźwięku, a także aktualnych porad i różnych technik przygotowanych przez firmę Shure.

Marc Henshall

Marc forms part of our Pro Audio team at Shure UK and specialises in Digital Marketing. He also holds a BSc First Class Hons Degree in Music Technology. When not at work he enjoys playing the guitar, producing music, and dabbling in DIY (preferably with a good craft beer or two).