Marc Henshall,

Nagrywanie perkusji: część 3 – bramki

Witamy w części 3. Na tym etapie naszego kursu zakończyliśmy rejestrowanie ścieżek całego zestawu perkusyjnego i jesteśmy na dobrej drodze do utworzenia znakomicie brzmiącego finalnego miksu. W naszym ostatnim poście zajmowaliśmy się podstawami stosowania korektora barwy wobec ścieżki bębna basowego oraz overheadów z nieocenioną pomocą muzyka i inżyniera dźwięku Jay’a Stapley’a. W tym tygodniu Jay przedstawi zalety oraz proces użycia bramek wobec indywidualnych instrumentów perkusji podczas miksowania. Przejdźmy więc do konkretów.

gates-for-drums

Dlaczego bramkować bębny?

Stosowanie bramkowania bębnów było bardzo modnym sposobem zmiany brzmienia zestawu perkusyjnego. Ten proces był używany jako efekt, który w dzisiejszych czasach jest już mniej popularny. W naszym przykładzie zamierzamy użyć bramek w bardziej praktyczny i subtelny sposób, w celu zyskania bardziej czystego dźwięku przez ograniczenie słyszalności werbla w mikrofonie bębna basowego.

Czym jest bramka szumów?

W bardzo prostym tłumaczeniu „bramka” to po prostu bramka, która się otwiera i zamyka. W naszym przykładzie otwarcie bramki będzie następować, gdy pojawi się wyraźny dźwięk uderzenia młoteczka w bęben basowy. Sposób, w jaki będzie to osiągnięte, jest relatywnie prosty. Wykorzystamy parametr progu granicznego (threshold) dla poziomu głośności w celu ustawienia punktu (poziomu sygnału), w którym nastąpi otwarcie bramki. Jako punkt wyjściowy ustawiamy wartość progu granicznego 0 dB i powoli zmniejszamy tę wartość do poziomu, przy którym słyszymy cały dźwięk bębna basowego. Z tego miejsca możemy zacząć dostosowywać w szczegółach sposób działania bramki wykorzystując do tego celu następujące ustawienia:

Range -ten parametr służy do określenia tego, w jakim stopniu bramka zostanie zamknięta, gdy już nastąpi jej otwarcie po osiągnięciu przez sygnał ustawionego progu granicznego. Dokonując precyzyjnych regulacji możemy ustawić tylko częściowe lub całkowite zamknięcie bramki. W naszym przykładzie zostanie ustawione całkowite zamknięcie bramki.

Atak i zanikanie - Te ustawienia pozwalają kontrolować czas otwarcia bramki. Poprzez odpowiednie równoważenie ataku (szybkości otwarcia bramki) oraz zanikania sygnału (jak szybko bramka zostanie zamknięta), możliwe jest uzyskanie optymalnego czasu obecności dźwięku konkretnego bębna.

Filtry side-chain - Jeśli zauważymy, że przesłuch sygnału jest szczególnie uciążliwy do wycięcia przy wykorzystaniu parametrów: progu granicznego, ataku i zanikania, możemy zawsze spróbować użyć filtrów częstotliwości side-chain. W naszym przykładzie video Jay ustawia filtr side-chain do odfiltrowania wysokich częstotliwości, dzięki czemu ze ścieżki bębna basowego zostanie usunięta większa część dźwięku hi-hatu oraz werbla.

Ostatecznie Jay zastosuje małe poprawki mające na celu upewnienie się, że została odfiltrowana optymalna ilość dźwięku werbla bez utraty oczekiwanego brzmienia i charakteru naszego bębna basowego. Niestety nie ma uniwersalnych ustawień w przypadku używania bramek. W każdym przypadku musimy zaufać naszym uszom i dokonać oceny na podstawie osobistych upodobań oraz danego gatunku muzyki. Obejrzyj film i zobacz, jak Jay przeprowadza cały opisany wcześniej proces korzystając z oprogramowania Pro Tools.

Dołącz do nas w części czwartej naszej serii, gdzie zajmiemy się zagadnieniami związanymi z użyciem kompresji wobec perkusji.

O autorze

Marc Henshall

Marc forms part of our Pro Audio team at Shure UK and specialises in Digital Marketing. He also holds a BSc First Class Hons Degree in Music Technology. When not at work he enjoys playing the guitar, producing music, and dabbling in DIY (preferably with a good craft beer or two).