Marc Henshall,

Pisanie piosenek jest nieco mroczną sztuką. Każdy odnoszący sukcesy autor piosenek będzie nieustannie pracował nad doskonaleniem rzemiosła, opracowywaniem nowych sztuczek i analizowaniem swojego rozwoju z wielu perspektyw. Nie ma żadnej cudownej recepty, gdy mówimy o komponowaniu wspaniałych piosenek. Każda osoba będzie miała swoją własną technikę i to, co działa w przypadku innych, wcale nie musi zadziałać u nas. Kluczem do wszystkiego jest zawsze otwarty umysł, uczenie się od innych i korzystanie z przydatnych informacji, które są dostępne w sieci. Jednym z takich przykładów jest Songwriting Magazine - znakomite źródło dla autorów tekstów, gdzie mogą oni przeczytać regularnie publikowane porady oraz wskazówki przygotowane przez profesjonalistów z branży.

Studio kompozytora

To oczywiste, że gdy już wypracowaliśmy własny styl i mamy już coś kompletnego, zechcemy to nagrać i podzielić się naszym dokonaniem ze światem. Na szczęście jest to dzisiaj znacznie łatwiejsze, ponieważ technologia studia domowego rozwinęła się w niewiarygodnym tempie m.in. dzięki obecności oprogramowania cyfrowego. Co za tym idzie, jest to też jeden z aspektów naszego rzemiosła, gdzie nie musimy się wiele napracować, aby uzyskać bardzo dobre rezultaty.

Nagrywanie domowe może przynieść bardzo profesjonalne wyniki. Musimy jednak w pierwszej kolejności opanować podstawy tej materii. Poniżej przygotowaliśmy kilka najważniejszych wskazówek, aby wszystko zrobić w możliwie najlepszy sposób.

Początek nie musi być zbyt drogi

Dzięki oprogramowaniu do nagrywania muzycy w istocie rzeczy mogą mieć dostęp do całego studia nagraniowego z poziomu ich laptopa. Oprogramowanie Logic 10 na platformę Mac jest obecnie dostępne w cenie około 200 USD (poprzednio ponad 500 USD) i daje ono dostęp do technologii rejestrowania dźwięku, która wcześniej nie była dostępna dla mas.

Gdy już zainwestujemy w określone oprogramowanie, będziemy też potrzebować mikrofonu oraz interfejsu audio, jeśli w naszych planach będzie rejestrowanie dźwięku. Na szczęście jakość większości podstawowych modeli jest już na zadowalającym poziomie. Nawet prosty mikrofon USB może zapewnić nam świetne wyniki, a dzięki interfejsowi USB eliminuje się potrzebę posiadania oddzielnego interfejsu audio. Shure oferuje znakomity studyjny mikrofon pojemnościowy USB (PG27usb), którego można użyć do bardzo różnych zastosowań, włączając w to nagrywanie wokali oraz gitar akustycznych.

Chociaż w warunkach studyjnych najczęściej wykorzystywane są mikrofony pojemnościowe, to możemy również rozważyć użycie mikrofonu dynamicznego. Mikrofony pojemnościowe pozwalają uchwycić więcej szczegółów dźwięku, co może być dużą zaletą w przypadku instrumentów akustycznych, a także wokalu. Jednak może nas zaskoczyć fakt, w jak wielu słynnych studiach nagraniowych są wykorzystywane mikrofony dynamiczne SM57 oraz SM58 do rejestrowania wokalu oraz do wielu innych mniej oczywistych zastosowań. (Zachęcamy do przeczytania naszego postu „Czasami wszystko, czego potrzebujesz, to SM58”, gdzie można znaleźć więcej informacji na ten temat.) Shure oferuje zestawy z mikrofonami SM58 oraz SM57, w których znajduje się też konwerter XLR – USB (X2U).

Najważniejsze jest dobre źródło dźwięku 

Niedrogi sprzęt może zapewnić osiągnięcie dobrych wyników, ale ostateczne nagranie będzie zawsze tak dobre, jak materiał źródłowy. Z tego też powodu tak ważne jest, aby poświęcić trochę więcej czasu i uzyskać możliwie najwięcej z naszego instrumentu. Przed każdą sesją nagraniową powinniśmy wymienić struny na nowe, dobrze ustawić i wystroić gitarę, a przed każdym kolejnym podejściem jeszcze raz dobrze nastroić instrument. Jeśli rejestrujemy wokal, niezwykle ważna jest odpowiednia rozgrzewka.

To może zabrzmieć dość dziwnie, ale niezwykle zaskakujące jest to, jak wielu muzyków uważa, że wszystko można poprawić w miksie. Prawda jest raczej taka, że gdy zarejestrowany dźwięk jest wysokiej jakości, to już jesteśmy w połowie znakomicie brzmiącego miksu. Nie należy ignorować szczegółów na tym etapie produkcji utworu. Możemy tego bardzo żałować, gdy podczas miksowania, z każdym kolejnym krokiem nasz ból głowy będzie stawać się coraz bardziej dotkliwy.

Opanowanie akustyki naszego studia

Kolejnym aspektem, który powinniśmy rozważyć, jest akustyka naszego studia. Wszystko, co będziemy w nim nagrywać przy użyciu mikrofonu, będzie też zawierać sygnaturę jego brzmienia. Jeśli nie będziemy mieć tego szczęścia i nasze studio nie będzie miało wyjątkowo interesującej akustyki, zazwyczaj będziemy chcieć poskromić niekontrolowane odbicia dźwięku. Te działania mają na celu przejęcie kontroli nad naturalnym pogłosem pomieszczenia i równocześnie zapewnienie większej swobody korzystania z wtyczek pogłosu na etapie miksowania. Jeśli nasze fundusze są ograniczone, dość dobre rezultaty w tym zakresie możemy osiągnąć rozwieszając np. kołdry lub ustawiając materace, choć może nie wyglądać to dobrze. Z pewnością lepszym rozwiązaniem jest zakup specjalnych zestawów paneli akustycznych oferowanych np. przez firmę Primacoustic. Ich popularne zestawy London Room są starannie zaprojektowane, aby rozwiązać podstawowe problemy akustyczne, które są wspólne dla wszystkich pomieszczeń.

Eksperymentowanie z ustawieniami mikrofonu

Różnorodność technik mikrofonowych to prawdopodobnie temat na inną okazję, ale podstawową regułą w tym przypadku jest to, aby słuchać. Przesunięcie mikrofonu o zaledwie kilka centymetrów może mieć drastyczny wpływ na dźwięk. Ważne jest to, aby eksperymentować z odległością, osią oraz pozycjonowaniem mikrofonu względem instrumentu w celu uzyskania oczekiwanego rezultatu.

Techniki mikrofonowe stosowane wobec poszczególnych instrumentów są różne. Najważniejsze jest jednak to, że zawsze należy używać naszego słuchu i jeśli stwierdzimy, że coś brzmi dobrze, to oznacza, że tak właśnie ma być.

Shure Songwriting Award

Mamy nadzieję, że ten blog zainspiruje Cię do nagrania własnej muzyki. Jeśli komponujesz i chcesz rozwinąć swoją karierę w branży muzycznej, włączając w to poznanie studyjnych technik rejestrowania dźwięku, możesz też pomyśleć o uczestnictwie w naszym konkursie Shure Songwriting Award. Tegoroczny konkurs już trwa (ze znanymi sędziami – Get Cape, Wear Cape, Fly) i daje uczestnikom szanse wygrania sprzętu Shure, sesji nagraniowej w Capes studio, a co najważniejsze ogromne oszczędności w opłatach za kurs BA (hons) Songwriting w The Institute. Dowiedz się więcej na temat tego konkursu oraz jak wziąć w nim udział na stronie internetowej Shure Songwriting Award.

Powodzenia!

 

Marc Henshall

Marc forms part of our Pro Audio team at Shure UK and specialises in Digital Marketing. He also holds a BSc First Class Hons Degree in Music Technology. When not at work he enjoys playing the guitar, producing music, and dabbling in DIY (preferably with a good craft beer or two).