Jak znaleźć odpowiedni mikrofon?

Zastosowanie, środowisko pracy oraz brzmienie. W tym artykule przedstawiono, w jaki sposób korzystając z tych kryteriów znaleźć odpowiedni mikrofon do danych celów.

1.) Zastosowanie: Jaki sygnał chcemy nagłośnić?

Pierwszym ważnym kryterium przy wyborze odpowiedniego mikrofonu jest to, do czego będzie on używany. Czy do mowy, śpiewu lub instrumentu? Mikrofony dynamiczne są głównie preferowane w przypadku głośnego wokalu, gitarowych kolumn głośnikowych lub perkusji. Mikrofony pojemnościowe zapewniają bardziej naturalne oraz bogate w szczegóły brzmienie i z tego powodu są najlepszym wyborem w przypadku instrumentów akustycznych takich jak gitary, instrumenty dęte blaszane, jako mikrofony overhead nad perkusją, a także w przypadku subtelnego wokalu.

Bardzo naturalna reprodukcja dźwięków jest pożądana w studiach nagrań i dlatego też mikrofony pojemnościowe są bardziej odpowiednie w przypadku aplikacji rejestrowania sygnałów. Jeśli mikrofon pojemnościowy jest jedynym mikrofonem, z którego będziemy korzystać, należy pamiętać, że mikser musi posiadać możliwość zasilania fantomowego mikrofonu lub też będziemy musieli kupić mikrofon pojemnościowy wykorzystujący baterie do zasilania pojemnościowej wkładki mikrofonowej.

2.) W jakich warunkach będziemy korzystać z mikrofonu?

Czy mikrofon będzie używany na scenie, w sali konferencyjnej czy w studiu nagrań? Środowisko pracy ma wpływ na wybór charakterystyki kierunkowości mikrofonu. Mikrofony wszechkierunkowe zapewniają najbardziej naturalną reprodukcję dźwięków. Jednakże są też one najbardziej podatne na sprzężenia zwrotne. Bardzo dobrze sprawdzą się one podczas nagrywania lub prezentacji z wykorzystaniem niewielkiego systemu PA.

Na scenie, gdzie pracują głośne systemy PA oraz monitorowania, nie spotkamy mikrofonów wszechkierunkowych, lecz kardioidalne oraz superkardioidalne. Dzięki temu, że obierają one dźwięki z przodu mikrofonu oraz dobrze izolują niepożądane dźwięki docierające spoza jego osi oraz szumy otoczenia, te mikrofony jednokierunkowe skutecznie minimalizują skłonność do sprzężeń zwrotnych.

3.) Brzmienie mikrofonu: Czy preferujemy naturalne brzmienie, czy też potrzebne jest brzmienie zoptymalizowane do konkretnych aplikacji?

W zależności od typu zastosowania mikrofonu i środowiska, w którym będzie on pracować, najlepszym wyborem może być w danej sytuacji płaska lub specjalnie ukształtowana charakterystyka częstotliwościowa. Mikrofony ze specjalnie ukształtowaną charakterystyką częstotliwościową (np. PGA58, SM58, Beta 58A) przebijają się przez miks sygnałów bez konieczności dodatkowej korekcji brzmienia w mikserze.

Jeśli pożądane jest reprodukowanie brzmienia źródła dźwięku bez jego zmiany lub koloryzowania, lepszym wyborem będzie płaska charakterystyka częstotliwościowa (np. PGA81, KSM137). W studiach nagrań najczęściej można spotkać mikrofony z płaską charakterystyką częstotliwościową.

Wypróbuj: Znajdź odpowiedni mikrofon