Rodzaje kształtów mikrofonów

Mikrofony posiadają bardzo różne kształty, co w dużej mierze określa najlepszy obszar ich zastosowania.

POWIERZCHNIOWE - BOUNDARY

Mikrofon powierzchniowy to zazwyczaj mała pojemnościowa wkładka mikrofonowa umieszczona w bezpośredniej bliskości lub niekiedy wpuszczona w powierzchnię, na której się znajduje. Taki układ zapewnia kierunkowy odbiór dźwięku z półprzestrzeni, przy jednoczesnym zapewnieniu względnie spójnego fazowo sygnału wyjściowego.

Sufitowy mikrofon macierzowy

„Ceiling Array Microphone” to sufitowy mikrofon macierzowy, który oferuje konfigurowalne listki kierunkowego odbioru dźwięku oraz posiada wbudowany cyfrowy procesor sygnału. Jest to idealne rozwiązanie do zastosowań konferencyjnych, gdzie zapewnia niezwykle czysty i zrozumiały dźwięk.

Mikrofon stołowy

Mikrofon stołowy jest zwykle zoptymalizowany pod kątem zastosowań związanych z mową i jest wyposażony w statyw stołowy, który pozwala użytkownikowi bezpiecznie ustawić mikrofon na blacie i skierować go w stronę mówcy.

Mini

Mikrofon mini cechuje się bardzo kompaktową budową i niekiedy wręcz miniaturową wielkością.

Earset - nauszny

Earset to mikrofon na wysięgniku noszony na głowie. W przeciwieństwie do typowego mikrofonu nagłownego mikrofon typu earset (nauszny) jest zakładany na jedno ucho.

END-ADDRESS/MAŁA MEMBRANA

Wkładka mikrofonowa typu end-address (z membraną ustawioną w osi obudowy mikrofonu) jest zamontowana na jednym z końców mikrofonu.

Mikrofon ręczny

Określenie mikrofon ręczny w ogólnym znaczeniu odnosi się do każdego mikrofonu, który będzie trzymany w dłoni podczas przechwytywania dźwięku. Mikrofony ręczne są używane w niezliczonej liczbie konfiguracji i zastosowań, od występów muzycznych po wywiady telewizyjne.

Gęsie szyje

Mikrofony na gęsiej szyi są powszechnie spotykane na mównicach lub w salach konferencyjnych oraz pokojach obrad. Główka mikrofonowa jest zintegrowana z elastycznym wysięgnikiem określanym jako gęsia szyja, który może być zamontowany na dedykowanej podstawie. Wkładka mikrofonowa jest zazwyczaj bardzo mała i ma charakterystykę kardioidalną lub superkardioidalną. Te mikrofony są zaprojektowane do przechwytywania mowy z niewielkiej odległości.

Overhead

Mikrofony typu overhead są używane do odbioru dźwięku rozproszonego pola akustycznego, znajdując się w pewnej odległości na źródłem dźwięku. Mikrofony overhead są zazwyczaj używane podczas nagrywania zestawu perkusyjnego. Ich rolą jest odbiór dźwięku talerzy perkusyjnych wraz z uchwyceniem obrazu stereo całego zestawu perkusyjnego i równocześnie z dodaniem przestrzeni do nagrań perkusji. Mikrofony overhead mogą być również użyte w wielu innych zastosowaniach, gdzie oczekiwane jest uzyskanie szerokiego obrazu stereo, np. podczas rejestrowania występów chórów, kwartetów smyczkowych itp.

Lavalier

Mikrofon typu lavalier (określany w skrócie jako lavalier, ale też nazywany mikrofonem krawatowym, przypinanym, na klipsie, na smyczy, osobistym...) to zazwyczaj mały mikrofon elektretowy lub wstęgowy, który zapewnia swobodę korzystania z rąk. Ten typ mikrofonu znajduje szerokie zastosowanie w środowisku telewizyjnym, filmowym, teatralnym oraz podczas szkoleń, wykładów, prezentacji lub wystąpień publicznych.

Lollipop

Mikrofon lollipop posiada wyjątkowy kształt z wkładką mikrofonową w układzie „side address” (oś membrany jest pod kątem 90 stopni względem osi korpusu mikrofonu). To minimalizuje dyfrakcję (ugięcie fali dźwiękowej) ze strony korpusu mikrofonu, co skutkuje lepszą charakterystyką poza osią.

Mikrofon nagłowny

Mikrofon nagłowny to zasadniczo mikrofon lavalier zamontowany na sztywnym wysięgniku, który pozwala na bardzo bliskie umieszczenie wkładki mikrofonowej blisko ust. Istnieje wiele różnych konstrukcji i sposobów zakładania takiego mikrofonu. Typowe zastosowania to wykorzystanie go na scenie, gdy aktorzy tańczą lub szybko zmieniają miejsce np. podczas musicali, a także w trakcie wykładów i prezentacji.

Mikrofon z uchwytem

Mikrofon z uchwytem (klipsem) to ogólnie ujmując konstrukcje mikrofonów zintegrowanych z uniwersalnym lub wyspecjalizowanym uchwytem, który pozwala na ich bezpieczne zamontowanie na różnych obiektach. Zazwyczaj są to instrumenty muzyczne (instrumenty dęte, smyczkowe, perkusyjne) lub też uchwyty do blatów np. w przypadku zastosowań konferencyjnych.

Shotgun

W przypadku mikrofonów shotgun wkładka mikrofonowa jest umieszczona na końcu rury ze specjalnie naciętymi szczelinami na jej boku. W wyniku zjawiska interferencji jest eliminowana większość dźwięków docierających spoza osi mikrofonu. Mikrofony shotgun ze względu na ich najwęższy obszar odbioru dźwięku są powszechnie używane w zestawach telewizyjnych oraz filmowych, na stadionach, a także w terenie np. do rejestrowania dźwięku dzikich zwierząt.

SIDE-ADDRESS/WIELKOMEMBRANOWY

To kolejna konstrukcja typu „side address” przeznaczona do odbierania dźwięków docierających prostopadle względem osi mikrofonu, w przeciwieństwie do mikrofonów „end-address”, w przypadku których mówimy do jednego z końców mikrofonu.

Plug On (nadajniki dopinane)

Termin „plug-on” jest zazwyczaj używany w przypadku nadajników radiowych. Do tego typu nadajnika radiowego można podłączyć większość popularnych mikrofonów. Należy jednak zaznaczyć, że nie każdy nadajnik typu „plug-on” zapewnia zasilanie fantomowe, które jest wymagane w przypadku wielu mikrofonów pojemnościowych (niektóre mikrofony pojemnościowe posiadają własną baterię).

Stołowy mikrofon macierzowy

Stołowy mikrofon macierzowy (Table Array Microphone) oferuje konfigurowalną charakterystykę kierunkowości oraz posiada wbudowany cyfrowy procesor sygnału. Jest to idealne rozwiązanie do zastosowań konferencyjnych, które zapewnia wyjątkowo czysty i zrozumiały dźwięk.

Dodatkowe komponenty systemów bezprzewodowych

Bodypack

Bodypack to rodzaj urządzenia, najczęściej będącego nadajnikiem lub odbiornikiem systemu bezprzewodowego, który jest noszony przy ciele. Zwykle jest dostarczany z dołączonym klipsem, który pozwala na jego przypięcie np. do paska spodni.

Guitar/Bass Cable

Jest to przewód wyposażony we wtyki: jack 6,3 mm oraz TQG (4-pinowy mini wtyk TA4F) i służący do połączenia naszego instrumentu np. gitary elektrycznej lub basowej z kompatybilnymi nadajnikami bezprzewodowymi Shure typu bodypack.

Produkty według formatu

Powiązane materiały