Marc Henshall,

Jaka jest różnica między SM58 a SM57?

Niedawno porównaliśmy klasyczny SM58 z Beta58, tak więc logiczne wydaje się przedstawić kolejne porównanie mikrofonów. Tym razem zajmiemy się jednym z najczęściej zadawanych naszemu zespołowi wsparcia technicznego pytań: Co odróżnia model SM57 od SM58?

Odpowiedź na to pytanie jest relatywnie prosta, a poniżej przedstawiono najbardziej istotne różnice.

sm58-vs-sm57

Mikrofony SM57 oraz SM58 bazują na takiej samej konstrukcji kartridża. Podstawową różnicą jest konstrukcja siatki ochronnej. SM58 został zaprojektowany do aplikacji wokalnych i posiada on kulistą siatkę ochronną, która działa jak efektywny filtr pop służący do eliminowania głosek wybuchowych.

SM57 został zaprojektowany jako mikrofon instrumentalny, gdzie ze względów praktycznych preferowana jest mniejsza siatka ochronna, a efekt pop oraz wpływ wiatru nie jest zwykle problemem. Mikrofon SM57 nie ma kulistej siatki ochronnej z filtrem pop, a zamiast tego posiada zintegrowany moduł rezonatora, wkładki i siatki ochronnej. Siatka ochronna jest w praktyce częścią kartridża.

Te dwie konstrukcje siatki ochronnej sprawiają, że membrana w każdym z tych mikrofonów znajduje się w różnym środowisku akustycznym. W modelu SM57 odległość od górnej płaszczyzny siatki ochronnej do membrany jest mniejsza niż w modelu SM58. To pozwala na bliższe ustawienie mikrofonu z bardziej wyraźnym efektem zbliżeniowym. Inna konstrukcja w budowie rezonatora i siatki ochronnej w modelu SM57 jest również odpowiedzialna za nieco wyższy poziom sygnału w paśmie powyżej 5 kHz.

Wszystko jest kwestią zastosowania mikrofonu

Chociaż SM57 był pierwotnie przeznaczony do zastosowań instrumentalnych, jest niezwykle wiele przykładów w historii muzyki, gdy był on użyty jako mikrofon wokalowy. Wynika to z tego, że cechuje go silniejszy efekt zbliżeniowy oraz uwypuklony zakres częstotliwości powyżej 5 kHz – które to cechy mogą być z sukcesem wykorzystane przez inżynierów w przypadku niektórych wokalistów. Inaczej mówiąc, te same właściwości, które korzystnie wpływają na brzmienie instrumentów, mogą czasami znakomicie sprawdzić się też w przypadku niektórych głosów. Wszystko zależy od tego, co akurat sprawdzi się w danej aplikacji. Eksperymentowanie i ciągłe używanie naszych uszu w każdym przypadku jest kluczowym czynnikiem.

Tak więc już wiemy, że są to bardzo podobne do siebie konstrukcje, z subtelnymi, ale potencjalnie istotnymi różnicami.

Jeśli uważasz, że ten post był dla Ciebie pomocny, możesz również wiele dowiedzieć się z naszych innych postów, w których porównujemy mikrofony:

SM58 z Beta58

Sm57 z SM7b

SM57 z Beta 57

O autorze

Marc Henshall

Marc forms part of our Pro Audio team at Shure UK and specialises in Digital Marketing. He also holds a BSc First Class Hons Degree in Music Technology. When not at work he enjoys playing the guitar, producing music, and dabbling in DIY (preferably with a good craft beer or two).