Tom Coleman,

Tom Coman z Shure UK System Group wyjaśnia, jak rozwiązanie anten różnicowych (antena diversity) pozwala wyeliminować zakłócenia w naszym mikrofonowym systemie bezprzewodowym.

Zakłócenia są najczęstszym problemem występującym w przypadku mikrofonowych systemów bezprzewodowych. Zakłócenie wielościeżkowe, aby być precyzyjnym, jest zjawiskiem w fizyce fal radiowych, które polega na tym, że fala przemieszcza się ze źródła dwiema lub wieloma ścieżkami i w dobrych warunkach fale docierają do anteny w różnym czasie, co powoduje zakłócenie w przesyłanym sygnale.

Te interferencje mogą być wyjątkowo denerwujące i powodować przerywanie dźwięku – mowy lub śpiewu, jeśli nie są korygowane. Ten powszechny problem może być rozwiązany przez zastosowanie układu różnicowego sygnału anten lub proces wykorzystania dwóch lub większej liczby anten w celu poprawy jakości i niezawodności działania połączenia bezprzewodowego.

Istnieją trzy różne rodzaje anten różnicowych, które są oferowane w mikrofonowych systemach bezprzewodowych, w zależności od możliwości systemu:

Predictive Diversity – wykorzystuje dwie anteny oraz jeden moduł odbiornika, a także przełącznik, który wybiera antenę z silniejszym sygnałem. Komparator porównujący dokonuje „odsłuchu” sygnału audio, który jest odbierany. Gdy sygnał z jednej anteny jest słabszy, komparator automatycznie przełącza tor audio na drugą antenę. Jest to dość skuteczna metoda oferowana w podstawowych modelach systemów bezprzewodowych.

Prezentacja 1

True Diversity – to rozwiązanie wykorzystuje dwie anteny i dwa odbiorniki oraz posiada układ łączący sygnały audio z dwóch anten przy wykorzystaniu dwóch dedykowanych sekcji odbiornika. W tym systemie komparator przełącza między torem audio 1 a 2, a nie bezpośrednio między antenami. Ta metoda jest bardziej niezawodna i zapewnia lepszą jakość sygnału.

Prezentacja 2

Maximum Ratio Combining Audio Diversity – to rozwiązanie jest podobne do True Diversity, ale zamiast obecności przełącznika, który przełącza sygnał audio między odbiornikiem 1 lub 2, w tym wypadku zastosowanie znalazł układ, który bardziej działa jak crossfader dostępny w mikserach DJ. Jeśli używany jest sygnał kontrolny (tone key) i odbierany jest silny sygnał audio przez dwa odbiorniki, wówczas tłumik będzie znajdować się w pozycji centralnej. Gdy tylko jeden z sygnałów zacznie słabnąć, wówczas suwak przesunie się w stronę odbiornika w silniejszym sygnale.

Prezentacja 3

Te informacje są fragmentem seminarium Shure UK Wireless Mastered: Installed. Kliknij tutaj, aby zapisać się do naszej listy mailingowej i otrzymywać powiadomienia o przyszłych wydarzeniach edukacyjnych Shure. Otrzymasz także link do pobrania bezpłatnego Konfiguratora Mikrofonów Bezprzewodowych Shure.

Tom Colman

Tom Colman is a Senior Applications Engineer at Shure Europe.