Marc Henshall,

W przeważającej części nagrań muzycznych - w szczególności muzyki pop - wokale są zarówno wiodącym, jak i końcowym elementem muzycznego arcydzieła. Jeśli została wykonana praca domowa i zachowana wielka ostrożność podczas całego procesu nagrywania, to ścieżka wokalu powinna być gotowa, by zabłysnąć. Jak więc uchwycić doskonały wokal? Dobrym rozpoczęciem byłoby przeczytanie naszego poprzedniego posta na temat nagrywania wokali. Dodatkowo przestrzeganie poniższych podstawowych wskazówek pomoże stworzyć dobre nawyki w imię profesjonalnego brzmienia głosu.

better-vocal-recording-head2

1. Upewnij się, że wokalista się rozgrzeje

Znaczenie rozgrzewki przed jakąkolwiek sesją wokalną jest ogromnie istotne. Struny głosowe są mięśniem i konieczne jest wykonanie ćwiczeń rozgrzewających, podobnie jak rozgrzewki przed ćwiczeniami fizycznymi, aby głos był przygotowany do śpiewania. Świadome zrezygnowanie z takiej rozgrzewki może spowodować nadwyrężenie strun głosowych, co prowadzi do słabych rezultatów podczas nagrywania lub nawet do uszkodzenia głosu!

2. Wybierz właściwy mikrofon

Po upewnieniu się, że głos wokalisty pozwala uzyskać najlepsze wyniki, można przejść do pierwszego ogniwa w łańcuchu dobrego nagrania, którym jest mikrofon. Z tego powodu należy go mądrze wybrać. Możesz podjąć świadomą decyzję dzięki zrozumieniu podstawowych zagadnień związanych z mikrofonami. Ogólnie rzecz ujmując, istnieją dwie główne kategorie: mikrofony dynamiczne i pojemnościowe.

Mikrofony pojemnościowe są pierwszym wyborem w przypadku nagrywania wokalu. Chociaż mikrofony dynamiczne są zazwyczaj tańsze, w niektórych zastosowaniach mają pewne wyraźne przewagi nad mikrofonami pojemnościowymi. Na przykład mogą one lepiej sprawdzić się podczas nagrywania głośnego rocka, hip-hopu lub heavy metalowych wokali, gdzie charakterystyczne wyłapywanie subtelnych szczegółów oraz czułość mikrofonu pojemnościowego mogą być przeszkodą. Przykład związany z Shure – Michael Jackson, John Lennon i Anthony Kiedis użyli Shure SM7 przy tworzeniu wielu sławnych nagrań.

3. Weź pod uwagę akustykę pomieszczenia

Kolejnym kluczowym elementem znajdującym się na początku łańcucha dobrego nagrania jest akustyka pomieszczenia. Jest to często pomijane zagadnienie, a przecież dźwięk przestrzeni, w której odbywa się nagrywanie, ma ogromny wpływ na charakterystyczne brzmienie utworów. Niestety, w większości domowych studiów środowisko akustyczne pozostawia wiele do życzenia, a z tego powodu niezliczone projekty nie kończą się sukcesem. Co ciekawe, zła akustyka jest możliwa do uniknięcia - nawet przy niskim budżecie.

Darmowym sposobem na poprawienie akustyki pomieszczenia jest powieszenie kołdry za wokalistą. Ta popularna sztuczka - choć nie jest najatrakcyjniejszym rozwiązaniem - pomoże zapobiec odbieraniu przez mikrofon niepożądanych dźwięków. Jeśli jesteś w stanie zainstalować bardziej trwałe i estetyczne rozwiązanie, firmy takie jak Primacoustic oferują specjalnie dostosowane zestawy do wnętrz w wielu kombinacjach i rozmiarach, które pomagają okiełznać odbicia fal akustycznych.

Dynamiczne mikrofony również mogą odgrywać rolę w walce z niedoskonałą akustyką pomieszczenia. W tym kontekście, ponieważ mikrofon dynamiczny jest mniej czuły niż mikrofon pojemnościowy, łatwiej jest osiągnąć wyższy stosunek dźwięku bezpośredniego do dźwięku otoczenia.

acoustic-room-kits

4. Stwórz komfortowe warunki

Wokalista, który czuje się komfortowo, zawsze będzie bardziej pewny siebie przed mikrofonem, a jego śpiew będzie lepszy, a przede wszystkim czysty. Dla muzyków studia mogą być dość chłodnymi lub obcymi przestrzeniami, a poświęcenie czasu na stworzenie wygodnych warunków może znacząco poprawić dokonania wokalisty. Najprawdopodobniej najważniejszym aspektem jest temperatura pokojowa. Klimatyzacja może stworzyć pewne problemy w drogach oddechowych i gardle wokalisty, więc chociaż utrzymanie temperatury na odpowiednim poziomie jest bardzo ważne, warto pomyśleć o wcześniejszym jej wyłączeniu.

Ponadto nigdy nie można lekceważyć stworzenia właściwej twórczej atmosfery. Może brzmi to „hipisowsko”, ale zaaranżowanie odpowiedniego nastroju i oświetlenia w studiu może mieć naprawdę duży wpływ na artystę. Muzyka powinna odzwierciedlać prawdziwe ludzkie emocje, a wszystko, co może wzbudzać kreatywność, powinno być zapewnione (nie, nie mam na myśli żadnych używek).

5. Poświęć czas na dostosowanie osobistego miksu

Upewnienie się, że wokalista właściwie słyszy miks, powinno być uważane za niezbędną czynność w celu zapewnienia mu komfortu. Poświęcenie kilku dodatkowych minut na sprawdzenie, czy wyraźnie słyszy siebie i podkład muzyczny, może zaoszczędzić wiele godzin ponownych nagrań lub edycji w późniejszym czasie. Niektórzy wokaliści szczególnie dobrze reagują na niewielki pogłos dodany do ich osobistego miksu, dzięki któremu mogą lepiej słyszeć i poprawić intonację. Nie zapomnij także połączyć odsłuchu dla wokalisty z zestawem przyzwoitych zamkniętych słuchawek nagłownych, aby zapobiec przenikaniu sygnału z toru monitorowania z powrotem do mikrofonu.

headphones-for-recording-vocals

6. Użyj filtra pop

Podczas korzystania z mikrofonu pojemnościowego użycie filtra pop jest niezbędne, aby zapobiec niepożądanemu zniekształceniu dźwięku przez spółgłoski wybuchowe. Po raz kolejny najważniejszy jest etap wejściowy dowolnego łańcucha sygnałowego. Innymi słowy, zdecydowanie lepiej jest podjąć dobre decyzje na tym etapie, niż próbować przeprowadzać operacje korekcyjne w późniejszym czasie. Poza tym bardzo trudne, jeśli nie niemożliwe, jest usuwanie spółgłosek wybuchowych po ich nagraniu. Krótko mówiąc, jeśli filtra pop nie ma w twoim arsenale akcesoriów do nagrywania, powinien się w nim jak najszybciej znaleźć.

pop-filter-recording-vocals

7. Unikanie głosek syczących

Agresywne „syczące” dźwięki o wysokiej częstotliwości pochodzące od głosek „S” oraz „T” mogą zniszczyć znakomite nagranie wokalu. Wyspecjalizowane kompresory, nazywane „de-esserami”, są często używane do opanowania sybilantów, ale ich skuteczność nie jest gwarantowana. Lepszym sposobem na uniknięcie nieprzyjemnego syczenia jest przede wszystkim zastosowanie strategicznego rozmieszczenia i wyboru mikrofonu. W przypadku wystąpienia takiego problemu najpierw należy wypróbować inny mikrofon, a jeśli problem będzie się powtarzał, spróbować przesunąć mikrofon tuż nad lub pod usta piosenkarza. We wszystkich przypadkach wymagane jest eksperymentowanie, aby znaleźć najlepszy mikrofon i jego umiejscowienie względem wokalisty i konkretnego zastosowania.

8. Bez przesady z pogłosem

Przy większości efektów sprawdza się hasło „mniej znaczy więcej”. Kuszące może być zastosowanie dużej ilości pogłosu do wokalu, bo daje on iluzję stworzenia pełniejszego dźwięku. W rzeczywistości prawie zawsze jest odwrotnie. Niewielka ilość pogłosu użyta do wokalu nagranego w beznamiętnie brzmiącej przestrzeni da miłe poczucie trójwymiarowości. Z kolei dodanie zbyt dużej ilości pogłosu powoduje ryzyko zatracenia wyrazistości wokalu, zmniejszenia ostrości i stworzenia wrażenia zbytniego jego oddalenia. W celu uzyskania wyrazistego, spójnego wokalu, trzeba zachować bezpośredni dźwięk głosu i zminimalizować dźwięk otoczenia. Odwrotność tego twierdzenia ma zastosowanie, jeśli chcesz, aby coś brzmiało bardzo odlegle.

Mamy nadzieję, że dzięki poradom zawartym w tym artykule Twoje kolejne nagranie stanie się hitem. Przejrzyj poprzednie artykuły lub zapisz się na naszą listę mailingową, aby poznać więcej cennych wskazówek dotyczących podnoszenia poziomu swoich działań w sferze audio.

Marc Henshall

Marc forms part of our Pro Audio team at Shure UK and specialises in Digital Marketing. He also holds a BSc First Class Hons Degree in Music Technology. When not at work he enjoys playing the guitar, producing music, and dabbling in DIY (preferably with a good craft beer or two).