Michael Pettersen,

10 rzeczy, których możesz nie wiedzieć o SM58

W tym roku Shure świętuje 50-lecie najpopularniejszego na świecie mikrofonu Shure SM58® Vocal Microphone. Lojalni użytkownicy wiedzą, że ten solidny i niezawodny mikrofon brzmi świetnie, ale wielu może nie znać niektórych fascynujących historii i technicznych faktów z nim związanych.

#1 „SM” w nazwie mikrofonu SM58 pochodzi od słów „Studio Microphone”

Mikrofony Shure były stałym elementem rynku systemów nagłośnieniowych przez prawie trzy dekady, aż na początku lat sześćdziesiątych kierownictwo Shure dostrzegło potencjał wzrostu na rynkach radiowych i telewizyjnych. Doprowadziło to do opracowania serii mikrofonów SM.SM57 (1965) oraz SM58 (1966) były oparte na popularnym mikrofonie Unidyne® III 545 (1959) używanym w systemach nagłośnieniowych. Nowe modele SM były przeznaczone do zastosowań w studiach emisyjnych. Zrezygnowano w nich z przełącznika włącz/wyłącz i wprowadzono ciemnoszare antyrefleksyjne wykończenie.

 


SM58 Stonehenge Ad

#2 SM58 prawie został wycofany w 1970 roku.

Jeden z konkurentów firmy Shure był tak mocno zakorzeniony na rynku studiów nadawczych, że stacje radiowe i telewizyjne nie wykazały zainteresowania nowymi mikrofonami Shure z serii SM. Sprzedaż była powolna i przygotowywano plany wycofania SM58 i SM57 ze sprzedaży. Ostatnią deską ratunku okazało się zasugerowanie przedstawienia mikrofonów SM inżynierom dźwięku w Las Vegas przez krajowego menadżera sprzedaży Shure. Mikrofony okazały się hitem w Vegas, a artyści zaczęli wykorzystywać te modele podczas występów na żywo. Reszta to już historia.

 


#3 Dodaj kulistą siatkę ochronną do SM57 i masz SM58.

Oba modele są oparte na konstrukcji wkładki mikrofonowej Unidyne III stworzonej przez inżyniera firmy Shure, Erniego Seelera pod koniec lat pięćdziesiątych. Podstawową różnicą między SM57 i SM58 jest budowa siatki ochronnej. SM58 został zaprojektowany do zastosowań wokalnych, a jego siatka ochronna działa jako skuteczny filtr pop. SM57 jest przede wszystkim mikrofonem instrumentalnym, w przypadku których preferowany jest mniejszy rozmiar siatki, a filtr pop nie jest tak wymagany.

 


#4 Możesz podkręcić go do 11. Może nawet 12.

Jaki poziom ciśnienia akustycznego (SPL) może obsłużyć SM58? W którym momencie dźwięk ulegnie zniekształcaniu? Odpowiedź brzmi: jest to poziom o wiele powyżej granicy bezpiecznej dla uszu, bo między 150 a 180 decybelami, czyli bliski poziomowi hałasu towarzyszącego startowi promu kosmicznego. Dobrze zaprojektowany mikrofon dynamiczny, taki jak SM58, w normalnych warunkach nie powinien osiągnąć punktu zniekształcenia dźwięku.

 


SM58 in Space

#5 Brak grawitacji nie jest wyzwaniem dla SM58.

W wywiadzie wideo z The New York Times w kwietniu 2011 roku, przewodowy SM58 unosi się i jest dzielony między sześcioma astronautami na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Dźwięk w nagraniu brzmiał wspaniale, a niecodzienne środowisko dało możliwość przeprowadzenia testu, którego nawet inżynierowie Shure nie mogliby wykonać na Ziemi: sprawdzenie działania mikrofonu SM58 w stanie nieważkości.

 


Ernie Seeler

#6 Ernie Seeler, człowiek stojący za rozwojem SM58, nie lubił rock and rolla.

To całkiem zabawne, że spokojny człowiek preferujący muzykę klasyczną wynalazł mikrofon, który stał się synonimem rock and rolla i przyciągnął uwagę artystów pokroju The Who i The Rolling Stones. Zaskoczony popularnością mikrofonu SM58 na scenie rockowej, Ernie Seeler powiedział: "Uwielbiam muzykę klasyczną, a co do rock and rolla- nie traktuję go zbyt poważnie".

 


Taped up SM58

#7 SM58 został stworzony do pracy na scenie. W zasadzie jest niezniszczalny.

Model SM58 został poddany torturom w serii filmów Shure Mike, w których testowany mikrofon został wyrzucony z helikoptera, zanurzony w kuflu Guinnessa, postrzelony ze strzelby, przejechany przez autobus wycieczkowy, wrzucony do Pacyfiku, grillowany obok parówek oraz posłużył jako krążek dla hokeistów z drużyny Chicago Wolves. W latach sześćdziesiątych Ernie Seeler testował wkładkę mikrofonową Unidyne III przez zrzucanie, gotowanie, zamrażanie oraz zanurzanie jej w wodzie. 50 lat później produkty Shure nadal cechują się niezawodną trwałością dzięki standardom Shure Quality Assurance.

 


#8 Kapsuła SM58 stale jest numerem jeden w systemach bezprzewodowych Shure.

Obecnie dostępnych jest czternaście kapsuł mikrofonowych do bezprzewodowych systemów mikrofonowych Shure, począwszy od przystępnego cenowo modelu PGA58, a na nowym KSM8 Dualdyne™ skończywszy. Ze względy na duże zainteresowanie wkładka mikrofonowa SM58 jest dostępna w każdej z jedenastu linii bezprzewodowych Shure.

 


Vintage Shure Microphone Drawing

#9 Wewnętrzny projekt akustyczny SM58 może odnosić się do konstrukcji modelu mikrofonu Unidyne Model 55, wprowadzonego w 1939 roku.

Wszystkie jednokierunkowe mikrofony kardioidalne Shure wykorzystują sieć akustyczną Uniphase, którą inżynier Ben Bauer zaczął opracowywać w 1937 roku i wykorzystał w mikrofonie Unidyne Model 55 (1939). Ernie Seeler rozwinął tę technologię w latach 50., projektując mikrofon typu „end-address” (z wkładką umieszczoną na końcu korpusu mikrofonu i w jego osi) Unidyne III z pneumatycznym układem antywstrząsowym. SM58 posiada wkładkę mikrofonową z modelu Unidyne III.

 


Artists with SM58s

#10 Różni artyści nadali temu mikrofonowi status ikony.

Mikrofon SM58 jest ulubionym mikrofonem takich artystów jak Roger Daltrey, Paul McCartney, Henry Rollins, Patti Smith, Alice Cooper, Buddy Guy, Cheap Trick, G. Love, Martina McBride, Megadeth oraz niezliczonych innych muzyków. W rzeczywistości trudno byłoby podać przykład wielkiego artysty, który nie używał SM58 na pewnym etapie swojej kariery.

 


Końcowa myśl: Shure SM58 stał się wzorcem profesjonalnego mikrofonu wokalowego, doskonałego w budowie, funkcjonalności i ogólnym odbiorze. Liczni muzycy pozostają mu wierni przez swoją całą karierę. Ludzie wszędzie tworzą muzykę, a niemal od samego początku, gdy zaczęła być ona wzmacniana, mikrofon SM58 jest „tym, do czego śpiewasz”. Jeśli jakikolwiek produkt uzyskał kiedyś tytuł „światowego standardu branżowego”, to należy on do SM58.

O autorze

Oryginalnie opublikowano na blog.shure.com

Mr Stuart Stephens

Sales & Project Engineert, Shure Distribution UK

United Kingdom

Stuart Stephens is a Product Management Specialist for Shure EMEA with experience in technical sales and application support. He is also QSC Q-Sys Level II certified and an experienced instructor for Shure wired and wireless microphone technologies and audio networking seminars.

Powiązane materiały

Znajdź rozwiązania