SM58 to studyjna wersja mikrofonu 565, który pozwolił przezwyciężyć największe problemy w nagłośnieniu live.

Jest kilka faktów, które zagorzali fani Shure znają o SM58:

Został stworzony do pracy w studiu

Mikrofony wykorzystywane do programów telewizyjnych na żywo w latach 50. i 60. wiernie przechwytywały dźwięk wokalu, ale były bardzo delikatne. Dodatkowo, w warunkach studyjnych błyszczące obudowy mikrofonów powodowały refleksy, gdy padało na nie światło. Inżynier Ernie Seeler wraz ze swoim zespołem stworzył idealny studyjny mikrofon wokalny próbując rozwiązać problemy związane z wytrzymałością i konstrukcją.

Użyty kartridż ma tę samą konstrukcję jak SM57

Charakterystyczna, sferyczna, wyłożona gąbką osłona redukuje zakłócenia wywoływane podmuchami powietrza oraz głoskami wybuchowymi, czyniąc mikrofon SM58 lepszym do zastosowań wokalnych od swojego bratniego modelu SM57. Mimo to ich „wnętrze” wywodzi się z tego samego projektu.

Przyszłość SM58 jako ikony koncertowego mikrofonu wokalnego nie była bezprecedensowa

Przyszłość SM58 jako ikony koncertowego mikrofonu wokalnego nie była bezprecedensowa, pomimo jego oryginalnego przeznaczenia jako narzędzia studyjnego. SM58 jest bezpośrednim następcą modelu 565, który był pierwszym mikrofonem wykorzystującym sferyczną osłonę Unisphere® – będącą dzisiaj standardowym kształtem osłony dla mikrofonów wokalnych. Do czasu festiwalu Woodstock w 1969, 565 ugruntował się w społeczności realizatorów dźwięku jako preferowany ręczny mikrofon wokalny.

Styl występowania artystów także ewoluował. Przed wynalezieniem przenośnego mikrofonu wokalnego piosenkarz stał za mikrofonem umocowanym na statywie. Mikrofon do ręki Shure 565 dał wokalistom swobodę w poruszaniu się po scenie, co stworzyło nowe zagrożenia – sprzężenia akustyczne i hałasy związane z obsługą.

Dzięki wzorcowej kardioidalnej charakterystyce kierunkowej SM58, możliwości dużego wzmocnienia sygnału przed wystąpieniem sprzężenia akustycznego oraz przełomowemu wbudowanemu pneumatycznemu elementowi antywstrząsowemu w znacznym stopniu wyeliminowano te problemy. To pozwala wokaliście skupić się na relacji z fanami bez obaw o działanie mikrofonu. Dodatkowo, specjalnie ukształtowana charakterystyka częstotliwości oraz ergonomiczny uchwyt powodowały, że SM58 sprawiał wrażenie i brzmiał bardziej jak uzupełnienie głosu wokalisty, niż jak osobne narzędzie.

Nie oznacza to, że nic się nie zmieniło w sposobie, w jaki Shure produkuje SM58. Innowacyjne zmiany w technologii materiałów oraz technik produkcji zostały zastosowane w kolejnych pokoleniach SM58 wyprodukowanych od 1966 roku. Jednakże Shure w dalszym ciągu poddaje SM58 bezwzględnym testom przewidzianym dla produktów klasy militarnej – materiały, części oraz w pełni złożone mikrofony. Nigdy im nie odpuszczają, więc one też nigdy nie zawodzą.

Poznaj całą historię mikrofonu SM58 w naszym 60-minutowym webinarium - Historia SM58.