Studio domowe: Środowisko nagrywania

Gdy fala dźwiękowa przemieszcza się w pomieszczeniu, najpierw przez osobę, a także przez mikrofon odbierany jest dźwięk bezpośredni, a następnie docierają i słyszalne są fale odbite od różnych powierzchni, takich jak ściany, podłoga oraz sufit. Te dźwięki z otoczenia dają wrażenie wielkości pomieszczenia – czy jest to mały czy duży pokój, a nawet sala koncertowa? Sygnał dźwiękowy pozbawiony odbić i pogłosu brzmi nienaturalnie, ponieważ takie praktycznie nie istnieją w naturze.

Jednak czasami dąży się do nagrania sygnału, który jest pozbawiony dźwięków otoczenia oraz odbić – niezależnie od tego, czy jest to mowa, śpiew czy gra na instrumencie. Jeśli sygnał został zarejestrowany z dźwiękami otoczenia, nie mogą być one później usunięte. Pogłos powinien być dodany na etapie postprodukcji, zapewniając możliwość pełnego definiowania ostatecznego brzmienia.

Co to oznacza w przypadku nagrywania domowego oraz podcastingu? Najważniejsza zasada mówi: im bliżej mikrofon znajduje się źródła dźwięku, tym wyższy poziom sygnału i mniejszy udział dźwięków otoczenia. Dodatkowo następuje obniżenie poziomu niepożądanych zakłóceń pochodzących z wentylatora komputera czy też z odtwarzanej muzyki w słuchawkach.

Wzmocnienie niskich częstotliwości powodowanych przez efekt zbliżeniowy powinno być uwzględniane, gdy mikrofon jest umieszczany bardzo blisko źródła dźwięku. Mikrofon powinien być zawsze skierowany bezpośrednio na źródło dźwięku, ponieważ poziom sygnału zmniejsza się, gdy mikrofon jest od niego odsuwany. Mikrofon nie powinien też znajdować się zbyt blisko ściany. Odbicia od takiej ściany są również odbierane przez mikrofon i mogą one powodować obniżenie jakości sygnału. Należy też pamiętać, że zwykła kartka papieru, z której możemy korzystać podczas czytania słów, może również wyraźnie odbijać dźwięki.

Pomieszczenie, w którym dokonujemy rejestrowania sygnałów, powinno być akustycznie „martwe” w możliwie najwyższym stopniu. Oznacza to, że powinniśmy unikać obecności gładkich betonowych ścian, podłóg, jak również okien. Pomieszczenie o kształcie kwadratu z kafelkami na podłodze i betonowymi ścianami jest z pewnością jednym z najgorszych środowisk do nagrywania. Dywan pomaga ograniczyć odbicia dźwięków. Półki z książkami, zasłony na oknach lub ciężkie draperie pomagają wygłuszyć pomieszczenie. Pianki akustyczne są z pewnością najlepszym, ale też bardzo kosztownym rozwiązaniem. Materac na ścianie lub stos koców w rogu pokoju może być dobrym punktem wyjścia do wytłumienia pomieszczenia.

Pomieszczenie powinno być również tak „ciche”, jak jest to możliwe. Najwyższej jakości mikrofony pojemnościowe odbierają nawet najcichsze sygnały. Podczas nagrań domowych komputer jest najczęściej istotnym czynnikiem wprowadzającym zakłócenia. Cichy wentylator procesora i zasilacz sieciowy powinny być standardem. Zalecana jest też karta graficzna chłodzona pasywnie. Zamontowany oddzielnie twardy dysk minimalizuje wibracje obudowy i ogranicza zakłócenia. Jeśli nie jesteśmy w stanie uniknąć zakłóceń, należy stosować się do już przedstawionych reguł, trzymając mikrofon najdalej jak jest to możliwe od źródeł zakłóceń i nie kierując go w stronę niepożądanych dźwięków.

Sprzęt do nagrań za pomocą twojego komputera PC lub Mac

SM57 Instrument Mic and X2u XLR-to-USB Signal Adapter
SM57+X2u
SM58 Vocal Mic and X2u XLR-to-USB Signal Adapter
SM58+X2u
X2u XLR-to-USB Signal Adapter
X2U

Shure mikrofony USB

PG27USB USB Microphone for PC Home Recording
PG27USB
PG42USB Condenser USB Microphone for PC and Home Recording
PG42USB

Potrzebujesz słuchawek do monitoringu?

SRH240A Headphones
SRH240A
SRH440 Headphones
SRH440
SRH840 Headphones
SRH840