Mikrofony bezprzewodowe: Podstawy

Tradycyjne mikrofony przewodowe przekształcają falę dźwiękową na elektryczny sygnał audio, który jest przesyłany do systemu nagłośnieniowego za pośrednictwem przewodu. Sceny koncertowe, które są pokryte przewodami z mikrofonów wokalowych, gitar, perkusji oraz innych instrumentów mogą stać się istnym labiryntem wzajemnie splątanych przewodów, a tym samym istotnie ograniczyć wykonawcom swobodę ruchu na scenie.

Systemy mikrofonów bezprzewodowych przekształcają sygnały audio, które powstały w mikrofonach, na sygnały radiowe. Następnie są one przesyłane przez nadajnik za pośrednictwem eteru do odbiornika i dalej do systemu nagłośnieniowego. Takie rozwiązanie eliminuje potrzebę używania przewodów, dzięki czemu nie musimy być już przywiązani do systemu nagłośnieniowego lub też potykać się o przewody na scenach nadmiernie zastawionych różnego typu urządzeniami.

Wraz z ciągłym rozwojem, poprawą jakości dźwięków oraz niezawodności, systemy mikrofonów bezprzewodowych są obecnie coraz bardziej popularne i dostępne cenowo niż kiedykolwiek wcześniej. Ich potencjał wykracza daleko poza scenę. Można znaleźć systemy mikrofonów bezprzewodowych w salach ćwiczeń, szkołach, obiektach sakralnych, salach konferencyjnych – wszędzie tam, gdzie wykonawca lub prezenter powinien mieć pełną swobodę ruchu.

Jakie elementy są niezbędne, aby korzystać z mikrofonu bezprzewodowego?

System mikrofonu bezprzewodowego zasadniczo składa się z dwóch elementów:

  1. Nadajnika
  2. Odbiornika

Brzmienie jest głównie uzależnione od typu i jakości kapsuły mikrofonowej. Sam system bezprzewodowy nie powinien wpływać na to brzmienie.

Nadajnik




Dwa typy nadajników – ręczny lub bodypack – przesyłają drogą radiową dźwięki, bez użycia przewodu, do odbiornika bezprzewodowego, który znajduje się przy stole mikserskim:

  • Nadajniki ręczny: Mikrofon z nadajnikiem ręcznym to połączenie w jeden zintegrowany element mikrofonu oraz nadajnika, który znajduje się w jego rękojeści. Wyjątkową cechą wszystkich systemów bezprzewodowych Shure jest to, że główki z wkładkami mikrofonowymi są wymienne. Dzięki temu możemy wybrać najlepszy typ mikrofonu do naszych konkretnych potrzeb.
  • Nadajnik bodypack: Małe mikrofony typu lavalier, nagłowne oraz instrumentalne, a także przewody gitar lub innych instrumentów, aby mogły przesłać swój sygnał, muszą być podłączone do nadajnika typu bodypack. Smukłe i lekkie nadajniki bodypack mogą być łatwo przypięte do odzieży lub paska gitary czy innego instrumentu.

 







  • Zestawy nagłowne: (Nagłowne mikrofony wokalowe): solidne, komfortowe i łatwe w noszeniu oraz ustawieniu zestawy nagłowne zapewniają znakomity odbiór głosu w każdej pozycji użytkownika będącego w ruchu.
  • Mikrofony wokalowe lavalier (przypinane mikrofony wokalowe): te mikrofony o różnej wielkości łączą niewielką ich widoczność z wysoką jakością profesjonalnego sygnału audio. Zapewniają one pełne i czyste brzmienie zarówno mowy, jak również wokalu.

 







  • Przypinane mikrofony instrumentalne: uniwersalne rozwiązanie dla muzyków grających na głośnych instrumentach dętych drewnianych i blaszanych oraz instrumentach perkusyjnych. Wysięgnik mikrofonu w postaci gęsiej szyi oraz uchwyt zapewniają bezpieczne zamocowanie oraz właściwe ustawienie.
  • Bezprzewodowy system gitarowy (przewód gitary / basu): pozwala na podłączenie dowolnej gitary do nadajnika bodypack w celu umożliwienia pracy bezprzewodowej.

 




Odbiornik




Odbiorniki bezprzewodowe przekształcają sygnały radiowe przesyłane przez mikrofony ręczne lub nadajniki bodypack na sygnał elektryczny. Ten sygnał jest następnie przekazywany za pośrednictwem przewodu do miksera lub wzmacniacza gitarowego.




INFO: Odbiornik Diversity:
Tak zwane odbiorniki „diversity” posiadają dwie oddzielne anteny w celu zapewnienia bardziej spójnego odbioru sygnału radiowego. Jeśli sygnał bezprzewodowy pogarsza się lub pojawiają się zakłócenia na jednej antenie, układ odbiornika przełącza odbiór na drugą antenę. Dzięki temu unika się zaników sygnału oraz obecności zakłóceń. Wszystkie produkty bezprzewodowe Shure posiadają odbiorniki typu diversity, co wyraźnie zwiększa ich użyteczność i niezawodność pracy w porównaniu do systemów z odbiornikami typu non-diversity.

 

Co to jest transmisja radiowa?

Każdy system mikrofonu bezprzewodowego przesyła i odbiera dźwięki na określonej częstotliwości radiowej określanej jako częstotliwość pracy. Kluczową sprawą podczas używania systemów bezprzewodowych jest właściwy wybór częstotliwości pracy. Nie można dowolnie łączyć częstotliwości radiowych (RF), ponieważ mikrofony będą wzajemnie konkurować ze sobą, a w każdym systemie będą pojawiać się zakłócenia oraz/lub zaniki sygnału.

Nie jest również możliwa praca dwóch systemów bezprzewodowych na jednej częstotliwości w tym samym miejscu lub równoczesne używanie dwóch mikrofonów bezprzewodowych z jednym odbiornikiem. Bardziej zaawansowane systemy zapewniają większy wybór częstotliwości, większą elastyczność ustawień i możliwość równoczesnej pracy w danym miejscu większej liczby odbiorników i nadajników w celu obsługi większej liczby użytkowników.

W celu ułatwienia obsługi systemy Shure oferują wstępnie skonfigurowane częstotliwości w celu równoczesnej pracy z wieloma użytkownikami. Ponadto niektóre systemy bezprzewodowe Shure automatycznie skanują środowisko pracy w celu określenia wolnych częstotliwości.

Systemy mikrofonów bezprzewodowych dla początkujących

PGW Wireless
PGX Wireless Systems