Jak wybrać odpowiedni mikrofon bezprzewodowy?

Do jakich aplikacji można użyć systemu bezprzewodowego?

Dla prawie każdej aplikacji dostępna jest określona konfiguracja systemu bezprzewodowego. Która z nich jest najlepsza dla nas, zależy od tego, jak chcemy z niej korzystać.

Zastosowanie
Konfiguracja
Wocal Nadajnik do ręki
Śpiewający tancerz, klawiszowiec, perkusista, instruktor fitnesu, instruktor tańca Mikrofon nagłowny & bodypack
Aktor sceniczny, prezenter, duchowny mikrofon lavalier & bodypack
Instrumenty dęte i perkusyjne Przypinany mikrofon instrumentalny & bodypack
Gitara, bas Przewód instrumentalny & bodypack

 

To, do czego chcemy użyć mikrofonu bezprzewodowego, jest tylko jednym z kluczowych czynników jego wyboru. Również należy wziąć pod uwagę typ przetwornika oraz charakterystykę kierunkowości. Te parametry mają istotny wpływ na sposób, w jaki mikrofon bezprzewodowy przekazuje odbierany dźwięk. Na przykład, jeśli jesteś wokalistą, który śpiewa na scenie i korzystasz z głośno grających monitorów, możesz potrzebować nadajnika ręcznego z kardioidalną lub nawet superkardioidalną charakterystyką kierunkowości w celu zminimalizowania ryzyka pojawiania się sprzężeń zwrotnych.

Jeśli masz skłonność do śpiewania niskim głosem, mikrofon pojemnościowy pozwoli ci uzyskać bardziej czyste i naturalne brzmienie. Jeśli już używałeś mikrofonu przewodowego Shure (np. SM58R), rozsądnym krokiem wydaje się wybór takiej samej kapsuły mikrofonowej w połączeniu z systemem bezprzewodowym.

W przypadku dokonywania prezentacji lub dla aktorów teatralnych najbardziej użyteczne powinny być mikrofony lavalier lub nagłowne z charakterystyką wszechkierunkową, ponieważ tradycyjne monitory sceniczne osłuchowe są bardzo rzadko używane w takich zastosowaniach. Te mikrofony są najmniej czułe na szumy oddychania i zapewniają najbardziej naturalne brzmienie – co jest szczególnie korzystne w przypadku mowy.


 

Ilość mikrofonów bezprzewodowych w jednym miejscu: Ile systemów bezprzewodowych będzie mogło pracować na scenie w tym samym czasie?

Każdy system mikrofonu bezprzewodowego posiada określoną maksymalną ilość dostępnych i kompatybilnych kanałów, które mogą być użyte równocześnie. Jeśli korzystamy tylko z jednego systemu w danym miejscu, możemy wybrać dowolny dostępny system bezprzewodowy. Przed wyborem systemu bezprzewodowego powinniśmy rozważyć, ile systemów może być w przyszłości dodanych w zespole, w którym występujemy. Obejmuje to również bezprzewodowe systemy monitorowania dousznego.

Jeśli wybierzemy system z maksymalnie czterema kompatybilnymi kanałami, może bardzo szybko okazać się to niewystarczające. Lepsze systemy pozwalają na równoczesną pracę ośmiu, dwunastu, a nawet większej liczby urządzeń bez zakłóceń. Dlatego też przed wyborem i zakupem systemu bezprzewodowego należy wziąć pod uwagę docelową maksymalną liczbę wykorzystywanych kompatybilnych kanałów.

Jeśli korzystamy z więcej niż jednego systemu bezprzewodowego, częstotliwości pracy powinny być wybierane bardzo starannie, ponieważ sygnały radiowe wzajemnie wpływają na siebie i mogą pojawiać się zakłócenia. Jeśli używamy systemów bezprzewodowych tego samego typu, ten problem nie powinien występować, ponieważ częstotliwości są zwykle pogrupowane i są wzajemnie kompatybilne ze sobą.

W przypadku różnych systemów bezprzewodowych jest to bardziej skomplikowane. Urządzenia z funkcją automatycznego wyboru częstotliwości pozwalają łatwo znaleźć wolne częstotliwości i unikać zakłóceń podczas transmisji. Jeśli mamy trudności w znalezieniu wolnych częstotliwości, powinniśmy skontaktować się z działem wsparcia firmy Shure.