Pozycjonowanie mikrofonu: Fortepian

Eksperymentowanie z ustawieniem mikrofonu daje możliwość otrzymania wiernego i miłego brzmienia w przypadku tych bardzo złożonych źródeł dźwięków. Jest to również możliwość poznawania wpływu ustawień mikrofonu na brzmienie, dając inżynierowi dźwięku możliwość użycia różnych dróg do osiągnięcia finalnego miksu. Niezależnie od tego, w jakiego typu studiu nagraniowym pracujemy, powinniśmy być otwarci na próbowanie różnych metod osiągnięcia zamierzonych rezultatów. Możliwości są ograniczone jedynie przez dostępny czas i naszą kreatywność.

Fortepian koncertowy

Miking a grand piano



Więcej informacji na temat danej pozycji mikrofonu (-ów) można uzyskać patrząc na odpowiadającą mu cyfrę w tabeli poniżej.

Pozycje mikrofonu (-ów)
Brzmienie
Komentarz
1.) 30 cm ponad środkowymi strunami, 25 cm poziomo od młotków z pokrywą zdjętą lub całkowicie uniesioną (na długiej podpórce). Naturalne, dobrze zbalansowane Mniejszy udział akustyki pomieszczenia i przesłuch niż przy ustawieniu 90 cm od przodu. Mikrofon(-y) należy odsunąć od młotków w celu ograniczenia ataku i słyszalności ruchu mechaniki. Dobra pozycja do nagrań stereo.
2.) 25 cm nad strunami wiolinowymi, jak powyżej (zobacz lewą ilustrację poniżej). Naturalne, dobrze zbalansowane, lekko jasne W trybie stereo jeden mikrofon należy umieścić nad strunami basowymi, a drugi nad strunami wiolinowymi. Jeśli nagranie jest odsłuchiwane w mono, może pojawić się znoszenie sygnałów odwróconych w fazie.
3.) Skierowany na otwory rezonansowe (zobacz prawą ilustrację poniżej). Słabe, matowe, twarde, zawężone Improves isolation. Bass roll-off and some treble boost required for more natural sound.
4.) 15 cm nad środkowymi strunami, 25 cm od młotków, z pokrywą na krótkiej podpórce. Muliste, grzmiące, ciemne, pozbawione ataku Mniejszy udział akustyki pomieszczenia i przesłuch niż przy ustawieniu 90 cm otworów rezonansowych.
5.) Przy dolnej części uniesionej pokrywy, w środkowej jej części. Basowe, pełne Dyskretna pozycja mikrofonu.
6.) Pod fortepianem, z mikrofonem skierowanym na płytę rezonansową. Basowe, matowe, pełne Dyskretna pozycja mikrofonu.
7.) Mikrofon powierzchniowy zamocowany poziomo na dolnej części pokrywy nad niższymi strunami wiolinowymi, bliżej młotków w celu jaśniejszego brzmienia lub dalej od młotków w celu bardziej łagodnego brzmienia. Jasne, dobrze zbalansowane Doskonała izolacja. Eksperymentowanie z wysokością pokrywy i umieszczeniem na nim mikrofonu pozwala uzyskać odpowiednie brzmienie.
8.) Dwa mikrofony powierzchniowe umieszczone na zamkniętej pokrywie, w pobliżu jej krawędzi od strony klawiatury, około 2/3 odległości od środkowego A od każdego z końców klawiatury. Jasne, dobrze zbalansowane, wyraźny atak Doskonała izolacja. Odsuwając mikrofon „basowy” o 15 cm od klawiatury zapewniamy bardziej wierną reprodukcję brzmienia strun basowych i ograniczamy zakłócenia ze strony tłumików. Nieznacznie odsuwając mikrofony od siebie można zminimalizować równoczesny odbiór dźwięków w środkowych rejestrach.
9.) Mikrofon powierzchniowy umieszczony pionowo wewnątrz ramy lub obręczy, na lub w pobliżu górnej części zakrzywionej ściany fortepianu Pełne, naturalne Doskonała izolacja. Zminimalizowane zakłócenia ze strony młotków i tłumików. Znakomite w przypadku współpracy z dwoma mikrofonami powierzchniowymi zamontowanymi na zamkniętej pokrywie, jak powyżej.
Miking a grand piano




 

Omikrofonowanie pianina

Microphone Upright Piano



Więcej informacji na temat danej pozycji mikrofonu (-ów) można znaleźć patrząc na odpowiadającą mu cyfrę w tabeli poniżej.

Pozycje mikrofonu (-ów)
Brzmienie Komentarz
1.) Tuż nad otwartą pokrywą, nad strunami wiolinowymi Naturalne (ale bez głębokiego basu), słyszalny atak młoteczków Dobra pozycja podczas używania tylko jednego mikrofonu.
2.) Tuż nad otwartą pokrywą, nad strunami basowymi Prawie pełne lub okrągłe, słyszalny atak młoteczków Omikrofonowanie strun basowych i wiolinowych dla trybu stereo.
3.) Wewnątrz górnej części pianina, w pobliżu strun basowych i wiolinowych Naturalne, słyszalny atak młoteczków Zminimalizowane sprzężenia zwrotne i przesłuch. W trybie stereo należy użyć dwóch mikrofonów.
4.) 25 centymetrów od basowej strony płyty rezonansowej Pełne, nieco basowe, bez ataku młoteczków Tę pozycję należy użyć z następną w celu nagrania w trybie stereo.
5.) 25 centymetrów od wiolinowej strony płyty rezonansowej Słabe, ściśnięte, bez ataku młoteczków Tę pozycję należy użyć z poprzednią w celu nagrania w trybie stereo.
6.) Skierowany na młotki od przodu, w odległości kilkunastu centymetrów (należy zdjąć ścianę przednią) Jasne, słyszalny atak młoteczków Omikrofonowanie strun basowych i wiolinowych dla trybu stereo.
30 centymetrów od płyty rezonansowej na twardej podłodze z mikrofonem ustawionym na pianino (płyta rezonansowa powinna być skierowana do środka pomieszczenia). Naturalne, dobra prezencja Zminimalizowanie odbioru wibracji z podłogi przez zamontowanie mikrofonu na niskim amortyzowanym statywie mikrofonowym.